Preview VC Emilia Romagna: První ostrá zkouška Ferrari před Tifosi

Preview VC Emilia Romagna: První ostrá zkouška Ferrari před Tifosi

Ferrari čeká první letošní vystoupení na domácí půdě, a to na ikonickém okruhu v Imole. Zatím se ale sezona tradiční stáje z Maranella nevyvíjí zcela příznivě a patří jim momentálně až čtvrtá příčka. Dobrý výsledek se bude snažit ukořistit také druhý italský tým – AlphaTauri.

Velkou cenu Emilia Romagna hostí okruh, jenž vznikl v roce 1993 pod názvem Autodromo di Catellaccis. Tehdy trať byla bez šikan, takže zatáčky Aque Minaralli a Rivazzu spojovala dlouhá rovinka, stejně tak tomu bylo mezi Rivazzou až po Tosu. Tato konfigurace vydržela až do roku 1972

Závod formule 1 se zde poprvé odjel až v roce 1963, avšak jako nemistrovský podnik, jenž opanoval Jim Clark v Lotusu. Až o 17 let později byl okruh zařazen do kalendáře královny motorsportu pod názvem Velká cena Itálie. Tehdy bral vítězství Nelson Piquet.  O rok později se závodilo pod hlavičkou Velká cena San Marina, takto tomu bylo až do roku 2006, přičemž byl závod vypsán na 60 kol a okruh měl 5040 km.

Pro sezonu 2007 byla odstraněna šikana Variante Bassa, takže závodníci od Rivazzy 2 až po Tamburello jezdí na plný plyn. Staré boxy byly zbourány a boxová ulička byla postavena nově, přičemž byla prodloužena a dostala nový asfalt. V roce 2021 dostala trať homologaci prvního stupně, což znamená, že může hostit velké ceny formule 1.

Ačkoliv comeback Imoly do kalendáře byl naplánován už pro rok 2016, tak nebylo docíleno dohody, ale přeci jenom se místní Tifosi dočkali. Velký návrat se odehrál v období pandemie koronaviru v roce 2020, kdy se šil kalendář „horkou nití“ a hledaly se místa konání, kde to restrikce povolovaly. Jelikož závod pod názvem Velká cena Itálie se jel na Monze, tak musel být podnik na Imole pojmenován jinak. Rozhodlo se tedy, že bude pojmenován podle oblasti, kde se okruh nachází – tedy Emilia Romagna.

Také autodrom samotný od roku 1970 nese jména dvou mužů z rodiny Ferrariových – zakladatele značky Enza Ferrariho a jeho syna Dina, jenž tragicky zahynul na okruhu dva roky po zásadních změnách, při kterých vznikly Variante Bassa a Variante Alta.

Tragický rok 1994

Formule 1 v tomto roce nevstoupila do závodního víkendu a tyto tři dny se do historie šampionátu zařadily jako nejčernější. Začalo to už v pátek, kdy Rubense Barrichella katapultoval obrubník na bariéru z pneumatik ve Variante Bassa, přičemž Brazilec upadl do bezvědomí.

O den později došlo k první tragické nehodě. V kvalifikaci narazil Rakušan Roland Ratzenberger v zatáčce Villeneuve čelně do zdi v rychlosti 310 km/h. Při bouračce utrpěl frakturu lebky, což bylo fatální.

Během velké ceny došlo k další tragédii. V sedmém kole praskl sloupek řízení na williamsu Ayrtona Senny a v zatáčce Tamburello vyletěl v rychlosti 306 km/h z trati a po zpomalení na 211 km/h narazil do betonové zdi. Senna zemřel pár hodin po převozu do nemocnice. Příčinou bylo ulomené zavěšení kola, které prorazilo jeho helmu a lebku.

Po tomto hororovém víkendu prošla trať dalšími razantními úpravami, které ji měly udělat bezpečnější. Tamburello, které se jelo na plný plyn, bylo zpomaleno zaklikatěním a přidáním travnaté únikové zóny. To samé se stalo s Villeneuveovou zatáčkou. Naopak byla odebrána šikana v Acqua Minerali a Variante Bassa se stala samostatná šikana.

Co na jezdce čeká?

Jezdci se budou muset vypořádat s téměř pětikilometrovou tratí čítající 19 zatáček. DRS bude tentokrát možno využít pouze jednou, a to na cílové rovince. Imola je jedním  z mála okruhů, na kterém se jezdí v proti směru hodinových ručiček. Závod je vypsán na 63 kol.

Emilia_Romagna_Circuit.png

Foto: © Pirelli

Nové pneumatiky do mokra a povinné sady v kvalifikaci

Pirelli nominovalo nejměkčí gumy C3-C5, což je letos teprve podruhé, co se Italové k této kombinaci uchýlili. Zároveň snížilo počet sad na jezdce z 13 na 11, přičemž bude mít k dispozici pouze čtyři sady měkkých, čtyři sady středních a tři sady tvrdých gum namísto osmi, tří a dvou. Premiéru si také odbydou upravená pravidla kvalifikace, kdy je pro každou část předepsaná povinná specifikace pneumatik. V Q1 musí piloti odjet na tvrdé sadě, Q2 na žlutě označené sadě a Q3 na měkkých gumách.

V Imole se bude také testovat zcela nová sad gum do úplného mokra (Full Wet), které by nemělo být potřeba je zahřívat dečkami.

06-IT-Preview-EN

Foto: © Pirelli

Okruh a jeho okolí je zaplavený. Je víkend v ohrožení?

Již několik týdnů oblast Emilia Romagna zužují prudké deště způsobující záplavy, které si už vyžádaly oběti. V úterý byl evakuován personál okruhu a do dalších pokynů mají zákaz vstupu. Déšť by měl během středy pomalu ustávat. Nicméně vzhledem k tomu, že jsou zaplavené také dálnice, tak doprava přímo na okruh bude pravděpodobně komplikovaná.

Aktualizace: VC Emilia Romagna byla zrušena!

Tifosi čekají na zázrak, de Vries dostal ultimátum

Po 14 letém půstu se na Imole radoval Lewis Hamilton, posléze si dvakrát za sebou podmanil autodrom Dina a Enza Ferrariových Max Verstappen, který jede i letos do Itálie jako hlavní favorit a lídr šampionátu.

Ovšem zraky Tifosi se budou především upírat na Ferrari, které se zatím velmi trápí a patří mu v Poháru konstruktérů až čtvrté místo. Nejenže má technické problémy, ale také doplácí na relativně velký počet jezdeckých chyb. Charles Leclerc a Carlos Sainz si stěžují na to, že je auto nevyzpytatelné především v zatáčkách, kdy je v jednom kole SF-23 přetáčivé a v tom dalším naopak nedotáčivé.

Domácí závod to bude také pro AlphaTauri. Nyck de Vries se musí osvědčit. U týmu z Faenzy je známé, že jsou schopni dělat změny v sestavách i v průběhu sezony, pokud nejsou spokojeni s výkony daného jezdce. Proto není divu, že dostal od Helmuta Marka ultimátum, jelikož od začátku sezony kupí jednu chybu za druhou a za svým týmovým kolegou Júkim Cunodou výrazně zaostává. Šampion formule E se musí do tří závodů zlepšit, jinak jej nahradí někdo jiný. Ve hře je kromě Daniela Ricciarda také junior Liam Lawson, který momentálně září v japonské Superformuli nebo pilot formule 2 a jeden z kandidátů na titul Ayumu Iwasa.

Pátek 19.5. 1. trénink 13:30-14:30
2. trénink 17:00-18:00
Sobota 20.5. 3. trénink 12:30-13:30
kvalifikace 16:00-17:00
Neděle 21.5. závod 17:00

 

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít