Mezinárodní automobilová federace (FIA) vydala detailní protokol letošních předstartovních procedur, které prošly kvůli pandemii covidu-19 rozsáhlou revizí. Formule 1 se jím bude řídit minimálně celý letošní rok.
V protokolu nebyly uvedeny detaily týkající se pódiové ceremonie, po každém závodě mohou vypadat odlišně. Dle potřeby se může procedura měnit před každým závodem speciální vyhláškou ředitele závodu.
Pokud se závod pojede za přítomnosti fanoušků, k úpravě pódiové ceremonie nedojde.
Největší změny nastaly v předzávodní proceduře. Ta se bude od té tradiční v mnohém lišit. Na startovní rošt bude smět jen omezený počet lidí, přičemž na něm stráví méně času než obvykle.
Každý tým smí mít na startovním roštu 40 zaměstnanců. Dohromady může na každý okruh přijet s celkovými 80.
Boxová ulička se běžně uzavírá 30 minut před startem závodu, nyní byla tato doba zkrácena na 20 minut.
Ke změnám došlo i v případě nasazování pneumatik. Mechanici je budou muset na vůz nasadit už 5 minut před startem, v minulých letech bylo pravidlo stanoveno na 3 minuty. Ve stejný čas musí tým začít s vyklízením startovního roštu.
Tři minuty do startu závodu bude u jednoho závodníka maximálně 16 členů týmu. Startovní rošt opustí jako obvykle 15 sekund před startem závodu.
Pracovní doba na voze a pravidla týkající se pneumatik
Nové závodní protokoly ovlivní jakoukoliv přípravu vozu, mechanici budou omezeni využíváním roušek, jednorázových rukavic a v některých případech i plexiskel. Proto budou moci ve čtvrtek a v pátek pracovat o hodinu déle, uzavření garáže se pak zkracuje z 9 hodin na 8.
Změny nastaly i v pravidlech týkajících se nominací sad pneumatik na jednotlivé závodní víkendy. Pravidla nyní stanovují povinnost Pirelli ohlásit výběr sad 15 týdnů před zámořským závodem a 9 týdnů před závodem v Evropě. Toto pravidlo bylo zrušeno, nyní má Pirelli povinnost ohlásit výběr pneumatik maximálně 2 týdny před startem závodu.
Týmy pak nebudou moci volit sady pneumatik dle vlastních potřeb. Každý jezdec dostane stejný počet – 2 sady tvrdých, 3 sady středně tvrdých a 8 sad měkkých pneumatik.
Během druhého tréninku jezdci testují experimentální sadu pneumatik. Místo posledních 30 minut bude pro tento test v letošním roce stanoveno prvních 30 minut tréninku.
Stewardi mohou pracovat z domova
FIA nadále umožnila stewardům pracovat na dálku, pokud by je z nějakého důvodu potkali potíže s vycestováním.
Již dříve bylo oznámeno přeložení nových pravidel na rok 2022, týmy navíc nesmí nové monoposty během letošního roku vyvíjet. Toto pravidlo se ovšem netýká brzdového systému, který mohou jednotlivé stáje dle potřeb upravovat a testovat.
Ve větrných tunelech mohou konstruktéři testovat komponenty týkající se brzdné soustavy. Stejné pravidlo se týká i počítačové simulace průtoku vzduchu. Simulace nesmí být využívány pro testování jakýchkoliv součástí, které jsou považovány za součást karosérie.