Vanthoor obvinil Kubicu, v Le Mans jej vytlačil úmyslně

Vanthoor obvinil Kubicu, v Le Mans jej vytlačil úmyslně

Dries Vanthoor se domnívá, že ho Robert Kubica z AF Corse během závodu 24 hodin Le Mans úmyslně vytlačil a ukončil tak závod jednomu z vozů BMW. Na celou situaci ostře zareagoval i sám Kubica, který Vanthoora nešetřil.

Jezdec BMW Dries Vanthoor se domnívá, že ho soupeř týmu AF Corse Ferrari, Robert Kubica, úmyslně vytlačil z trati, když se ho snažil během noční fáze závodů v Le Mans objet.

Vanthoor vyjádřil své zklamání nad tím, co považuje za nedostatek respektu ze strany někdejšího vítěze závodu formule 1 poté, co byl kvůli nárazu a značnému poškození po jejich kolizi poslán na vyšetření do lékařského centra.

V podcastu „Over the limit“, který moderuje společně s bratrem a továrním jezdcem Porsche Laurensem, uvedl: „Je to pro mě osobně velká škoda. Ano, opravdu si myslím, že to udělal schválně, protože způsob, jakým se snažil bránit, byl nesmyslný.“

„Způsob, jakým se o mě po nehodě nezajímal nebo mi neprojevil žádný respekt či jakýkoliv lidský přístup, mi také ukázal, že to bylo schválně. Prostě nezájem, nepřišel se omluvit a ani podívat, jak se mi daří,“ řekl Vanthoor. „Měl jsem malý otřes mozku a zranění na levé noze, i přes tato zranění je lidské poslat alespoň zprávu, zda jsem v pořádku.“

„Kdybych měl s někým srážku a věděl bych, že je zraněný nebo že musí do zdravotnického střediska, prostě bych byl ohleduplný. Vím, že závodíme a chceme závodit tvrdě, ale tohle bylo velmi neuctivé. Bylo to něco, co se v závodě nedělá a celý ten manévr na mě byl úplně špatně.“

„Měli byste projevovat respekt jeden k druhému. Všichni chceme být v bezpečí, to je priorita číslo jedna pro každého pořadatele, ať už je to FIA, ACO, SRO. Vždycky to byla a bude priorita číslo jedna v závodění.“

„I kdybych byl naštvaný, i kdyby to byla moje vlastní chyba, že k té havárii došlo, což si řekněme úplně na rovinu, že vůbec nebyla, stejně bych něco řekl. Něco jako promiň kámo, naboural jsem do Tebe, byla to moje vina. On ale prostě odbočil doprava, jako by tam nikdo nebyl, ale byl jsem tam já.“

Vanthoor se v deváté hodině závodu snažil udržet ve vedoucím kole se svým vozem BMW M Hybrid V8 s číslem 15 od týmu WRT, který právě přezul z mokrých pneumatik na ty bez vzorku, když se na rovince Mulsanne střetl s vedoucím vozem AF Corse s číslem 83, který řídil Kubica.

Belgický jezdec na studených pneumatikách vynechal druhou šikanu a musel se vrátit na trať pomocí únikové cesty, přičemž se, když se na trať vrátil, ocitl v souboji s Kubicou. Když se však bývalý pilot F1 snažil předjet jak Vanthoora, tak pomalejší GT3 Mustang v brzdné zóně pravotočivé zatáčky Mulsanne uhnul doprava a narazil do Vanthoorova BMW, načež jej čelně odhodil do svodidel na opačné straně trati.

Náraz měl takovou intenzitu, že se vůz odrazil a sjel na vnitřní stranu trati, načež se zastavil až s těžce poškozenou přední částí nápravy. Srážka mezi Vanthoorem a Kubicou znamenala předčasný konec závodu BMW, protože sesterský vůz s číslem 20 byl již předtím poslán zpět do garáže po předchozí nehodě, kdy Robin Frijns havaroval a otřel vůz zadní částí vozu o bariéry.

Ředitelství závodu uznalo Kubicu vinným ze zavinění nehody a udělili mu 30sekundový stop/go trest, což šéf týmu WRT Vincent Vosse označil za velmi mírnou sankci, která stála tým předčasné odstoupení ze závodu.

Vanthoor vysvětlil také okamžiky, které vedly k havárii: „Když jsme vjížděli do druhé šikany, těsně před námi byl Mustang. Tak jsem si říkal, že se před něj musím co nejrychleji dostat, zabrzdili jsme do zatáčky, do které jsme s Kubicou brzdili v úplně stejném místě.“

„Ale říkal jsem si, že se potřebuji dostat před ten Mustang, abych neměl modrou vlajku, protože poté bude muset i Kubica předjíždět a mohlo by mi to přidat nějaký čas. Byl jsem ale na vnitřní straně na studených pneumatikách, a ještě k tomu všemu na mokré části trati. Nestihl jsem zabrzdit a projel jsem zatáčku.“

„Znovu jsem po únikové zóně nasadil výkon, ale Kubica mě mezitím dotáhl. Snažil jsem se použít Porsche, které bylo přede mnou, abych ho zpomalil, ale nefungovalo to, protože měl dobrý nájezd. V tom jsem byl férový, udělal jsem prostor a pustil Porsche vedle sebe tak, aby to nebylo nebezpečné. Bohužel Kubica se rozhodl, že to udělá nebezpečné a vytlačil mě z trati. To bylo vlastně všechno, co si tak vybavuji.“

Vanthoor prozradil, že po nehodě obdržel na sociálních sítích spoustu nenávistných vzkazů, přičemž mnozí mu vyčítali, že nerespektoval modré vlajky, když mu bylo v patách rychlejší Ferrari. Přiznal sice, že dostal pokyn, aby udělal vše pro to, aby se udržel na vedoucím kole a zůstal v honbě za nejlepším možným výsledkem, ale vítěz třídy GTE Am v Le Mans v roce 2017 prohlásil, že měl podle předpisů dost času, než by Kubicu musel pustit dál.

„Tým mi řekl, že bude klíčové udržet auto za sebou, abych zůstal na vedoucím kole, protože když nejste ve vedoucím kole, tak pokud není safety car, je velmi obtížné získat kolo navíc,“ dodal. „Když jste o kolo pomalejší, je až nemožné něco s tím udělat.“

„Pro všechny, kteří říkali, že jsem neviděl modré vlajky, viděl jsem opakované záběry a viděl jsem, že tam byla modrá vlajka. Upřímně jsem je v daném okamžiku neviděl, protože jsem byl zapálen do souboje. A i kdybych to viděl, nic bych neudělal, protože ve WEC platí pravidlo, že máte jeden nebo dva sektory na to, abyste někoho pustili za modré vlajky.“

Kubica ze své strany odmítl, že by incident způsobil úmyslně, a prohlásil, že jakýkoli pokus o dotyk s jiným vozem ve vysoké rychlosti by ohrozil jeho vlastní šance na vítězství.

„Zaprvé, nejsem ten typ člověka, který by v rychlosti 300 km/h odbočoval do jiného vozu. Vedl v závodě a zbývalo 18 hodin do konce,“ řekl bývalý závodník F1 Robert Kubica. „Tím, že bych do něj odbočil, bych riskoval, že skončím ve svodidlech na pravé straně, to je můj první argument. Ten druhý je, že kdybych to byl já, kdo způsobil kolizi, mělo se moje auto rozjet mnohem dříve, ne až po kontaktu. A to se nestalo.“

Kubica se také pustil do Vanthoora za to, že nerespektoval modré vlajky a nenechal ho snadno projet, když se chystal spadnout o kolo níž, řekl: „Pocházím ze šampionátu, kde máte respekt k ostatním jezdcům, zejména k těm vedoucím, zvláště když vás někdo dojíždí. Na druhou stranu existují i šampionáty, a v těch zřejmě Dries závodí, kde se na modré vlajky, pravidla a předpisy kašle. Mám to štěstí, že jsem v těch prvních jmenovaných šampionátech vyrostl.“

„Jsou však jezdci v pomalejších vozech, kteří se chtějí za každou cenu prosadit. Nevím proč to dělají takto. Vím, že Dries dostal pokyn, aby za každou cenu držel na vedoucím kole. No a když mi někdo řekne, abych skočil z osmého patra, třeba inženýr, tak to osobně neudělám. Zřejmě jsou tu ale jezdci, kteří by to udělali, a ještě velmi rádi,“ dodal Kubica.

Vůz číslo 83, který Kubica sdílel s továrními jezdci Ferrari Robertem Švarcmanem a Jie I-fej, odstoupil něco málo přes tři hodiny před koncem kvůli problémům s hybridním systémem.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Česká novinářka, která aktivně působí v šampionátech F1, FIA WEC a GT World Challenge. Zaměřuje se na český motorsport v rámci ESET Cup Series, kterého se pravidelně účastní. Dále se věnuje správě sociálních sítí, které se zaměřují na motorsportový obsah a informují fanoušky o aktuálním dění a novinkách. V případě…

Další články autora →