Ikonické a nezapomenutelné momenty sezóny 2024 (1/3)

Ikonické a nezapomenutelné momenty sezóny 2024 (1/3)

Sezóna se se sezónou sešla a už tento měsíc v Bahrajnu týmy vyjedou do předsezónních testů. My se pomalu ale jistě připravujeme na další ročník formule 1. A že je na co se připravovat! Během roku 2024 se událo tolik překvapivých změn a ikonických událostí, které na startovním roštu zamíchaly kartami, že ať už jste fandili komukoliv, určitě jste se nenudili. Tak si pojďme ty nejvýznamnější a nejzajímavější věci připomenout.

1. Odchod Günthera Steinera

Günther Steiner byl fanouškovským oblíbencem již od počátků týmu Haas ve formuli 1, kdy ještě ani nebyl na startovním roštu. Z týmu, který bojoval na samém chvostu pole, dokázal díky své ekcentrické osobnosti a peprnému vyjadřování udělat tým oblíbený mezi fanoušky a stal se hvězdou seriálu Drive to Survive. Po deseti letech cítil, že by měl nárok na více, třeba na akcie společnosti, jenže to se u Gena Haase, majitele stáje, přepočítal. Novým šéfem týmu se stal Ajao Komacu a letos si vedl úspěšně.

Bez angažmá Steiner dlouho nezůstal. Letos mu vyšla druhá kniha a stále jej můžeme zahlédnout v paddocku.

Zdroj obrázku: Haas

2. Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari

Sezóna 2024 ještě ani pořádně nezačala a změny se začaly dít i ve Ferrari. První novinka, která asi nikoho nepřekvapila, přišla v polovině ledna, a to když Charles Leclerc prodloužil s italskou stájí smlouvu. Prvního února však přišla jiná, mnohem překvapivější zpráva.

Ihned po ránu byly sociální sítě plné zprávy, co nám většině přišlo ze začátku jen jako drb. Novinka to byla ještě velmi čerstvá a nikdo nevěděl nic podrobného, hlavní obsah ale zůstával stejný. Lewis Hamilton přestupuje do Ferrari. Jenže místo aby tento drb utichl, nabíral neuvěřitelně na síle. Dopoledne už zprávu potvrdilo Sky Sports a bylo vymalováno. Na potvrzení Mercedesu a Ferrari se už čekat ani nemuselo. 

Přestupy jezdců vždy vyvolávají v paddocku a mezi fanoušky pořádnou vlnu. Rozpojení tak legendárního partnerství, které vyprodukovalo 6 jezdeckých titulů a 7 konstruktérských však bylo něco, co vejde do dějin formule 1. Zda to pro Hamiltona byla další výborná volba a nebo si jde jen dojezdit poslední roky své kariéry ve své vysněné stáji se teprve ukáže. Svým rozhodnutím ale ze sedačky ve Ferrari vyhodil Carlose Sainze, který musel hledat místo jinde, a jelikož letos končilo několik smluv, pořádně tak zamíchal kartami na trhu s jezdci.

Poslední Hamiltonova sezóna v Mercedesu zůstane v paměti jako ta, kdy prolomil rekord vítězství na Silverstonu, většinu roku ale jako posledních pár let s vozem spíše bojoval. Jeho vztahy s Mercedesem navíc poměrně ochladly. Odchod své hvězdy nenesli nejlépe a vliv na to mohlo mít i to, že samotný šéf týmu Toto Wolff se o jeho odchodu dozvěděl až od otce Carlose Sainze a ne Hamiltona. Samotný Brit vypadal, že na svém kalendáři spíše odpočítává, kdy jeho utrpení v německé automobilce skončí. V maranellském týmu se už zabydlel a patřičně otestoval i limity jejich vozu.

Zdroj obrázku: Scuderia Ferrari

3. Za všechno může slepé střevo…

Napadlo vás někdy, jak by asi vypadala jezdecká sestava na rok 2025, pokud by Alexanderovi Albonovi tehdy před Velkou cenou Itálie 2022 neprasklo slepé střevo?

Začátek časové posloupnosti událostí, které vedly k odchodu Daniela Ricciarda z formule 1, můžeme sledovat až k momentu, kdy Nyck de Vries famózně debutoval ve Williamsu, zatímco Alexander Albon umíral na operačním sále. Díky této příležitosti dostal bývalý mistr světa ve formuli 2 a formuli E sedačku v AlphaTauri, kterou o půl roku později ztratil ve prospěch Daniela Ricciarda, který ji zase o rok později musel po Velké ceně Singapuru přenechat Liamovi Lawsonovi. Z formule 1 tentokrát odešel, zdá se, nadobro, a naprosto nedůstojně. O svém odchodu mluvit nesměl, přestože to všichni tušili. O Australanovi a jeho formě v posledních letech si můžeme myslet každý co chceme, ale pohled na ubrečeného Ricciarda, který se po závodě loučil s celým paddockem byl opravdu smutný. Prý se všichni dohodli, že o jeho odchodu mluvit nebudou, celá situace byla ale spíše trapná a nevrhala na Red Bull to nejlepší světlo. 

Lawson se v sesterském týmu Red Bullu tolik neohřál. Poměrně úspěšně odjezdil zbytek sezóny, vystrčil drápy i na veterány jako Sergia Péreze a Fernanda Alonsa a vysloužil si sedačku vedle Maxe Verstappena. Jeho místo zaujme příští rok junior akademie Red Bullu Isack Hadjar

Slepé střevo psalo nezapomenutelný příběh i o pár garáží vedle. V Džiddě se v březnu zanítilo Carlosovi Sainzovi, který místo do paddocku téhož rána odjel do nemocnice, kde podstoupil operaci. Na druhý den se dokázal dokulhat do garáže Ferrari, odkud si užil zbytek Velké ceny Saúdské Arábie. Jeho zdravotní situace otevřela dveře Oliveru Bearmanovi, který Sainze na závod nahradil. Z Haasu upgradeoval do Ferrari, kvalifikoval se na jedenácté místo a v závodě si dojel pro sedmé místo. Po zbytek sezóny se ještě párkrát blýsknul v Haasu, kde například v Baku zastoupil za Kevina Magnussena a kde svůj Haas dostal na body. Následně od nich dostal plnou vstupenku na každý závod sezóny 2025 v podobě plnohodnotné sedačky.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool, Scuderia Ferrari

4. Velká cena Austrálie

První dva závody sezóny proběhly celkem poklidně. Max Verstappen vzal vítězství v obou z nich, Pérez mu stál věrně po boku a vypadalo to, že nás čeká pokračování sezóny 2023. Pak ale přišly první náznaky změny.

Na Velkou cenu v Melbourne se už dokulhal čerstvě zotavený Carlos Sainz. Bolestmi už netrpěl, přesto jeho první závod po operaci slepého střeva nebyl tím nejpříjemnějším zážitkem po fyzické stránce.

Do závodu ve finále vyjelo jen 19 aut z 20. V prvním tréninku totiž havaroval Alexander Albon a tým neměl šasi navíc. Místo aby ale závod vynechal právě on, bylo mu nabídnuto auto jeho týmového kolegy Logana Sargeanta, pro kterého tak závodní víkend skončil.

K překvapení a radosti všech, kteří španělskému jezdci fandili, se Sainz kvalifikoval na druhé místo přímo vedle Maxe Verstappena. Ve druhém kole už ale Holanďana předjel. Verstappen najednou začal zaostávat a z jeho Red Bullu se začínalo dýmit. „Kouř, oheň, oheň, moje brzda,“ panikařil Verstappen. Ve čtvrtém kole už naprosto zpomalil a zamířil do boxů odstavit svůj vůz, při vjezdu do pitlane mu ještě explodovala zadní pneumatika. Ze závodu v patnáctém kole odstoupil i Lewis Hamilton kvůli problémům s motorem a byl vyhlášen virtuální safety car. Závod nedokončil ani George Russell, který na konci závodu nezvládl monopost při pronásledování Fernanda Alonsa napříč úzkou tratí. Následovala poměrně strašidelná havárie a Russellův monopost zůstal viset na boku uprostřed trati. Byl vyvolán další virtuální safety car, zatímco Brit hlásil do vysílačky, aby přeci vyvěsili červenou vlajku, vždyť je přece uprostřed trati! Sainz už ale najížděl do posledního kola. Pro něho měla Velká cena Austrálie tu nejlepší dohru a Sainz junior si dojel pro své předposlední vítězství s Ferrari.

Alonso navíc za nepředvídatelné řízení a manévry, které předváděl před Russellem, dostal dvacet sekund navíc a tři trestné body. S rozhodnutím komisařů nesouhlasil, trest už ale nezvrátil. Trať navíc bude letos kvůli nehodě upravena. Takže alespoň trochu útěchy pro Russella.

Zdroj obrázku: Scuderia Ferrari

5. Odchod Adriana Neweyho z Red Bullu

Sezóna 2024 zdánlivě pokračovala ve stylu “čím více šokující novinka, tím pravdivější bude”. A ta další na sebe po Hamiltonovi nenechala dlouho čekat. Koncem dubna začala kolovat zpráva, že Adrian Newey bere z rudých býků roha. Situace v týmu nebyla nejlepší. Trápili se se skandálem ohledně Christiana Hornera, který byl obviněn ze sexuálního obtěžování své podřízené a uvnitř týmu to vřelo. 1. května už bylo oficiálně známo, že Adrian Newey po devatenácti letech odejde. Otázkou bylo, kam s ním. 

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

5.1. do Aston Martinu

O Neweyho měl zájem snad každý tým ve formuli 1. Nabízelo se Ferrari, které už mělo o Neweyho zájem před deseti lety a kde by mohl pracovat s Lewisem Hamiltonem. Ten prohlásil, že by bylo privilegium s britským inženýrem pracovat a Tifosi již začínali doufat. Jeremy Clarkson ale utnul všechny spekulace, když se nechal slyšet, že na stěhování do Itálie to nevypadá, protože Newey hledá bydlení v Oxfordshire blízko Silverstonu. Tak kdo tam bydlí? Kam Newey půjde?Do Williamsu, Mercedesu, Aston Martinu nebo do důchodu? Přeci jen, ve formuli 1 už pracuje nějaký rok. 

Inženýr se na chvíli uklidil do ústraní, aby si svou situaci pořádně promyslel a probral ji s manželkou. Finální oznámení přišlo až v září, kdy Lawrence Stroll uspořádal tiskovou konferenci, aby náležitě přivítal svého nového kolegu, který mu v příštích několika letech pomůže přivést Aston Martin na vytoužený vrchol a zároveň bude fungovat i jako spolumajitel týmu. To by u Ferrari asi neprošlo. A ještě by se musel stěhovat do Itálie.

Britský inženýr, který dopomohl k titulu Nigellovi Mansellovi, Alainovi Prostovi, Damonovi Hillovi, Jacquesi Villeneuveovi, Mikovi Häkkinenovi, Sebastianovi Vettelovi a Maxovi Verstappenovi, se od března 2025 zabydlí v kanceláři v technologickém kampusu Aston Martinu v Silverstonu a pustí se do práce na jejich vozu, ze kterého chtějí udělat mistrovský.

Zdroj obrázku: Aston Martin

6. Norrisova první výhra

Lando Norris za svou kariéru nasbíral několik pódií, několik mu však zbytečně uteklo. Cejchu v podobě Soči 2021 se asi nikdy nezbaví, přesto ale po pěti letech ve formuli 1 dokázal stoupnout na stupínek nejvyšší. Datum Velké ceny Miami si Zak Brown dokonce nechal vytetovat stejně jako výhru Daniela Ricciarda z roku 2021 na italské Monze. Co na tom, že Lando o den dřív ve sprintu skončil neklasifikován. Druhý den patřil jen jemu.

7. Magnussenova krasojízda

Poslední rok Kevina Magnussena byl opravdu památný. Někteří sbírali body do šampionátu a dokonce i Haasu se dařilo sem tam umisťovat na bodech. Dánskému pilotovi to ale nestačilo a začal sbírat body i jinde.

To, že se trestné body jednou za čas rozdávají není neobvyklé. Co je však vzácné je to, aby jich jezdec nasbíral tolik, že dostane zákaz startu. Poslední zákaz startu jsme mohli vidět v sezóně 2012 a tehdy patřil Romainu Grosjeanovi za hromadnou nehodu na začátku Velké ceny Belgie. V roce 2024 se povedl vysloužit i Magnussenovi a za sedm měsíců nasbíral všech potřebných dvanáct bodů. Navíc se stal prvním pilotem, který dostal zákaz startu od doby, co byly trestné body zavedeny (což bylo až v roce 2014). 

Velkou cenu Ázerbájdžánu tak mohl sledovat z pohodlí domova. Trestné body však fungují kuriózním způsobem. Vyprší buď po dvanácti měsících, co byly uděleny, a nebo se vynulují po zákazu startu. Magnussen tak v Singapuru nastoupil s čistým štítem.

8. Kauza Monako

8.1. Francouzská občanská válka

Pierre Gasly a Esteban Ocon nejsou tak úplně kamarádi. V roce 2023 ale vlivem osudu skončili ve stejném týmu a museli se naučit spolu vycházet a závodit. Chvilku jim to trvalo. Krátce po začátku sezóny tehdy skončili v Melbourne ve zdi a bylo jasné, že oba piloti si na sebe budou muset dávat opravdu pozor. To jim chvíli vydrželo a své vztahy se jim dařilo nebrat si na trať. V Monaku to Esteban Ocon nevydržel a když v prvním kole uviděl mezeru, jal se v zatáčce před tunelem předjíždět Pierra Gaslyho. Na takové manévry jsou ulice Monaka moc úzké a svého týmového kolegu naprosto zavřel a málem přes něj převrátil své auto, čímž na něm způsobil tak vážné škody, že ze závodu musel odstoupit. Za trest mu ještě komisaři sebrali na startu další velké ceny pět míst. Ocon se za incident ihned omluvil, ale už se stalo a v Alpinu bylo rozhodnuto. O pár dní později ohlásil Francouz na sociálních sítích svůj odchod z týmu. V Brazílii ještě oba pozvedli s Gaslym Alpine na vrchol v podobě druhého a třetího pódiového umístění a Gasly začal ukazovat ve svém voze zajímavé tempo. Naopak tempo Ocona upadalo, jeho motivace a motivace týmu bezpochyby taktéž. Neodjel ani poslední závod sezóny, na který ho nahradil Jack Doohan. 

8.2. Pérez vs. Haas

Velká cena odstartovala poměrně chaoticky dramatickou nehodou Sergia Péreze, který se v kvalifikaci nedostal ani do Q2 a který po startu závodu přiskřípl Kevina Magnussena a poslal je oba do zdi. Vzali spolu s sebou i Nica Hülkenberga. Ukončil jim tak jejich trápení po startu z devatenáctého a dvacátého místa, kam byli posláni kvůli nelegálním zadním křídlům na jejich autech. 

8.3. A Leclerc prolomil kletbu

Jedním z těch hezčích příběhů byla vymodlená výhra na domácí půdě pro Charlese Leclerca. Malý Charles si představoval, jak se jednou s červeným autem stane nesmrtelným díky monackému vítězství. Doma se na stupínek nejvyšší nepostavil ani v nižších kategoriích. Pole position se mu ale ve formuli 1 napotřetí podařilo proměnit ve výhru. 

Charles Leclerc po letech zlomil jeho monackou kletbu a knížectví mu leželo u nohou. V posledních metrech fanoušci oslavovali jeho triumf, zpívali monackou i italskou hymnu, alkohol tekl proudem a v pláč propukl i kníže Albert II. Při Velké ceně Monaka by se těžko hledal člověk, který by mu výhru nepřál. Oslavy nakonec spolu s Frédéricem Vasseurem zakončili skokem do přístavu. 

Zdroj obrázku: Scuderia Ferrari

9. Identický čas v kvalifikaci

Nestává se často, že by piloti v kvalifikaci zajeli identický čas, natož při boji o pole position. Pokud se tak stane, prioritu dostává ten pilot, který daný čas zajel první. Minulý rok se tak povedlo Maxovi Verstappenovi a Georgeovi Russellovi, byl to ale Russell, který získal pole position, svou první po Velké ceně Maďarska 2022. Závodu nakonec dominoval Verstappen.

Co se týče identického času v kvalifikaci, naposledy se tak stalo v roce 1997 při Velké ceně Evropy v Jerezu. Michael Schumacher, Jacques Villeneuve a Heinz-Harald Frentzen zajeli čas 1:21.072 a pole position připadla Villeneuveovi, který o den později vyhrál a stal se mistrem světa. Schumacher mu titul nedal zadarmo, po střetu na trati ale musel odstoupit a za svůj manévr také přišel o titul vicemistra. Frentzen startoval z místa třetího, v závodě propadl až na šesté místo.

Zdroj obrázku: Mercedes

Druhý díl pro Vás připravujeme a vyjde 5. února. Budeme se na Vás těšit. Mezitím můžete třeba odměnit české závodníky a zahlasovat v anketě Zlatý volant nebo jít na náš Instagram otestovat své znalosti v novém kvízu.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Kristýna Dytrtová a Helena Chovancová)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *