
Sezóna se se sezónou sešla a už tento měsíc v Bahrajnu týmy vyjedou do předsezónních testů. My se pomalu ale jistě připravujeme na další ročník formule 1. A že je na co se připravovat! Během roku 2024 se událo tolik překvapivých změn a ikonických událostí, které na startovním roštu zamíchaly kartami, že ať už jste fandili komukoliv, určitě jste se nenudili. Pojďme si v druhé části připomenout ty nejzajímavější okamžiky z druhé třetiny sezóny.
1. Rakouský chaos
Červen. McLaren už v této části sezóny silně dotahoval na Maxe Verstappena, který se od Imoly nepostavil na pole position. Konečně se v kvalifikaci na závod zadařilo, a to přímo na domácí půdě rudých býků. V tuto dobu už se začínalo vážně mluvit o Poháru jezdců pro Landa Norrise, který se do závodu kvalifikoval na druhé místo. V závodě Verstappena zdržel pitstop a Norris se brzy dostal na dosah DRS. Následoval chaos, kdy se Brit snažil Holanďana ve třetí zatáčce předjet. Jednou se mu to dokonce povedlo, rychle se ale stáhnul, aby nedostal trest za předjetí mimo trať. Už tak měl pět sekund k času navíc za traťové limity. Potřeboval tedy dvě věci, aby vyhrál: předjet Verstappena a rychle mu ujet, což by se mu s čerstvými pneumatikami možná i povedlo. Jenže Verstappen nebyl ochotný dát vedení závodu zadarmo a jezdil opravdu na hranici pravidel, měnil směr během brždění a snažil se nad Britem získat jakoukoliv výhodu.
V 64. kole to tam zkusil Norris ve třetí zatáčce poslat po vnějšku, Verstappen mu však opět nedaroval ani centimetr tratě a zkoušel Norrise vytlačit na obrubník. Na poměry formule 1 se srazili opravdu jemně, škoda však byla obrovská. Verstappenovi praskla pneumatika, Norris jej ťuknul pro jistotu ještě jednou a na rovince zkusil předjíždět znovu. To ještě nevěděl, že i jeho pneumatika to má za sebou. První se do boxů dokulhal Verstappen, který mohl pokračovat v závodě a na konci mohl být rád za páté místo, protože dostal za incident navíc deseti sekundový trest. Norrisovo auto to schytalo mnohem více a ze závodu musel odstoupit.
With max verstappen it’s always
yield or crash.
Lando Norris desided to crash 😭 #f1 #AustrianGP— Unicorn🦄 (@hamburgerh0tdog) June 30, 2024
Georgeovi Russellovi ihned Toto Wolff hlásil do rádia, že závod může vyhrát. „Nech mě sakra řídit,“ odpálkoval ho Brit, svůj tým však nezklamal a dojel si pro nečekané vítězství.
2. Silverstone patří Hamiltonovi
Po 945 dnech konečně prolomil Lewis Hamilton bezvítězné sucho. Silverstone mu loni patřil naplno. Brit na domácí půdě zajel brilantní závod a prolomil rovnou i několik rekordů.
Do závodu startoval z pole position jeho týmový kolega George Russell, ze závodu ale musel odstoupit kvůli problémům na autě a boj se rozehrál mezi Hamiltonem a McLareny. Promluvilo i počasí a šachovalo se s pneumatikami. Trať pomalu vysychala a Hamilton zajel do boxů před Norrisem, který navíc absolvoval pomalý pit stop, a Hamilton tak přebral vedení a dojel si pro jedno z jeho nejpamátnějších vítězství.
Od Saúdské Arábie 2021 tak konečně v rukách držel zlatou trofej. V Silverstone zná pódium velmi důvěrně, a stoupl si na něj již po patnácté (z toho dvanáctkrát na něm stál s Mercedesem), čímž vytvořil nový rekord. Je navíc prvním pilotem, který si odvezl ze stejné Velké ceny devátý zlatý pohár. Ještě malá statistika na konec – od roku 2014 dokončil každou Velkou cenu Velké Británie a pokaždé si zde stoupnul na pódium.

Zdroj obrázku: Mercedes
3. Velká cena Maďarska
Lando Norris od jisté chvíle v sezóně mohl kromě vítězství zabojovat i o titul mistra světa. To by ale na jeho straně a McLarenu nemohlo být tolik zbytečných chyb či diskutabilních rozhodnutí týmu. Velká cena Maďarska překvapila nejednoho fanouška, ale i mnoho vysloužilých pilotů formule 1.
Norris po startu ztratil vedení a Oscar Piastri vedl po většinu závodu, jenže pak byl povolán do boxů v jiný čas, než bylo domluveno. Lando Norris měl strategickou výhodu a přebral vedení nad svým týmovým kolegou. Tehdy to dokonce bylo i logické, upřednostňovat pilota, který byl v žebříčku výše. Pak ale přišla vysílačka, která mnohé šokovala.
„Lando přepusť pozici Oscarovi,” jej bude strašit ve snech. Tento pokyn Brit moc nechápal, a tak přišel lehký psychický nátlak ze strany týmu. „Lando, pamatuj, že budeš potřebovat pomoct od Oscara. Děláš to pro tým.” Nakonec týmového kolegu pustil, ale všichni ho museli přemlouvat. Výhru v Maďarsku si vlastně nikdo neužil a poražení byli najednou oba, aspoň po psychické stránce. Brit si pak vyčítal, že kdyby mladého kolegu pustil dříve, ještě by ho dojel, protože byl rychlejší. No ale tým mu zatajil i tato data.
Situace vyvolala mnoho otázek a McLaren tehdy ukázal, že sám neví, koho preferovat a jak. Slibovaná pomoc od Piastriho později v sezóně vlastně přišla v podobě přepuštění vítězství ve sprintu v Brazílii, jenže o den později už bylo v boji o titul prakticky vymalováno. McLaren si Maďarsko možná dost vyčítá. A Piastriho první výhra v závodě bude navždy poskvrněna, protože mu ji jeho týmový kolega prakticky musel darovat.

Zdroj obrázku: McLaren
Z Maďarska paradoxně vyšel asi nejlépe Lewis Hamilton, který jako jediný vypadal, že si pódium užívá. V závodě to ale sám neměl lehké. Potrápil se v něm se svým bývalým soupeřem v boji o titul, Maxem Verstappenem. Ten by závod označil pravděpodobně jako katastrofu. Nevycházelo mu vůbec nic a trpělivost přetekla i jeho týmu. Skok přes Hamiltona byl jen třešničkou na dortu.
the 360° onboard footage of sir lewis hamilton and max verstappen’s cars at the moment of contact – lap 63, turn 1 :
📹SkySports | #F1 | #HungarianGP pic.twitter.com/6YrdA7SVbG
— sim (@sim3744) July 23, 2024
4. Russellova diskvalifikace ve Spa
Velkou cenu Belgie ovládl po výborné jízdě a strategii Mercedes. Po pátku zahodili novou podlahu a vrátili se k té staré, což se jim vyplatilo. Lewis Hamilton se po startu z třetího místa dostal na druhou pozici a pronásledoval pole sittera Charlese Leclerca, jehož vedení přebral už ve třetím kole. George Russell, který startoval z šesté pozice, se trochu zdržel v DRS vláčku, když ale ostatní piloti v průběhu závodu zajeli pro své druhé pneumatiky, ocitl se na prvním místě. A protože pneumatiky Mercedesu držely, také tam zůstal. Lewis Hamilton, který si odsloužil dvě zastávky, se přes něj na čerstvějších pneumatikách přes špinavý vzduch a Russellovu obranu stejně nedostal a po závodě byl poměrně nakrknutý. O takovém scénáři se totiž s týmem vůbec nebavili.
Hamilton nakonec “své” vítězství stejně dostal. Mercedes totiž v Russellově monopostu zapomněl 2,8 litru paliva, na což jim samozřejmě komisaři přišli a které museli ještě dodatečně odtankovat. No a Russell byl diskvalifikován – jeho vůz pak už nesplnil váhový limit o 1,5 kg. Příčinou byly nejspíš pneumatiky, které byly příliš opotřebované a ztratily spoustu váhy. Ve Spa míří piloti po závodě rovnou do pit lane a neabsolvují ještě cooldown lap, kde by Russell mohl zkusit nabrat na pneumatiky nějaké zbytky gum z tratě.
Heartbreaking… We came in 1.5kg underweight and have been disqualified from the race.
We left it all on the track today and I take pride in crossing the line first.
There will be more to come.🏆💙 pic.twitter.com/6RfucAqPyF
— George Russell (@GeorgeRussell63) July 28, 2024
5. Alpine opět mění vedení
V srpnu 2023 poděkovala francouzská stáj Otmarovi Szafnauerovi za osmnáct měsíců tvrdé práce, popřála mu to nejlepší do budoucnosti a ukončila s ním spolupráci. Spolu s ním odešel i sportovní ředitel Alan Permane. Místo šéfa týmu zaujmul Bruno Famin. Ovšem ani jeho kariéra na této pozici neměla dlouhého trvání.
Novým šéfem se o rok nato stal Oliver Oakes. Ten se z mládí pyšní titulem mistra v motokárách (kde v cestě pro titul porazil jména jako Jules Bianchi nebo Valtteri Bottas) a od roku 2011 se věnoval managementu. V posledních letech vedl tým Hitech.

Zdroj obrázku: Alpine
Nebude na to ale sám. Do Alpinu se totiž už v červnu vrátilo jedno velmi známé jméno, a to Flavio Briatore, který si už na konto připsal některé mistrovské tituly světa jakožto bývalý šéf týmů Benetton a Renault a jakožto manažer Fernanda Alonsa.
BWT Alpine F1 Team announces Flavio Briatore as Executive Advisor
BWT Alpine F1 Team can confirm that Flavio Briatore has been appointed by Renault Group CEO Luca de Meo as his Executive Advisor for the Formula One Division. pic.twitter.com/KAdNVkQBPP
— BWT Alpine Formula One Team (@AlpineF1Team) June 21, 2024
6. Sainz nachází místo
Carlos Sainz si byl poměrně jistý, že s Ferrari bude pokračovat i nadále, zkraje roka však pro něho přišla šokující zpráva. O tom, že příští rok nebude mít v italské stáji místo, se tedy dozvěděl dost brzy. Za 10 let ve formuli 1 má poměrně nadupaný životopis a spoustu zkušeností. Všechny navíc příjemně překvapilo, jak se s novinkou vypořádal – navenek vypadal soustředěně a stále podával velmi solidní výkony. Jenže není moc výše, kam z Ferrari přejít. Přestup z italské stáje do ostatních týmů vypadal jako krok zpátky. Trvalo mu tedy až do srpna rozhodnout se, kam přejde.
Nabízelo se možnost udělat rošádu s Hamiltonem a přejít do Mercedesu. Toto Wolff byl ale evidentně již rozhodnut, že v co nejbližší době posadí do svého monopostu Andreu Kimiho Antonelliho a proslýchalo se, že Sainz dostal nabídku pouze jednoho jistého roku v týmu. Zahřívat jednu sezónu místečko dalšímu jezdci ale neznělo lákavě ani jedné straně. Ačkoliv se nabízelo nahradit Sergia Péreze a zaujmout opět místo po boku Maxe Verstappena, dvakrát do stejné řeky nevstoupíš a nevypadalo to, že by některá ze stran měla zájem. Naposledy se nerozešli s nejlepšími vztahy. Jméno jednoho týmu se ale omýlalo neustále, ačkoliv ve formuli 1 stále oficiálně není. Audi. S nimi je úzce spojený jeho otec, Carlos Sainz senior, a přejít do Sauberu, který postupně prochází proměnou právě v tuto německou automobilku, znělo jako ten nejlogičtější krok. Přesto se Sainz rozhodl jinak.
Williams se sice řadí mezi jeden z těch starších a historicky úspěšnějších týmů, v posledních letech ale prochází pořádně suchým obdobím. Rozhodnutí přejít do Williamsu přišlo tedy přišlo jako poměrně překvapivé. Jak ale sám Sainz poznamenal, je mu jen 30 let. Alonsovi je 42 let a stále jezdí. Stále má spoustu času zanechat na tomto sportu svou stopu. S Williamsem podepsal několikaletou smlouvu a pokusí se stáj z Grove znovu pozdvehnout tam, kam kdysi patřila. Na stupínky vítězů.
🚨 Wake up babe, new Carbon content has just dropped 🚨 pic.twitter.com/qugMoueOZ0
— Williams Racing (@WilliamsRacing) February 1, 2025
7. Sargeant končí
Asi všichni byli na konci roku 2023 překvapeni, že Williams podepsal Logana Sargeanta ještě na další sezónu. Jeho první sezóna ve formuli 1 totiž nebyla nijak zázračná, odvezl si z ní pouhý jeden bod za desáté místo v domácím Austinu. Lidé na něj ale vzpomínali spíše jako na nového Latifiho, který dokázal odstavit auto do bariér v naprosto nepochopitelných situacích. James Vowles mu ale dal ještě šanci učit se se slovy, že nováčci potřebují delší dobu, aby si na formuli 1 zvykli.
Jenže Sargeant si nezvykl. Aby toho nebylo málo, v Austrálii ho ještě ponížili tím, že musel své auto přenechat na závod týmovému kolegovi Albonovi, který to své zničil v tréninku. V následujícím závodě ho v tréninku naopak zdemoloval i Sargeant sám. V Miami následovala další nehoda, v Kanadě se vyřadil tak, že se roztočil na výjezdu ze čtvrté zatáčky a poslal to zády do bariér. Po Velké ceně Belgie bylo ohlášeno, že na příští rok jej nahradí Carlos Sainz, ale vypadalo to, že ani po zbytek sezóny nemá jisté místo. Sargeant prohlásil, že o něj bude bojovat a bude se snažit, v Holandsku však opět během tréninku zničil auto tak, že se nemohl ani účastnit kvalifikace, protože ho mechanici nestihli opravit.
This Logan Sargeant crash video, we knew it was over at that time…pic.twitter.com/jMNCv2YO0o https://t.co/kBmf5IBAro
— Nana🪐 (@lecomptedelee) September 17, 2024
Vowlesův pohár trpělivosti přetekl, o dva dny později byl Sargeant propuštěn a na jeho místo nastoupil Franco Colapinto, který s vozem předváděl úplně rozdílné výkony a brzy se stal fanouškovským favoritem. Momentálně je rezervním jezdcem pro Alpine a proslýchá se, že pokud by Jack Doohan nepodával dostatečné výkony, přijde čas pro Argentince.
Franco Colapinto to race for the remainder of the 2024 season.
— Williams Racing (@WilliamsRacing) August 27, 2024
8. Antonelli a safety car havarují v Parabollice
O Andreovi Kimim Antonellim se již dlouho mluvilo jako o náhradníkovi Lewise Hamiltona. Italský mladík, který je šampionem téměř každého juniorského šampionátu, do kterého vkročil, dostával od Mercedesu dostatek času, aby prokázal své dovednosti i v monopostu formule 1. Jeho sezóna ve formuli 2 (klasický šampionát formule 3 přeskočil) nebyla sice tak zářná, ve starších monopostech ale předváděl solidní výkony a ačkoliv Toto Wolff v průběhu sezóny laškoval s Maxem Verstappenem a o místo měl zájem nejeden zkušenější pilot, Mercedes se soustředil na svůj nový talent.
Kimi Antonelli FP1 crash pic.twitter.com/hblJDM0QbY
— Tom Speight (@Tom_Speight98) August 30, 2024
Antonelli dostal svou příležitost během Velké ceny Itálie a do prvního tréninku na Monze vyrazil v monopostu George Russella. Bylo jasné, že se mladý talent musí ukázat, a navíc když je před domácím publikem. Krátce po začátku tréninku se vyšvihl na první místo tabulky. Sláva ale nemělo dlouhého trvání a ukončila ji červená vlajka. Antonellimu to na novém, neoježděném povrchu uklouzlo a v Parabollice skončil v bariérách, téměř na stejném místě, jako o den dříve Bernd Mayländer v safety caru.
Safety car crash this afternoon (just before 14:19 local time)
📸: @F1 via r/formula1pic.twitter.com/3iER3nFJMA
— MultiViewer (@f1multiviewer) August 29, 2024
Že má tempo ale ukázal. Jen George Russell musel vynechat téměř půl druhého tréninku, protože mu ještě opravovali auto. Všechno mělo šťastný konec. O den později napříč nehodě byl Antonelli oficiálně ohlášen po boku George Russella na sezónu 2025.

Zdroj obrázku: Mercedes
9. Problém se zadními křídly
Se zadním spojlerem mělo loni problém vícero stájí. Největším problémem se stalo zadní křídlo McLarenu, kterému se začalo přezdívat “mini DRS”. Chytré hlavy v McLarenu totiž objevili šedou zónu a tak se ve vysokých rychlostech mezi klapkami zadního křídla tvořila mezírka, která umožňovala větší průchod vzduchu – ne nepodobná tomu, jak funguje DRS. Přišlo se na to ve vysokorychlostním Baku, kde Oscar Piastri famózně předjel Charlese Leclerca a pak ho jezdec Ferrari, ačkoliv měl zaktivované DRS, nemohl předjet zpátky. Red Bull neotálel a okamžitě si na tuto výhodu postěžoval.
Mnozí se ozývali, že si Red Bull stěžuje jen proto, že mu to zrovna v té fázi sezóny nejelo, jak by si představovali a hledali výhody. Jako kdyby formule 1 někdy fungovala jinak. No, bohužel pro McLaren se FIA na DRS McLarenu podívala opravdu zblízka a shodli se, že se prvky na něm ohýbají až moc a že takovou věc by zadní křídla dělat neměla. McLaren poznamenal, že doufá, že se FIA podívá takto na vroubek všem týmům, bohužel, díra musela pryč. Red Bull tuto taktickou bitvu vyhrál, McLaren si ale i přes ztrátu této malé výhody pro Pohár konstruktérů dojel. A na příští rok byla upravena pravidla, aby se nic takového neopakovalo.
Karma za žalování si však pro Red Bull zdánlivě přišla o pár závodů později. Na Velkou cenu Las Vegas dorazili s křídlem, které se na Strip vůbec nehodilo a zaostávali nějakých 7 km/h za konkurencí. Lidé začali vtipkovat, že si rudí býci zapomněli sbalit to správné křídlo, což Christian Horner razantně odmítl. Problém ale bylo potřeba vyřešit, protože v Las Vegas měl Max Verstappen uzmout svůj čtvrtý titul. A tak se inženýři Red Bullu dali do práce s bruskou.
Red Bull has had to cut chunks out of the RB20 rear wing in Las Vegas 👀
Will it be enough to turn the team’s F1 weekend around? 🤔 pic.twitter.com/xc717NX8Tj
— Crash.net – Formula 1 (@CRASH_NET_F1) November 23, 2024
10. Pérez a Sainz havarují během Velké ceny Ázerbájdžánu
Většinu závodu byly všechny zraky upřeny na souboj Oscara Piastriho a Charlese Leclerca. O pár pozic za nimi se ale dělo něco zajímavého. Sergio Pérez po několika měsících opět našel tempo a v kvalifikaci se dokonce umístil lépe než Max Verstappen. A to se nestalo… dlouho. Naposledy v minulý rok. Mexičan bojoval tvrdě o co nejlepší místo, měl i tempo a bojoval s Leclercem o lepší pódiové umístění. Při výjezdu do 50. kola zkusil Leclerca předjet, což se mu nepovedlo a ještě tím otevřel dveře pro Carlose Sainze, který jel přímo za ním. Místo mu chtěl hned v další zatáčce převzít a do rovinky vyjeli bok po boku. Sainz nechtěl zůstat u bariér a přiblížil se ke středu tratě, kde jel Pérez, který naopak nehodlal měnit závodní dráhu jen proto, že je vedle něj další monopost. A srážka byla na světě.
Jolyon Palmer on #F1Tv is of the opinion that the incident was predominantly Perez’s fault. They were both fighting for the slipstream, Sainz was considerably ahead and Perez had loads of room on his left.
Agreed.#F1 #AzerbaidjanGP pic.twitter.com/fWn8G6jPym
— amaia ✡︎ (@amaia_end) September 15, 2024
Sainz tak ztratil pro Ferrari 15 potenciálních bodů do do šampionátu. Nato se ještě posunul Lando Norris na 4. místo a připsal tak pro McLaren 4 překvapivé body navíc. I kdyby Sainz dojel čtvrtý a místo Pérezovi přenechal, Norris by zůstal na šestém místě a kdyby zbytek sezóny proběhl tak, jak proběhl, vyhrálo by Ferrari Pohár konstruktérů. Je to ale jen kdyby, a na ty se v motorsportu nehraje. Navíc nehoda byla tak moc šokující, že otec Sergia Péreze dostal infarkt a musel být hospitalizován.