Audi porazilo Porsche a Toyotu i při druhém podniku WEC ve Spa-Francorchamps

Audi porazilo Porsche a Toyotu i při druhém podniku WEC ve Spa-Francorchamps

Značka Audi zvýšila měsíc před velkým podnikem stav ve světovém šampionátu na 2:0:0. Tak jako v Silverstone, bylo Porsche vážným soupeřem a v cíli rozhodlo 13 sekund.

V rámci svého druhého podniku sezony 2015 se vzkvétající světový šampionát vytrvalostních závodů (World Endurance Championship) představil na klasické trati ve Spa-Francorchamps – a jak! Parádní třída LMP1 se díky blížícímu se velkopodniku 24h du Mans pyšnila hned osmi továrními vozy: Audi a Porsche nasadily v Belgii třetí posádky. Německým značkám se postavily dvě japonské Toyoty a jediný „soukromník“ mezi LMP1, CLM-AER doktora Kollese. Tým Reinholda Joesta do Arden dokonce přivezl dva Audi R18 v aerodynamickém provedení pro Le Mans, zatímco u Porsche debutovala hvězda Grand Prix, Nico Hülkenberg. Špičkové obsazení všech kokpitů bylo samozřejmostí. Zbrojení před Le Mans, které z technologického a finančního hlediska dávno dohnalo F1, prostě dosáhlo svého vrcholu.

Nakajima: KO ve volném tréninku

Poněkud pomalejší třída LMP2 se pyšnila deseti výborně připravenými speciály a všechny tyto rakety měly za úkol, proplést se během sobotní šestihodinovky pokud možno bez úhony mezi patnácti vozy GT. „Jde mi zde hlavně o to, sbírat zkušenosti s „provozem“ a předjížděním vozů pomalejších tříd,“ vyzvedl Hülkenberg, který si Porsche 919 dělil s dalšími dvěma debutanty, Nickem Tandym a Earlem Bamberem.

Pěkný počet vozů LMP1 se o vlásek rozhodně zmenšil již při deštivém volném tréninku ve čtvrtek, když Nakajima vrazil za vysoké rychlosti do Jarvise. Rozbité vozy mechanici dokázali spravit, jen Japonec nedostal od lékařů v Malmedy povolení k dalšímu nasazení. Bývalý pilot Williamsu F1 si tak uspořil Waterloo, které Toyota nejen v pátek zažila: tak jako v Silverstone dominovala značka Porsche všem tréninkům i kvalifikaci!

Bernhardova pole-position „pro Bellofa“

Za chladného, ale slunečného počasí ukázali Timo Bernhard a Brendon Hartley, co jejich 919 Hybrid dovede: „1:54,767 to je na okruh jako Spa dost rychlé, ne? A mohu vám potvrdit, že jsem tu rychlost i vydatně cítil přesto, že je vůz výborně nastavený,“ těšil se Hartley, zatímco Bernhard tuto pole-position věnoval svému idolu dětství, Stefanovi Bellofovi. Bellof přišel ve Spa před 30 lety o život a Bernhard použil jeho lakování přilby. Značka z Zuffenhausenu demonstrovala svou výbornou formu před Le Mans i místy dvě a tři posádek Hülkenberg, Bamber, Tandy a Dumas, Jani, Lieb. Následovaly dva vozy Audi R19, přičemž Lotterer, Faessler, Treluyer na pole-position ztráceli osm desetin. Na Toyoty zbyla jen startovní místa šest a sedm. Nejrychlejší třídy LMP2 byli Bird s Canalem na Ligieru týmu G-Drive, mezi vozy GT se prosadili pilot GP2 Richie Stanaway s kolegou Fernandem Reesem.

V závodě je Audi pořád ještě měřítkem

34 posádek na startu mělo jednu hlavní obavu: aby nesprchlo. Spa roku 2015 se ale ukázalo ze své čokoládové strany – celý závod zůstalo relativně teplo a sucho. Sebevědomé trio Porsche vyrazilo s očekávanou agresivitou a pořadí po startu znělo Hartley, Lieb (oba Porsche), Fässler (Audi) a Wurz (Toyota). Netrvalo to dlouho a Tandy zajistil Švábům trojité vedení. Obě „Le-Mans-Audi“ se musely zařadit za devětsetdevatenáctky, zatímco obě Toyoty zpočátku nehrály roli – což se překvapivě nemělo ani  dalším v průběhu podniku změnit. Brzy na to dostala dominace Porsche první trhlinu: Tandy si zničil nos vozu o pomalejšího konkurenta (Estreho Porsche 911). Po první hodině ale pořád ještě vedli Hartley/Bernhard/Webber před sesterským 919 Dumase/Janiho/Lieba.

Krátce před koncem druhé hodiny, právě když měl Webber převzít od Bernharda, musel i jejich Porsche kvůli problému v okolí tlumičů setrvat v boxech a ztratil šest pozic. Vůz Janiho, Lieba a Dumase ale „držel pohromadě“ a i o poločas dále „hrál zajíce“ před Audinami Lotterera a di Grassiho. Ve třídě LMP2 vedl po třech hodinách Jota-Gibson-Nissan trojice Dolan/Evans/Tincknell, mezi vozy GT byl nejrychlejší Aston Martin Stanawye, Reese a MacDowalla.

Jen o deset minut později si honička vyžádala i první oběť z tábora Audi: v boxech se opravovalo na di Grassiho voze. Téměř současně stál v garáži i Davidson (Toyota) s defektem elektroniky. Také dvě hodiny před koncem vedoucí Porsche ještě „šlapal“, na záda mu ale začal silněji dýchat rychlý Audi číslo sedm.

Závod vyvrcholil duelem Neel Jani versus Benoit Treluyer a Francouzův Audi měl nakonec k dobru výhodnější nastavení ohledně spotřeby pneumatik a potřebný speed. „Když mi tým oznámil, že necháme gumy na autě i třetí stint za sebou, tak jsem měl jisté obavy. Byla to ale naše šance na vítězství a povedlo se,“ shrnul Treluyer. Po Silverstone slavila značka Audi druhé vítězství sezony, tentokrát se zkušený tým Reinholda Joesta prosadil vůči konkurenci od Porsche o tucet sekund. Spa znamenalo těžkou porážku pro Toyotu, jejíž nejlepší vůz dojel až za pátý.

Ve třídě LMP2 zachovali jezdci týmu Jota chladnou hlavu a trojice kolem majitele/jezdce Simona Dolana sestávající z mladíků Mitche Evanse a Harryho Tincknella si zajistila zlato.

Nepozornost mechaniků AF-Ferrari připravila diváky o velké finále skupiny GT: Bruni (Ferrari) se ještě 10 minut před koncem přel o vedení se Stanawayem, za přestupek při zastávce v boxech ale musel Ital absolvovat stop-and-go penalizaci.

Týmy mají po Spa šest týdnů čas, aby se připravily na vyvrcholení sezony: klasických 24 hodin v Le Mans.

 

Výsledek šestiho dinovky WEC ve Spa-Francorchmps:

1

LMP1

M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer

Audi Sport Team Joest

Audi

6h01m08.896s

2

LMP1

R.Dumas, N.Jani, M.Lieb

Porsche Team

Porsche

–        13.424s

3

LMP1

T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley

Porsche Team

Porsche

–        1kolo

4

LMP1

F.Albuquerque, M.Bonanomi, R.Rast

Audi Sport Team Joest

Audi

–        2 kola

5

LMP1

A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway

Toyota Racing

Toyota

–        3 kola

6

LMP1

N.Hulkenberg, E.Bamber, N.Tandy

Porsche Team

Porsche

–        3 kola

7

LMP1

L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis

Audi Sport Team Joest

Audi

–        8 kol

8

LMP1

A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima

Toyota Racing

Toyota

–        14 kol

9

LMP2

S.Dolan, M.Evans, H.Tincknell

JOTA Sport

Gibson/Nissan

–        15 kol

10

LMP2

G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez

G-Drive Racing

Ligier/Nissan

–        16 kol

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sdílejte na:
Zavřít