Kdo má podle Alonsa větší dopad na tým – konstruktér nebo jezdec?

Kdo má podle Alonsa větší dopad na tým – konstruktér nebo jezdec?

Španělský matador má jasno v tom, že přínos Lewise Hamiltona ve Ferrari bude menší v porovnání s tím, jak dokáže Adrian Newey vyzdvihnout Aston Martin. Fernando Alonso je totiž přesvědčen, že vždy je vliv konstruktéra na tým větší než vliv jezdce.

Ferrari si pro sezónu 2025 připravilo hned několik překvapení. Rozhodně největším z nich bylo přestup Lewise Hamiltona do Ferrari. Druhým lákadlem bylo vábení Adriana Neweyho, aby pracoval v Maranellu. Britský geniální konstruktér se ale ani na potřetí nenechal zlákat do italské stáje a vybral si Aston Martin.

Adrian Newey si tak připíše na svůj seznam jezdců, se kterými pracoval, Fernanda Alonsa. Španěl na akci F175 v Londýně popsal Brita jako svobodomyslného člověka, kterého nemůžou ostatní kontrolovat, protože pracuje tak, jak to vidí on sám nejlépe.

A výsledky budou dle dvojnásobného mistra světa o mnoho větší než to, co dokáže inspirovat Lewis Hamilton ve Ferrari.

„Adrian Newey bude mít vždycky větší vliv než kterýkoli jiný jezdec. Jezdci přicházejí a odcházejí, nás je tady dvacet a snažíme se jezdit dobře a dosáhli jsme věcí, než jsme se dostali do F1. Nevím, co Hamilton Ferrari přinese nebo přidá, určitě to bude méně než to, co může přinést konstruktér,“ uvedl Fernando Alonso pro španělská média.

Adrian Newey oficiálně oznámil svůj odchod z Red Bullu před VC Miami 2024 než nastoupil na povinnou dovolenou – během ní už nepracoval v týmu F1, ale dokončoval projet hyperautomobilu RB17.

Britský konstruktér v Aston Martinu dal kromě role hlavního konstruktéra také možnost vlastnit podíly týmu. Britská stáj taky pro sezónu 2026 začne spolupracovat s výrobcem pohonných jednotek Honda.

Zároveň Brit přiznal, že na vývoji nového monopostu pro Aston Martin začne pracovat později než jeho konkurence. Oficiálně mohou týmy začít pracovat na vývoji aut pro sezónu 2026 od začátku letošního ledna. Nicméně Adrian Newey začne pro Aston Martin pracovat „až“ 2. března.

V podcastu Autocar bylo Adrianu Neweymu položena otázka, že ačkoli je od května na dovolené, tak mu Red Bull nemůže zabránit v přemýšlení o inovacích, které budou prospěšné pro jeho budoucího zaměstnavatele Aston Martin.

 „Ne, nemohou, ale zablokovali mi (pracovní – pozn. red.) nástroje. Takže Aston chce samozřejmě odvést co nejlepší práci v 2025, ale já se budu hlavně tak trochu soustředit na předpisy pro 2026 a na tuto velkou změnu, protože 2. března začínám. „Pravidla pro aerodynamiku vyjdou, myslím prvního nebo druhého ledna, podle toho, jaký je pracovní den,“ vysvětloval svoji situaci Adrian Newey.

„Takže už teď budu mít tak trochu dva měsíce zpoždění. Ale po pravdě řečeno, je to samozřejmě víc, protože nejenže budu pozadu s tím, jak se na ty předpisy dívám, ve srovnání s tím, kdy vyšly… S tím, jak se ty předpisy vyvíjejí, je opravdu potřeba mít před sebou také systémy CAD (software pro kreslení, navrhování a modelování – pozn. red.) abyste byli schopni pochopit všechny ty kolonky a tak dále. Jsou tak předepsané.“

„Ale také to bude poznávání nového týmu, poznávání všech kluků a holek, kteří tam jsou, a toho, jak všichni společně pracujeme,“ upřesnil Brit.

Cesta k pochopení Aston Martinu, jak funguje však nebude trvat dlouho pro britského konstruktéra a pustí se do navrhování. Jeho manažerem je Eddie Jordan – bývalý majitel týmu F1 – a ve vystoupení v podcastu Formula For Success byl Jordan dotázán: „Kdy poprvé položí tužku na papír Aston Martinu a začne s designem?“ Odpověděl: „Pátého, nebo šestého března.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 sleduje přes 20 let, od roku 2017 píše pro Svět Formule a od října 2020 působí jako šéfredaktor. Jeho nejoblíbenější jezdec je Michael Schumacher a je fanouškem Ferrari. V případě zájmu o spolupráci ho můžete kontaktovat na: jan.fridrich@svetformule.cz.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *