Fan-store.cz

Bernhard, Webber a Hartley vítězí v Porsche 919 ve Fuji

Bernhard, Webber a Hartley vítězí v Porsche 919 ve Fuji

Také japonský podnik WEC přinesl Porsche dvojité vítězství, kdyby ale po startu pršelo déle, mohlo vše dopadnou úplně jinak.

Jedno se týmům World Endurance Championshipu upřít nedá: všechny equipy sezonu 2015 (částečně díky tovární podpoře) výborně plánovaly a kalkulovaly. Proto stojí finančně na natolik zdravých nohách, že si i koncem sezony mohou dovolit náročné putování kolem globusu. Díky tomu se také pod posvátnou sopkou Fudžijama předvedlo známé pole 31 účastníků. Devět prototypů LMP1 a osm LMP2 se muselo proplétat mezi 14 vozy třídy GT.

Tréninky a kvalifikace se proměnily ve známou Porsche-show, i když by domácí Toyota svému publiku a předsednictvu jistě ráda prezentovala alespoň pole position. Na té ovšem zase jednou stál bílý Hybrid 919 z Zuffenhausenu, tentokrát především díky rekordnímu kolu Marka Webbera. Australanovi při tom za krásného slunečna a 17 stupních sekundoval Timo Bernhard, v závodě je měl doplnit Brendon Hartley. Webber objel 4,563km dlouhý ohruh za 1:22,639s, což znamená nový traťový rekord pro vozy WEC. První startovní řadu doplnili pro značku Porsche Dumas s Liebem a Janim. Jen o několik tisícin pomalejší byli v kvalifikaci Faessler/Lotterer a Treluyer, kteří před japonským podnikem pořád ještě vedli v celkovém hodnocení WEC. Ani další pořadí neskýtalo překvapení: druhá Audina se postavila také do druhé řady a třetí řada patřila oboum Toyotám. Pole třídy LMP1 kompletovaly tři stateční soukromníci, dva vozy týmu Rebellion a osamocený prototyp doktora Kollese na pozicích sedm až devět. Trummer s Kafferem při tom na Webbera ztráceli osm sekund, tentokrát se ale alespoň dokázali kvalifikovat před nejlepšími vozy LMP2.

Kvalifikaci třídy LMP2 ovládly oba Ligiery ruského týmu G-Drive posádek Bird/Canal/Rusinov a Yacaman/Derani/Gonzales. Mezi vozy GT se nejlépe předvedl Ferrari týmu AF-Corse obou bývalých nadějí GP2, Jamese Calada a Davide Rigona.  

Konečný výsledek japonské šestihodinovky by mohl napovídat, že se ze strany obou vozů Porsche znovu jednalo jen o „procházku parkem“ – tento dojem je ale mylný. Na startu závodu pršelo tak silně, že vedení podniku nechalo prototypy kroužit za vodícím vozidlem téměř tři čtvrtě hodiny, než se mohlo jet naostro. Oba bílé 919 jakoby nebyly pro déšť dělané a nedokázaly své pozice držet. Zatímco na špičce za stálého deště udávaly tempo oba Audi e-tron, propadly se Porsche až za obě posádky Toyoty!

Teprve, když déšť ustal, mohly švábské vozy znovu demonstrovat svou převahu. Nejdéle se jim – tak jako i v minulosti – bránil Audi číslo 7 s Lottererem v kokpitu. Zajímavou a krajně zábavnou fázi závodu ukončilo rozhodnutí ingolstadských přezout na slicky. K takovému tahu  ještě bylo příliš brzy a oba vozy Audi museli znovu do boxů.

Tím bylo rozhodnuto ve prospěch Porsche. Posádka Lieb/Jani/Dumas od té doby jasně vedla, vedení týmu ale krátce před koncem vydalo povel pustit na špičku vůz Webbera, Bernharda a Hartleye. Vítězstvím se toto trio totiž o jediný bodík dostalo do čela celkového hodnocení jezdců! Stejného tahu použili i u Audi, kde na třetí místo předirigovali svůj silnější vůz. Toyota opět hrála jen roli statisty, až na relativně silnou začáteční fázi nedokázali Japonci s někeckými týmy držet krok.

Třídu LMP2 vyhráli Sam Bird, Roman Rusinov a Julien Canal na G-Drive-Ligieru. Ohledně Fuji budou v LMP2 ale ještě dlouho mluvit hlavně o v této třídě nevídaném souboji mezi G-Drive-Ligierem Gustavo Yacamana a Richarda Bradleye na KCMG-Orece: co začalo nevinnou strkanicí se v průběhu několika zatáček vyvinulo v opravdové crash-derby, které Yacaman ukončil tím, že Bradleye poslal do svodidel. Tihle dva borci už asi nikdy přáteli nebudou a FIA je za jejich počínání jistě náležitě odmění. Mezi vozy GT se prosadil AF-Ferrari Giamnaria Bruniho a Tonyho Vilandera.    

Do konce šampionátu WEC zbývají podniky v Šanghaji a v Bahrainu. Na „mokrou pomoc seshora“ při tom může konkurence Porsche asi doufat jen v Číně…

Prvních dese šestihodinovky ve Fuji:

1

LMP1

T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley

Porsche Team

Porsche

216

6h00m25.737s

2

LMP1

R.Dumas, N.Jani, M.Lieb

Porsche Team

Porsche

216

14.306s

3

LMP1

M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer

Audi Sport Team Joest

Audi

215

– 1 kolo

4

LMP1

L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis

Audi Sport Team Joest

Audi

214

– 2 kola

5

LMP1

A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima

Toyota Racing

Toyota

214

– 2 kola

6

LMP1

A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway

Toyota Racing

Toyota

203

– 13 kol

7

LMP1

N.Prost, M.Beche

Rebellion Racing

Rebellion/AER

203

– 13 kol

8

LMP1

S.Trummer, P.Kaffer

Team ByKolles

CLM/AER

199

– 17 kol

9

LMP2

R.Rusinov, J.Canal, S.Bird

G-Drive Racing

Ligier/Nissan

198

– 18 kol

10

LMP2

N.Panciatici, P-L.Chatin, V.Capillaire

Signatech Alpine

Alpine/Nissan

198

– 18 kol

Sdílejte na: