Tradiční stáje a Haas závodí pod stejným názvem od svých počátků ve formuli 1, avšak úřadující šampioni z Red Bullu a středopolové týmy vstupovaly do královny motorsportu pod jinými jmény. Největší transformací prošel Aston Martin. Víte, kdo začínal jakožto Stewart Grand Prix?
Ferrari, McLaren a Williams se pyšní bohatou historií. Vždyť červené vozy se šampionátu účastní už od samotného zrodu formule 1 v roce 1950, o 16 let později se připojil McLaren pod taktovkou Bruce McLarena a v sezóně 1977 se na start poprvé postavily vozy týmu Willams, jenž nesl název dle svého zakladatele Sira Franka Williamse.
Byť se poslední jmenovaný pohybuje v posledních letech ve druhé polovině startovního pole a došlo i ke změně majitele, tak jméno bylo zachováno.
Stejně tomu je i u „nejnovějšího přírůstku“ na startovní listině, amerického týmu Haas, jenž debutoval v roce 2016.
Šest názvů ale stále jeden tým – od Jordanu k Aston Martinu
Ovšem na opačném břehu stojí Aston Martin. Nyní tým okolo Lawrence Strolla prošel už šestinásobnou „transformací“. Do prestižního šampionátu vstoupil pod názvem Jordan v roce 1991, což bylo jméno zakladatele Eddieho Jordana.
V roce 2006 byla stáj prodána skupině Midland, aby jej o rok později přeprodali nizozemské spolčenosti Spyker. Ta však měla během sezóny finanční problémy a byla nucena tým předat dále. Na konci téhož roku byl odkoupen Orange India Holdings a zrodila se Force India.
Nicméně o 10 let později po soudních tahanicích majitele Vijaye Mallyai začali mít sponzoři problémy s vazbami na Indii, což vyústilo v prodej konsorciu okolo kanadského miliardáře Lawrence Strolla a došlo k překřtění na Racing Point. Tento název byl ale přechodný, jelikož v sezóně 2021 se s příchodem britské značky přejmenoval na Aston Martin.
Rok | Název |
1991 – 1995 | Jordan |
2006 | Midland |
2007 | Spyker |
2008 – 2018 | Sahara Force India |
2018 – 2020 | Racing Point |
2021 – současnost | Aston Martin |
Mercedes a Alpine pětkrát jinak
V roce 1968 se startovní listina rozrostla o další tým Kenna Tyrrella, Tyrrell. Jenže v prosinci 1997 proletěla světem šokující zpráva, že tým přebrala tabáková firma British American Tobacco. Britové ho ale oficiálně přebrali až o dva roky později. Dalo by se říci, že i BAR se mezi elitou příliš neohřál, jelikož v roce 2005 jej odkoupila japonská automobilka Honda a začala éra továrního týmu. Přestože se Japoncům dařilo, tak byli nuceni o tři roky později kvůli celosvětové finanční krizi formuli 1 opustit.
Tým však zcela nezkrachoval, byl zachráněn Rossem Brawnem. Příběh z říše snů stáje Brawn všichni známe. Ale působení Brawnova týmu mělo jepičí život. Sezóna 2009 byla pro ně totiž jak první, tak i poslední. Pro nadcházející roky 2010 jej nadobro odkoupil Mercedes a stali se továrním týmem.
Rok | Název |
1968 – 1998 | Tyrrell |
1999 – 2005 | B.A.R |
1964 – 2008 | Honda |
2009 | Brawn GP |
2010 – současnost | Mercedes |
A víte, jak se v počátcích jmenoval Alpine? A nebyl to slavný Renault. Ted Toleman provozoval ve formuli 2 úspěšný tým a pro ročník 1980 oznámil vstup do královny motorsportu, kde ale na své výkony z nižší série nenavázal a většinu závodů jeho jezdci ani nedokončily.
Sponzor stáje, módní značka Benetton, se rozhodl tým odkoupit a přišlo zlepšení formy, které ve třetí sezóně potvrdilo třetí místo v Poháru konstruktérů. Ročník 1995 byl pro ně nejúspěšnější, když slavili titul. Ovšem po 15 letech přišel konec. Renault toho využil a v roce 2002 se vrátil coby tovární tým.
V roce 2011 prodali Francouzi své akcie a došlo k přejmenování podle partnera skupiny Lotus, pod nímž závodili pět let, než se Renault opět vrátil na start.
Nejednalo se o příliš hvězdný comeback a Renault se uchýlil k zajímavému kroku. Pro ročník 2021 došlo k přebrandování na Alpine, což je luxusní odnož Renaultu, která vyrábí sportovní auta.
Rok | Název |
1981 – 1985 | Toleman |
1986 – 2001 | Benetton |
2002 – 2011, 2016 – 2020 | Renault |
2012 – 2015 | Lotus |
2021 – současnost | Alpine |
Od Minardi po nejzvláštnější název v historii…
Ano, řeč je o Toro Rosso. Přesně to byl asi jeden z nejhezčích názvů týmu z Faenzy. Ale začněme hezky od začátku.
V roce 1985 se nastoupil na start se svým týmem Giancarlo Minardi, jenž po nepříliš výrazných výkonech v roce 2005 tým prodal Red Bullu a byl přejmenován na Toro Rosso. A následovalo pravděpodobně zatím nejúspěšnější tažení stáje ošperkované nečekaným vítězstvím Sebastiana Vettela v promočené Velké ceně Itálie 2008. V témže ročníku rovněž zaznamenali nejlepší umístění mezi týmy, a to šesté místo.
Od sezóny 2020 došlo k přebrandovaní na AlphaTauri, což je oděvní značka Red Bullu. Pod tímto názvem symbolicky zopakoval Pierre Gasly po 12 letech italský triumf.
Pro nacházející ročník ovšem přišla nejpodivnější změna názvu. Z AlphaTauri se totiž stalo Visa Cash App RB (zkráceně VCARB).
Rok | Název |
1985 – 2005 | Minardi |
2006-2019 | Toro Rosso |
2020 – 2023 | AlphaTauri |
od 2024 | Visa Cash App RB |
… s VCARB si může podat ruku Sauber aneb prosím, jeden „stejk“
Jeden tým se jmenuje podle kreditní karty, další stáj zase reprezentuje online casino Stake a streamovací služba Kick.com. Takže prakticky proti sobě budou nastupovat „streameři a gambleři proti bankéřům“.
Ovšem historie Sauberu sahá až do roku 1993, kdy vozy stáje Sauber okolo Petera Saubera poprvé odstartovaly do velké ceny. V roce 2006 byl odkoupen německou automobilkou BMW a získal tak status tovární stáje. Právě toto období bylo pro stáj z Hinwillu nejúspěšnější, zejména pak sezóna 2007, ve které se stali vicemistry, rok poté zaujali třetí pozici.
Následoval úpadek formy a v roce 2010 rovněž i odchod hlavního sponzora BMW. Stali se tak opět nezávislým týmem. K dalšímu přebrandování došlo po příchodu Alfy Romeo v roce 2019. Tehdy však úplně zmizel Sauber, celý název stáje byl Alfa Romeo Racing. Na konci sezóny 2022 se italská automobilka stáhla.
Pro přechodný rok, než se naplno do formule 1 vrhne Audi, stáj ponese podobně podivný název jako „béčko“ Red Bullu – v soupisce jej najdeme pod Stake F1 Team Kick Sauber.
Rok | Název |
1993 – 2005, 2010 – 2018 | Sauber |
2006 – 2009 | BMW Sauber |
2019 – 2023 | Alfa Romeo |
2024 | Stake F1 |
2025 – ? | Audi ? |
Stewart postavil základy pro budoucí mistry
Nejvyšperkovanější transformace je bezesporu ta, kterou předvedl tehdejší tým trojnásobného mistra světa F1 Jackieho Stewarta. Byť v posledním roce svého působení si vedl Stewart Grand Prix velmi solidně, když mu na konci roku 1999 patřilo čtvrté místo, tak po třech letech došlo k odkoupení společnosti Ford Motorsport Company s cílem vzkřísit značku Jaguar.
Tento cíl ale nebyl zcela naplněn, jelikož za pět let působení byla jejich maximem pouze dvě třetí místa, jinak horkotěžko bodovali a doprovázelo je nespočet odstoupení.
Na konci roku 2004 ale hodil Red Bull záchranné lano. A byla to zatraceně skvělá koupě. Sice pár let trvalo, než se zajeli, ale trpělivost přinesla své ovoce a pak v kombinaci s mladým talentem Sebastianem Vettelem byli od roku 2010 na další čtyři sezóny k nezastavení. Ačkoliv následoval několikaletý „půst“, tak na úspěchy německého závodníka navázal další vítěznou šňůrou počínaje již památnou sezónou 2021 Max Verstappen.
Rok | Název |
1997 – 1999 | Stewart Grand Prix |
2000-2004 | Jaguar Racing |
2005 – součastnost | Red Bull Racing |