Jak se znovuzrozený Australan ocitl před rozhodujícím momentem své kariéry v královně motorsportu? Daniel Ricciardo totiž prožívá nejdůležitější týden ve formuli 1.
Jeho umístění během VC Maďarska a za týden při VC Belgie totiž rozhodne o jeho osudu po letní přestávce. Může dokonce nastat situace, kdy se mu oba závody nepovedou a po letní přestávce nebude mít závodní sedačku. Nebo naopak, dokáže přesvědčit svého zaměstnavatele, že je hoden zpátky získat místo na výsluní v Red Bullu.
Vzhledem k nedostatečnému výkonu Sergia Péreze, rudí býci začínají cítit, že jim chybí druhý jezdec na čele pole. Situace kolem Mexičana je neuvěřitelně složitá, protože pokud se Red Bull rozhodne Sergia Péreze nahradit, pak není jasný favorit na jeho místo.
Teoreticky se nabízejí tři piloti – Daniel Ricciardo, Júki Cunoda a Liam Lawson. Každá volba má své pro a proti. Jedinou jistotou je v tuto chvíli to, že Red Bull je stále více frustrován Mexičanovými výkony.
Šéf týmu Christian Horner totiž po Velké ceně Velké Británie prohlásil, že Sergio Pérez nezískává dostatečný počet bodů a je to dlouhodobě neudržitelná situace. Brit se tak po jeho havárii v kvalifikaci na VC Maďarska zdál ještě méně spokojený.
Když Christian Horner mluvil o tom, jak trpělivý tým může být, odpověděl: „Takové diskuse probíhají spíše interně než prostřednictvím médií. Ale samozřejmě nemůžeme závodit jen s jedním monopostem.“
Když se před několika týdny objevily spekulace o Mexičanově budoucnosti, byl v té době nejlogičtější volbou rezervní jezdec týmu Liam Lawson. Novozélanďan letos pracuje hodně na simulátoru a pomohl několikrát týmu vyladit nastavení monopostu. Nedávno byl také hodnocen v testu s RB20 na Silverstonu, kde si prý vedl dostatečně na to, aby ukázal, že má potenciál potřebný k postupu.
Jeho šance se zvýšily díky tomu, že Daniel Ricciardo během sezóny neukázal to, v co se doufalo, a Australan nedokázal mít stabilní výkony. Australský pilot si však v poslední době vede lépe a vzhledem k tomu, že v Red Bullu již dříve působil a ve stejném týmu závodil proti Maxu Verstappenovi, byl by jistě nejméně riskantní variantou z hlediska schopnosti vyrovnat se s tlakem, který plyne z toho, že je na opačné straně garáže trojnásobný mistr světa.
Red Bull ale ví, že si musí dávat pozor na rizika, která by mohlo přinést nasazení jednoho z jeho mladých jezdců přímo vedle Maxe Verstappena. Tlak na to, aby se postavil proti pravděpodobně nejrychlejšímu jezdci F1, by byl pro někoho tak nezkušeného, jako je Liam Lawson velmi těžké a Júki Cunoda si svou havárií v Q3 nijak nepomohl, aby se zbavil otázek na svoji osobu, zda dokáže se vyrovnat s tlakem.
Povýšení Daniela Ricciarda má svou logiku. Jeho přestup do Red Bullu by totiž umožnilo rakouské stáji posadit Liama Lawsona do RB, kde by se mohl Novozélanďan přímo porovnat s Júkim Cunodou ve druhé polovině letošní sezóny.
Pokud by se Australanovi ve zbytku sezóny dařilo, mohlo by se jeho působení u Red Bullu protáhnout i do roku 2025. Pokud ne, pak bude mít rakouský tým dostatek času na to, aby zjistil potenciál svých mladíků z RB a určil, zda by některý z nich nemohl nastoupit místo Daniela Ricciarda.
Zatím není nic rozhodnuto a vše se může ještě změnit během závodů v Maďarsku a Belgii – ale význam toho, co je v sázce, je jasný. A sám Daniel Ricciardo řekl, že i když nemá žádné formální potvrzení, že je nyní uchazečem o místo v Red Bullu, v hlavě má jasno o tom, jak důležité budou následující dny.
„Nikdo mi nic neřekl, ale řekl jsem si safra, udělej to a jeď rychle. Mám dva závody na to, abych tomu pořádně zatopil pod kotlem, a to upřímně bez myšlenky na přestup (do Red Bullu – pozn. red.). Je to zase jenom moje snaha si zajistit něco na příští rok. Takže ano, záměrně jsem do víkendu (v Maďarsku – pozn. red.) vstupoval s tím, že tyto dva závody mohou být dva nejdůležitější nejen v mé sezoně, ale potenciálně i v mé kariéře. Takže ano, nic konkrétního mi neřekli. Ale já jsem si toho řekl dost,“ dodal Daniel Ricciardo.