Roku 2020 na sebe upozornil špičkovými výsledky v italském šampionátu F4 a koncem minulé sezóny byl členem Charouz Racing Systemu. Kdo ale tento Venezolánec s českým jménem přesně je, ví jen málokdo. V Hockenheimu si obrýlený pilot formule BOSS o svém nadmíru pestrém 17letém životě popovídal s Romanem Klemmem.
Tak tedy Zdeněk Chovanec Lopez, na jehož overallu jsou u jména vlajky Venezuely a Portugalska. Mohl bys to osvětlit?
Zdeněk Chovanec Lopez: Táta byl takový globetrotter… Na „pár týdnů“ vyrazil zkoumat Jižní Ameriku a ve Venezuele se mu tak líbilo, že tam zůstal 14 let. Poznal tam mámu a narodil se jim kluk… Žil jsem tam 6 let, než jsem se vrátili do otcovy vlasti. V Praze jsme zase pobyli jen sedm let, než nás to hnalo do Portugalska. Bylo to kvůli mě – prostě abych tam mohl provozovat svou motokárovou kariéru.
Čímž bychom byli u otřepané otázky – co tě k tomuto sportu přivedlo?
ZCH: Jednou jsem byl v Portugalsku na prázdninách a hned vedle domu, kde jsem bydlel, byla motokárová dráha. Vyzkoušel jsem si to jednou a byl jsem v pasti…
Ono je ale něco jiného si párkrát pro špás zajezdit, nebo profesionelně závodit…
ZCH: Hned v mé prvním opravdové soutěži jsem v dešti dojel druhý, roku 2019 jsem byl 5. národního mistrovství. To nám potvrdilo, že jsem ve správném sportu a na správné cestě.
Dlouho jsi nevyčkával. Pustil jsi se pak do nejsilnějšího šampionátu F4 světa v Itálii, kde jsem si tě já a jiní fandové v Evropě poprvé museli všimnout.
ZCH: Ano a myslím, že sezóna 2020 proběhla dost dobře. Několikrát jsem v tomto nabitém poli dojel za tým Bhaitech hodně vepředu.
Proč jsi v F4 nezůstal ještě jeden rok?
ZCH: Nedostali jsme místo v žádném ze špičkových týmů a zkušenost nám pravila, že to má v F4 smysl pouze, když jsi pilotem jedné ze tří známých top stájí. Rozhodli jsme se tedy pro šampionát Euro-F3-Open, což bylo retrospektivně viděno jako veliká chyba.
Nastoupil jsi tam výborný tým TrippleR…
ZCH: Ano a při testech v zimě vypadalo vše báječně. Mé časy vždy stačily na top 3. To se ale od prvního závodu změnilo. Najednou mi ostatní ujížděli. Bylo demoralizující, když nejednou nestačíš soupeřům, které jsi byl před rokem v F4 schopen porážet. Všechno tam stálo za houby…
Po necelé sezóně jsi tedy tým Raikkonen-Robertson opustil směrem FIA F3 a Charouz Racing Systemu.
ZCH: To bylo dobré rozhodnutí. Táta znal pana Charouze z dřívějška a od Spa jsem se stal členem jeho týmu. S mými výsledky jsem byl hodně spokojený. Vrátily mi mou sebedůvěru. Nebyli jsme poslední a při debutu v obtížném Spa jsem se vypořádal bez chyby i s deštěm. Hned jsem byl schopen jezdit na úrovni mých předchůdců v týmu.
Bylo by tedy logické u Charouze pokračovat i letos…
ZCH: To ano, nedošlo ovšem k dohodě… Řekl jsem pak tátovi, že si roku 2022 dám pauzu, půjdu do sebe a popřemýšlím, jak dál. Chci především hodně testovat a tento podnik v Hockenheimu, kde jedu poprvé, je pouze jednorázová záležitost.
Kde se vidíš roku 2023?
ZCH: Cíl je jasný – kokpit FIA F3.
Kdo tvou kariéru zatím financoval?
ZCH: Táta s jeho kamenolomem – v tom ohledu v tom jedu tedy stejně jako Roman Staněk. Pro příští rok ovšem musím najít externí sponzory.
Vyzkoušel jsi hodně jiných tříd, máš v tom ohledu nějakého poradce?
ZCH: Ne, rozhodneme to s tátou. On sice nená od fochu, na druhou stranu si ale myslíme, že i „poradcům“ jde v první řadě je o to, vydělat.
Takže letos bude mít škola více prostoru?
ZCH: V Čechách jsem chodil do 7. třídy a leto v Portugalsku zakončím střední školu se zaměřením na design.
Mluvíš výborně česky, jak to?
ZCH: Ále… už hodně zapomínám… Česky mluvím doma s tátou a s mámou španělsky.
Ještě krátce k víkendu BOSS-Series v Hockenheimu, kde jsi právě dobyl svůj zatím nejlepší výsledek kariéry (na pro něj nezvykle silné Dallaře GP2 dojel jednou první a jednou druhý). Převažuje pocit radosti z výsledků, nebo vztek, že jsi nevyhrál dvakrát?
ZCH: Vztek. Jsem naštvanej…Kolegu na 2. místě jsem v kvalifikaci porazil o bezmála 2 sekundy a „vítěze“ Schlegelmilha jsem v sobotu před sebe pustil bez boje, protože jsme mysleli, že jede v jiné třídě… Zlatý pohár tedy dali jemu – výsledek opravili až po protestu. No a v neděli jsem měl všechno pod kontrolou, než mi v závěrečných kolech začala ucházet zadní pneumatika. Zbylo jen druhé místo…
Nápadně často s tebou v paddocku hovořila majitelka stáje Top Speed. Nabídla ti jeden z jejich Toro Rosso F1?
ZCH: Zatím ne. Pokud ovšem pro mě někdo bude mít dobré auto, tak rád. V zásadě ale zůstávám u mého plánu: Letos se bude trénovat a testovat – než roku 2023 pořádně udeříme.