Formula One Management (FOM) odmítla nabídku Andretti Formula Racing na vstup do královny motorsportu v roce 2025, nicméně vedení by se na žádost o vstup dívalo jinak, pokud by se jednalo o rok 2028, kdy by měl Andretti vstoupit s General Motors jako dodavatelem pohonné jednotky.
V říjnu FIA potvrdila, že přijala návrh týmu Andretti Formula Racing na vstup do startovního pole formule 1, ale před oficiálním vstupem do mistrovství světa F1 bude potřebovat souhlas držitele komerčních práv královny motorsportu, kým je Formula One Management (FOM).
Nyní FOM posoudila žádost Andrettiho a vydala prohlášení, v němž je uvedeno, že přítomnost jedenáctého týmu na startovním roštu by samo o sobě nepřineslo šampionátu žádnou hodnotu.
„Jakýkoliv jedenáctý tým by měl prokázat, že jeho účast a zapojení by bylo pro šampionát přínosem. Nejvýznamnějším způsobem, jakým by nový účastník přinesl hodnotu, je konkurenceschopnost, zejména boj o stupně vítězů a vítězství v závodech. Tím by se výrazně zvýšila účast fanoušků a také by se zvýšila hodnota šampionátu v očích klíčových zúčastněných stran a zdrojů příjmů, jako jsou vysílací společnosti a promotéři závodů,“ stojí v prohlášení FOM.
Na prohlášení FOM je poněkud zvláštní, že Andretti odmítl pozvání k jednání s FOM v prosinci loňského roku, aby s ní projednal svou žádost.
„Následně jsme 12. prosince 2023 napsali žadateli dopis (Andrettimu – pozn. red.), v němž jsme mu nabídli osobní schůzku v našich kancelářích, aby mohl svou žádost představit, ale žadatel tuto nabídku nevyužil. Nedomníváme se, že by žadatel byl konkurenceschopným účastníkem,“ je dále uvedeno v prohlášení FOM.
Žádost Andrettiho, stát se jedenáctou stájí F1 na startovním roštu již v roce 2025, se setkala s velkým odporem stávajících týmů, které se obávaly snížení přidělovaných financí a na mnoha současných okruzích není v garážích pro jedenáctý tým místo.
„Na základě žádosti v současné podobě se nedomníváme, že by žadatel prokázal, že by pro šampionát představoval přidanou hodnotu. Došli jsme k závěru, že žádost žadatele o účast v šampionátu by neměla být úspěšná. Na žádost o účast týmu v šampionátu v roce 2028 s pohonnou jednotkou GM (General Motors – pozn. red.), ať už jako továrního týmu GM, nebo jako zákaznického týmu GM, který si všechny povolené komponenty navrhne sám, bychom pohlíželi jinak. V takovém případě by bylo třeba zvážit další faktory s ohledem na hodnotu, kterou by žadatel přinesl do šampionátu, zejména pokud jde o vstup nového prestižního továrního výrobce do sportu jako dodavatele pohonné jednotky.“
„Formule 1, jakožto vrchol světového motoristického sportu, představuje pro konstruktéry jedinečnou technickou výzvu takové povahy, s jakou se žadatel nesetkal v žádné jiné formuli nebo disciplíně, v níž dosud soutěžil, a navrhuje ji se závislostí na povinných dodávkách pohonné jednotky v prvních letech své účasti. Na základě toho se nedomníváme, že by žadatel byl konkurenceschopným účastníkem,“ zdůvodnila svoje rozhodnutí FOM.
Na pozadí toho rozhodnutí Andretti pokračuje ve svém programu do formule 1 a v letošním roce hodlá testovat prototyp plnohodnotného modelu v aerodynamickém tunelu. Společnost Andretti již také sestavila technický tým, který bude dohlížet na vývoj, a jeho vedením bude pověřen bývalý inženýr Renaultu Nick Chester.
Spolu s Nickem Chesterem vytvořil Andretti strukturu, která zahrnuje Jona Tomlinsona, který v té době rovněž pracoval v týmu Enstone, jako vedoucího aerodynamiky, a Johna McQuilliama, který má bohaté zkušenosti z F1 a pracoval například pro tým Williams jako hlavní konstruktér.
Reakce Maria Andrettiho a vysvětlení Martina Brundela
Mario Andretti, mist světa z roku 1978, pouze na sociálních sítích uvedl: „Jsem zdrcený. Nebudu říkat nic jiného, protože kromě zdrcení nemůžu najít jiná slova.“
I'm devastated. I won't say anything else because I can't find any other words besides devastated. pic.twitter.com/UaFBC5n9qF
— Mario Andretti (@MarioAndretti) January 31, 2024
Bývalý pilot F1 a současný komentátor Sky Sport Martin Brundle nicméně uvedl, že tento výsledek staví řídící orgán sportu a držitele komerčních práv do vzájemného rozporu, protože o týmu Andretti byla přijata dvě protichůdná rozhodnutí.
Dodal, že za některými slovy formule 1 je „spousta důvodů“, pokud jde o logistickou zátěž, kterou by pro sport znamenalo přidání dalšího týmu, ale osobně by si přesto přál, aby se startovní pole v nějaké podobě rozšířilo.
„Jako fanoušek formule 1 a komentátor bych byl rád, kdyby se na startovním roštu objevil jedenáctý a dokonce i dvanáctý tým, a to i proto, že jezdci jako Verstappen, Leclerc, Lando Norris a další jako George Russell u Mercedesu se upsali na velmi dlouhou dobu, že zůstanou ve stejných týmech,“ vysvětloval svůj pohled Martin Brundle.
„Kalendář je v dnešní době poměrně hotový, co se týče budoucnosti, takže to bude docela vzrušující, ale je to mnohem složitější. Tohle ale staví FIA absolutně proti vedení formule 1 a Liberty Media, držitelům finančních práv, protože FIA řekla ano, formule 1 řekla ne, na co se v tom dokumentu často odvolává, prostě to vyšlo jako jedenáctý tým, a ne nutně Andretti.“
„Zcela správně říkají, že pro Andretti jako nový tým – nováčka, jak je nazvali, postavit zcela nový vůz pro rok 2025 a pak, když se zásadně změní předpisy pro rok 2026, začít znovu, je to příliš velký úkol. Myslí si, že nebudou konkurenceschopní.“
„Andretti nepochybně řekne – no, dejte nám šanci. Jsme silná organizace se spoustou finančních prostředků, ukážeme vám, co umíme, a podívejte se na některé další týmy na startovním roštu. Takže to bude trvat ještě hodnou chvíli. Také je tam opravdu úderná věta, která říká, že by to udělalo víc pro značku Andretti než pro formuli 1,“ popisoval dále britský komentátor.
„Samozřejmě je tu také logistika, jak dostat další tým do boxové uličky a po celém světě pro letošní kalendář, který čítá 24 závodů. Není to tak jednoduché, jako říct – no jo, prostě dáme na startovní rošt o dvě auta víc. Musíme je dostat na startovní rošt, mít garáž, dostatečně velkou boxovou uličku a tak dále a tak dále. Takže bych řekl, že to má spoustu důvodů.“
„Jsme na vrcholu F1 a týmy si bezpochyby řeknou – počkejte chvíli. Mnozí z nás nalili miliardy, aby se formule 1 dostala tam, kde je teď, do našeho týmu, a po závodech je poptávka po celém světě. Fanoušci, vstupenky, tribuny jsou vyprodané, nemůžete jen tak přijít a vstoupit do našeho klubu, když se všechno tak daří. Budeš nám muset ukázat, co nám můžeš přinést. A F1 to dnes jasně řekla: Nepřinášíte nám dost na to, abychom měli právo na další tým na startovním roštu,“ dodal Martin Brundle.