Osobnosti F1 si přejí návrat desetiválců, možnosti zkoumá FIA

Osobnosti F1 si přejí návrat desetiválců, možnosti zkoumá FIA

V budoucnosti by se do formule 1 mohly vrátit desetiválce a dalším, kdo se pro návrat vyslovil, je Lewis Hamilton. Diskuzi o návratu motorů V10 odstartoval prezident FIA Muhammad bin Sulajim.

Prezident Mezinárodní automobilové federace navrhl, aby královna motorsportu alespoň zvážila možnost motorů V10 s udržitelnými palivy. Formuli 1 sice v následujícím roce čekají nová technická pravidla, ale do roku 2030 si F1 stanovila cíl dosáhnout nulových emisí CO2. Kromě toho je v plánu změnit rozdělení výkonu tak, aby 50 % zajišťoval samostatný motor a 50 % elektromotor MGU-K.

Poté, co Muhammad bin Sulajim naznačil svůj záměr, se začaly šířit informace, že FIA prozkoumávala možnosti. Mluvčí Mezinárodní automobilové federace potvrdil, že byla vytvořena pracovní skupina, která bude o tomto konceptu dále jednat.

V prohlášení se uvádí: „Vedeme diskuse s řadou zainteresovaných stran, abychom určili budoucí technické směřování F1 po regulačním cyklu 2026. Součástí těchto úvah, které by byly spojeny s opatřeními na ochranu životního prostředí a omezení nákladů, by byl i motor V10 na udržitelné palivo. Musíme zvážit vhodnou technickou cestu pro tento sport.“

„I když se plně soustředíme na zavedení předpisů pro rok 2026 a na vyhlídky na konkurenceschopné závody, které přinesou, musíme také sledovat budoucnost. Záměrem je zřídit pracovní skupinu, jejímž úkolem bude prozkoumat všechny možnosti.“

Šéf Red Bullu Christian Horner již zmínil, že by byl pro návrat desetiválců, které zažily derniéru v královně motorsportu v sezóně 2005. K němu se teď přidal i Lewis Hamilton, který na akci Ferrari v Miláně prohlásil, že by chtěl zpátky motoru V10.

„Doufám, že za 20 let budeme mít skvělé závody a budeme mít auta, která budou mít dobrý zvuk. Určitě doufám, že nebudou úplně elektrická, ale udržitelná s motory V10 nebo V12, s nulovou uhlíkovou stopou nebo něčím takovým,“ prohlásil sedminásobný mistr světa.

Toto Wolff na diskuzi o motorech V10 uvedl: „Především bychom se měli těšit na nové předpisy, které budou platit od příštího roku. Měli bychom o nich mluvit. Je to náš sport. Je důležité, abychom se k tomu stavěli pozitivně, že do auta přichází tak vzrušující motor.“

„Posouváme hranice technologie baterií a v oblasti udržitelnosti. Je to první rok, kdy máme stoprocentně udržitelné palivo. Nikdo neví, jak to všechno dopadne. To je opravdu vzrušující, že F1 jde po vlastní cestě. Takže my všichni zainteresovaní bychom tomu měli opravdu fandit a ujistit se, že sport je vnímán tak špičkově, jak je třeba, a méně se řídí oportunistickými myšlenkami,“ pokračoval rakouský šéf Mercedesu.

Změny, které přijdou ohledně pohonných jednotek příští rok, budou největšími změnami od zavedení hybridních motorů v roce 2014. Do nového regulačního cyklu se přihlásili noví výrobci – Ford a Audi, ale naopak Renault se rozhodl, že se mu nevyplatí vyvíjet nový motor.

Vzhledem k tomu, že F1 se příští rok chystá na svou novou éru, Toto Wolff nastínil, že je předčasné vést rozhovory o tom, co bude následovat.

„Je to pětiletý cyklus. Existují předpisy, zatímco toto je cesta dál. Vedeme diskusi o tom, co přijde potom, zda to bude V8, které se nám hodně líbí, které jsou možná relevantnější pro silnice než V10 do budoucna. Myslím, že je to vzrušující diskuse, kterou je třeba vést. Jaký hybridní systém by mohl hrát tuto roli? Zvýší se hluk motorů? To vše jsou opravdu zajímavé rozhovory v rámci životního cyklu předpisů, a že motory stojí za to,“ vysvětloval svůj pohled Toto Wolff.

„Ale v tuto chvíli si myslím, že je to trochu předčasné. Riskujeme, že rozmělníme sdělení světu, pokud rok předtím, než jsme vůbec začali tyto nové vzrušující předpisy, budeme mluvit o něčem, co přijde později,“ dodal Rakušan.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *