Piloti čelí varování: Vypršení smluv 2024 ohrožuje kariéry

Piloti čelí varování: Vypršení smluv 2024 ohrožuje kariéry

V sezóně 2023 došlo pouze k jedné změně pilota, a to, když Nyck de Vries v AlphaTauri nepodával očekávané výkony a nahradil jej Daniel Ricciardo. Příští rok bude situace o mnoho jiná, protože čtrnácti pilotům vyprší smlouvy.

Piloty formule 1 byli varováni, že sezóna 2024 může být jejich poslední, protože několik mladých talentů se chystá na svoji šanci zazářit. Očekává se, že trh s piloty v příštích dvanácti měsících bude mimořádně aktivní a bude ve velkém kontrastu se sezónou 2023, během které došlo pouze k jedné změně pilota, když Daniel Ricciardo po deseti závodech nahradil Nycka de Vriese.

Několik dalších pilotů nastoupilo do sezóny s méně než roční smlouvou. Týmy však jednomu po druhém nabídly prodloužení, protože usoudily, že není vhodná doba na větší změny.

Neočekává se, že by se podobná situace v roce 2024 opakovala. Téměř třem čtvrtinám pilotů na startovním roštu téhož roku končí smlouva, a tak se zdá, že drtivá většina týmů zvažuje své možnosti a dojde k mnoha přesunům.

Někteří piloti, kteří závodí za menší týmy svými výkony upoutají pozornost těch větších týmů a piloti, kteří doposud stagnovali, se mohou ocitnout v ohrožení a mohou zcela vypadnout ze startovního roštu. V záloze totiž čekají mladé talenty, které se předvedly v nižší sérii.

Šéf týmu Haas Günther Steiner také piloty varoval. „Myslím, že na konci roku 2024 bude velký potenciál, soustředíme se na rok 2025. Myslím, že je tu velká příležitost pro mladé piloty. Protože někteří z nich, piloti, kteří tam jsou teď nebo budou na konci roku 2024, to možná přestanou dělat. Někteří z nich nebudou mít výkon, nikdo si je nevybere. U některých týmů vidím lepší příležitost v tom, že zariskují s mladým pilotem než si nechat někoho, kdo se nepředvedl.“

On sám dal v poslední době jasně najevo, že se mu myšlenka nasazování nováčků u Haasu příčí. Udělal to jak s Mickem Schumacherem, tak s Nikitou Mazepinem, a ani jeden z nich nedokázal přinést potřebné výsledky, což vedlo k tomu, že když je bylo třeba nahradit, byli povoláni zkušenější piloti.

Zdá se však, že šéf Haasu se znovu zahřívá u myšlenky, že by někdy brzy mohl vsadit na talentovaného mladíka, když viděl, jak se McLarenu vyplatilo riskovat s Oscarem Piastrim. „Všichni se báli nováčků a on přišel a hned byl dobrý. Nyní to vidíme a říkáme si, že když to dobře, fungovalo s Oscarem Piastrim, proč by to nemohlo fungovat s někým jiným? Takže by se mohlo stát, že v roce 2025 budeme mít najednou tři, čtyři nebo pět nových kluků. Myslím, že by se to mohlo stát.“ Za tým Haas odjel povinný trénink Oliver Bearman, který v celkovém umístění formule 2 skončil na šestém místě, a právě on by mohl být v hledáčku Günthera Steinera.

Na konci roku 2024 končí smlouva oběma pilotům Ferrari. Charles Leclerc i Carlos Sainz několikrát řekli, že s italskou stájí chtějí pokračovat a je jen otázkou času, kdy Ferrari vydá oficiální prohlášení, které se bude týkat jejich smluv. Alpine je dalším týmem, který se může ocitnout bez pilotů, konkrétně bez Estebana Ocona a Pierra Gaslyho. V posledních měsících se také šíří zvěsti o smlouvě Sergia Péreze, která oficiálně končí právě na konci roku 2024.

Bez smlouvy se může ocitnout i Kuan-jü Čou, Fernando Alonso nebo Lance Stroll. Týmy Haas, Williams a AlphaTauri si také budou muset buď hledat nové piloty nebo si některé z nich udržet.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše. Kromě formule 1…

Další články autora →