Kolotoč formule 1 se přesouvá do kolébky rychlosti, italské Monzy. Ferrari po blamáži z Nizozemska musí zabrat. Bude bez pochyb pod tlakem, aby dovezlo před Tifosi dobrý výsledek. Nebude to mít ale lehké, jelikož McLaren a Mercedes jsou těsně za nimi. Další šanci dostane v AlphaTauri Liam Lawson, který si na Zandvoortu při svém debutu vedl velmi dobře.
Velká cena Itálie je po Rusku, Francii, Americe a Španělsku pátou nejstarší Grand Prix vůbec, přičemž premiérový závod se konal ještě v předválečném období, a to v roce 1921. Navíc je jedním ze dvou podniků, které se konají bez přestávky. Letos se v Itálii bude startovat již po 74, na Monze po 73.
Vyjma sezony 1980, kdy formule 1 zavítala do Imoly (v roce 2020-2022 byla Imola také součástí kalendáře, avšak pod hlavičkou Velké ceny Emilia Romagna), hostí italskou velkou cenu okruh na Monze.
Přeborníkem na tamní okruh byl Michael Schumacher, který zde triumfoval celkem pětkrát. Stejný počet vítězství má na svém kontě ze současného startovního pole Lewis Hamilton. O dvě méně má Sebastian Vettel. Tifosi mohli slavit ve 21 případech, přičemž poslední výhra se datuje k 8. září 2019, kdy závod opanoval Charles Leclerc.
Co na jezdce čeká?
Okruh skládající se z 11. zatáček má délku 5,7 km, přičemž DRS bude možné využít na rovince mezi zatáčkami 7 a 8 a na cílové rovince. Zejména v pomalých zatáčkách se budou muset jezdci poprat s nedotáčivostí a aby dostáhli dobrého vyvážení v rychlých sekcích, bude se klást velký důraz na zadní část vozu. Naopak dobré nastavení trakce bude klíčové na rovinkách, kde se jede na plný plyn, a v technických částech okruhu.
Pirelli tentokrát nominovalo pro Monzu nejměkčí specifikace gum C3-c5. Rovněž opět bude pro kvalifikaci aplikována alternativní alokace gum, což znamená, že v Q1 se bude muset nasadit tvrdá sada, v Q2 střední a v Q3 měkká a jezdci budou mít k dispozici pouze 11 sad pneumatik do sucha.
Ferrari opět se speciálním lakováním
Italové žlutými prvky na SF23 vzdávají hold hypercaru 499P, které vyhrálo legendární 24 hodinovku v Le Mans, poté co se vrátili po 50 letech do vytrvalostních závodů. Ovšem na triumf čekali ještě o osm let déle, tedy od roku 1965. Také kombinézy a helmy budou mít upravený design.
Lawson zůstává
Daniel Ricciardo si zlomil při nehodě ve druhém tréninku na Velkou cenu Nizozemska záprstí, tak muselo AlphaTauri narychlo povolat Liama Lawsona, který má momentálně pauzu v japonské Super Formuli. Na to, že měl minimum času na trénink kvůli náročným podmínkám, tak si vedl velmi dobře. V kvalifikaci sice zajel až 20. čas, ale v neděli při nevyzpytatelných podmínkách zachoval chladnou hlavu a dojel si pro solidní 13. místo, přičemž porazil svého týmového kolegu Júkiho Cunodu.
Jelikož Australanovo zranění je vážnější než se čekalo, tak „Kiwi“ zůstane v kokpitu AT04, dokud se Ricciardo zcela nezotaví.
Liam Lawson bude v kokpitu AlphaTauri, dokud se Daniel Ricciardo nezdraví. Kiwiho tedy uvidíme ještě minimálně v Itálii.#F1 pic.twitter.com/9ziaMMDNad
— Barča Goldmannová (@BaruGoldmann) August 28, 2023
Drugovich místo Strolla
Do prvního tréninku Aston Martin nasadí svého rezervního jezdce Felipe Drugoviche. Posadí se do vozu Lance Strolla. Mladý závodník si AMR23 už vyzkoušel při předsezonních testech v Bahrajnu. Tehdy zaskakoval právě za Strolla, který se zranil při nehodě na kole.
Zobrazit příspěvek na Instagramu