Vitalij Petrov – první ruský pilot ve Formuli 1

Vitalij Petrov – první ruský pilot ve Formuli 1

Vitalij Alexandrovič Petrov byl prvním ruským pilotem, který startoval ve Formuli 1. Ve Formuli 1 závodil v letech 2010 až 2012.

Vyborská raketa, jak se mu přezdívá, se narodil 8. září 1984. Ruský pilot začal kariéru úplně jinak, na rozdíl od jiných jezdců Formule 1. Zatímco většina pilotů začalo v motokárách, Petrov začal v roce 1998 ve věku třinácti let jezdit rally sprinty a závody na sněhu a ledu.

O tři roky později se přesunul do šampionátu Lada Cup. V šampionátu zůstal i další rok a sezónu ovládl, když vyhrál všechny závody.

Rok 2003 byl pro Petrova jedním z nejzásadnějších, když poprvé okusil Formuli Renault. Rus závodil v italské Formuli Renault pro tým Euronova Racing, kde skončil celkově devatenáctý. Během téhož roku si zazávodil i v Eurocupu Formule Renault 2.0 a Formuli Renault 2.0 UK. Dále skončil celkově čtvrtý v britské Formula Renault Winter Series, kde si připsal i jedno vítězství.

V následující sezóně se Petrov zúčastnil Russian Lada Revolution championship, kde v každém závodě startoval první. Nicméně celkově skončil druhý. Závodník dále pokračoval ve vybraných závodech Formule Renault a Euro F3000.

Pro rok 2006 přišel Petrov do Euroseries 3000 (známá později jako AutoGP). Celkově skončil třetí, přičemž získal devět pódiových umístění a vyhrál čtyři závody. Českého fanouška určitě překvapí zjištění, že ve stejném roce se Petrov účastnil i F3000 International Masters na brněnském okruhu.

Petrov si později téhož roku odbyl i premiéru v GP2 pro tým David Price Racing, kde nahradil jezdce Oliviera Plu, který neměl dostatek financí.

Další rok pokračoval Rus také v GP2, tentokrát už pro mnohem známější tým Campos Grand Prix. Během závodu ve Valencii získal své první vítězství, ale i tak skončil celkově třináctý.

Sezónu 2008 skončil v GP2 Asia Series celkově třetí za Romainem Grosjeanem a Sébastienem Buemim. Petrov pokračoval s týmem Campos v klasické GP2 a ve Valencii získal opět vítězství. Celkově skončil pátý.

O rok později skončil celkově druhý v šampionátu za Nicem Hülkenbergem. Petrov vyhrál i třetí rok po sobě ve Valencii a dvakrát v Istanbulu.

Zlom v kariéře ruského pilota přišel v roce 2010. Vitalij byl v hledáčku týmů Sauber, Renault a budoucího týmu Campos. Dne 31. Ledna 2010 byl oznámen jako první ruský pilot, který bude závodit ve Formuli 1. Byl podepsaný na jeden rok, s opcí na druhou sezónu u týmu. Petrov byl velmi blízko podpisu s týmem Campos, ale jezdec usoudil, že z hlediska budoucího je perspektivnější Renault. Rus dále zmínil, že za ním nestojí žádný velký sponzor z Ruska, pouze otec a pár jeho přátel.

Společně s Petrovem zamířil od roku 2010 do Renaultu zkušený Robert Kubica, který předtím závodil od poloviny roku 2006 pro tým BMW Sauber.

První závod startoval Petrov sedmnáctý. V závodě pak bojoval o desáté místo, ale při nájezdu na obrubník zlomil zavěšení a musel ze závodu odstoupit. Svůj první závod tak dokončil až v Číně, kde zároveň získal své první body ve Formuli 1, když dojel sedmý. Nutno podotknout, že za deštivých podmínek předjel jezdce, jako byli Michael Schumacher a Mark Webber.

Ve Velké ceně Turecka celý závod bojoval s Fernandem Alonsem. Bohužel při jednom kontaktu s Alonsem poškodil Petrov svojí pneumatiku a musel do boxů pro novou. Nicméně i díky tomu si dokázal připsat své nejrychlejší kolo ve Velké ceně Turecka 2010 ve Formuli 1.

Následně v Maďarsku skončil celkově pátý, což byl pro Rusa nejlepší výsledek v sezóně. Následovala série dalších závodů na bodech a celkově jich získal solidních 27.

Pro rok 2011 se z týmu Renault stal tým Lotus Renault, pod sponzoringem Lotus Cars. Týmový kolega měl být pro Petrova opět Robert Kubica, ale ten se při nehodě v rally těžce zranil. Lotus tak v rychlosti najal Nicka Heidfelda, který byl rok předtím u týmu Sauber.

Hned v Austrálii získal Vitalij Petrov své nejlepší umístění ve Formuli 1, když dokončil na fantastické třetí pozici. V Malajsii jel Petrov také na bodech, dokud ho jeden z obrubníků mimo trať nevymrštil, a jezdci se tak vylomila tyč řízení.

Během Velké ceny Monaka měl Petrov silný náraz do svodidel, a musel být odvezen do nemocnice, naštěstí ale bez zranění.

Jezdec Lotusu tak dokázal bodovat ještě pětkrát a celkově skončil v tabulce desátý. Nicméně během interview v ruské televizi si pustil pusu na špacír a otevřeně zkritizoval tým Lotus. Petrov se později omluvil, ale bylo pozdě. Pro rok 2012 si tým zvolil novou jezdeckou dvojici Kimi Räikkönen a Romain Grosjean.

Rus tak musel vzít místo u stále nového týmu Caterham, kde nastal začátek konce jeho kariéry ve Formuli 1.

Petrov nahradil zkušeného Jarna Trulliho, pro kterého to tak byl konec ve Formuli 1. Týmovým kolegou byl Heikki Kovalainen, který pro tým jezdil už od roku 2010.

První závod sice jezdec Caterhamu nedokončil, ale potom už víceméně všechny. I když to bohužel na body ani jednou nestačilo. Tým Caterham se jako nováček trápil a ke konci roku 2014 Formuli 1 opustil nadobro.

Vitalij Petrov tak ukončil svojí kariéru ve Formuli 1 jedenáctým místem ve Velké ceně Brazílie 2011, která byla zároveň jeho nejlepším výsledkem u týmu Caterham.

Následky pro Petrova byly katastrofální, jelikož pro rok 2013 nezávodil. Naštěstí už ale další sezónu jel v DTM pro Mercedes.

V DTM žádné body nezískal, nicméně dveře se mu otevřeli ve vytrvalostních závodech, v kterých závodí dodnes.

Rus momentálně závodí už několik let pro tým SMP Racing. V kategorii LMP2, skončil v roce 2016 celkově třetí v závodě Le Mans.

Sdílejte na:
Zavřít