Kolotoč formule 1 míří do Miami. Na tamní trati drží zatím stoprocentní úspěšnost Red Bull s Maxem Verstappenem, zatímco domácí pilot Logan Sargeant bude chtít zazářit. Město hazardu poprvé zažije sprintový víkend, takže jezdci opět budou mít na přípravu pouze jeden trénink.
Miami bylo 11. lokací v Americe, která hostí závod formule 1. V roce 2018 byly odhaleny plány na zbrusu novou trať v USA, přičemž premiéra byla naplánována na rok 2019. Nicméně po komplikacích s plány na výstavbu Port Miami se přesunula výstavba k Hard Rock Stadium, kde se mělo poprvé závodit v roce 2020. Došlo však k dalšímu odkladu a do Miami se tedy podívala královna motorsportu až v roce 2022.
Hlavním tématem během premiérového víkendu v Miami paradoxně nebyla akce na trati, ale to, že je součástí přístav s umělou „vodou“. Po vlně kritiky proto došlo minulý rok k úpravě v podobě reálné vody.
Co na jezdce čeká?
Okruh je dočasný, jelikož se jedná o závod v ulicích města. Miami International Autodrome je 5,41 km dlouhá dráha čítající celkem 19 zatáček. Po první zatáčce následuje nespočet dlouhých, táhlých zatáček.
Možnost pro předjíždění mají jezdci zejména při nájezdu do 11. zatáčky. Kromě toho se potýkají se změnami nadmořské výšky, a to především mezi zatáčkami 13 a 16, kde je nerovný terén. A šikana naopak vede do kopce a na výjezdu dojde ke klesání. Dále obsahuje tři rovinky, přičemž druhá rovinka vede přes 203. ulici, na níž navazuje vlásenka ze zatáček 17, 18 a 19. DRS bude možné aktivovat třikrát. Na plný plyn se pojede přibližně 58 procent kola, přičemž závod je vypsán na 57 okruhů.
Pirelli zvolilo pro Miami střední cestu, tedy specifikace C2-C4. Vzhledem k tomu, že byla vloni trať přeasfaltovaná, je její povrch hladký, tudíž poskytuje poměrně nízký přítlak. Největší opotřebení by mělo být zaznamenáváno u měkké sady gum. Předpokládá se, že se týmy uchýlí ke strategii jedné zastávky, kde využijí žlutě a bíle označenou sadu.
Věděli jste, že…
- V USA se závody odehrály na rekordních 12 místech – Sebring, Riverside, Watkins Glen, Phoenix, Indianapolis, Austin, Long Beach, Las Vegas (Strip, Caesars Palace), Detroit, Dallas, Indy 500
- Minulý rok všichni jezdci dokončili závod a jeli na jednu zastávku
- Ocon jako jediný bodoval na měkkých gumách
- Verstappen vyhrál obě velké ceny bez zisku pole position. Tu získal Leclerc (2022) a Pérez (2023)
- Kromě Vestappena nikdo jiný neskončil na pódiu dvakrát. V roce 2022 jej doplnilo duo Ferrari Charles Leclerc a Carlos Sainz, zatímco v minulé sezóně na stupních vítězů skončil Sergio Pérez s Fernandem Alonsem
- Verstappen jako jediný dokázal dojet na stupních vítězů z horšího než třetího místa
Zemětřesení uvnitř Red Bullu a odchod Hülkenberga
Ačkoliv ještě na začátku týdne znělo z Red Bullu, že si nejsou vědomi zaječích úmyslů jednoho z předních strůjců jejich úspěchů Adriana Neweyho, tak do Nevady už jedou s tím, že o legendárního konstruktéra na začátku příštího roku opravdu přijdou. Jeho další kroky však zatím nejsou známé.
Během týdne byla rovněž zaplněna jedna sedačka u Sauberu, která bude od nadcházejícího ročníku patřit Nicu Hülkenbergovi. Od sezóny 2026 se pak stane továrním jezdcem Audi.
Do Nevady s novinkami
Vylepšení chystá přivézt do Miami McLaren. Očekává se, že papayové vozy by mohly udělat stejný progres jako minulý rok v Rakousku, kdy zaznamenali obrovský výkonnostní posun vpřed.
Také Mercedes přijíždí s vidinou lepších výsledků. Prozatímní průběh sezóny se pro ně nevyvíjí vůbec dobře. Doufají však, že nasazené novinky otevřou skutečný potenciál W15.
Zatímco u Alpine se Ocon dočkal novinek už v Šanghaji, tak Gasly si na ně musel počkat až do Miami.
Ovšem pro testování nových upgradů nebude příliš času, jelikož kvůli sprintovému programu budou mít pouze 60 minut volného tréninku.
Zobrazit příspěvek na Instagramu