Co stojí za odchodem Adriana Neweyho z Red Bullu?

Co stojí za odchodem Adriana Neweyho z Red Bullu?

Manažer Adriana Neweyho Eddie Jordan naznačil, že guru designu formule 1 nesouhlasil se stylem vývoje nového vozu Red Bullu. Po téměř dvacetileté spolupráci tak britský inženýr přešel k Aston Martinu.

Adrian Newey začátkem tohoto měsíce oznámil, že se v příštím roce připojí k Aston Martinu, kam nastoupí do funkce vedoucího technického partnera. Newey v květnu informoval, že opustí Red Bull, kde v posledních dvou desetiletích řídil úspěchy týmu s takovými osobnostmi, jako jsou Sebastian Vettel a Max Verstappen.

Při oznámení přestupu do Aston Martinu prozradil, že potřeboval novou výzvu, a potvrdil, že se rozhodl opustit Red Bull během dubnové Velké ceny Japonska. S dosavadní stájí se také již nebude do konce sezóny účastnit závodů.

Šéf Red Bullu Christian Horner reagoval na Neweyho přestup do Aston Martinu chladně a prohlásil, že měl Adrian vždy tendenci dělat si věci po svém. Dále dodal, že Aston Martin oslavil podpis smlouvy s Neweym trochu předčasně, jelikož mu ještě neskončila smlouva s Red Bullem.

Bývalý majitel stáje F1 Eddie Jordan vyjednal v květnu podmínky Neweyho odchodu z Red Bullu a umožnil mu začít pracovat pro Aston Martin již příští rok. Newey již dříve přirovnal odchod z Red Bullu k opuštění rodiny, a Jordan naznačil, že jeho klient byl z vývoje v týmu v posledních 12 měsících frustrovaný.

Na otázku, proč se Neweyův pohled na Red Bull změnil, Jordan odpověděl v podcastu Formula For Success: „Kdo ví? Možná před pár měsíci, viděl něco, co ho rozrušilo. Třeba nesouhlasil s nějakou cestou, kterou se chtěl tým ubírat. Neznám na tuto otázkou správnou odpověď.“

Newey měl prý námitky proti vývojové cestě, kterou se Red Bull vydal pro rok 2024 pod vedením technického ředitele Pierra Wachého. Loni v zimě reagovala Neweyho manželka Amanda na Hornerovy poznámky, že technická struktura Red Bullu již není závislá na jejím manželovi, jako na snůšku nesmyslů. Zároveň se ohradila proti nařčení, že loňský vůz RB19, nejúspěšnější vůz v historii F1, navrhl Waché, a na Twitteru napsala, že to je absolutní hloupost.

Po silném začátku sezóny 2024 přišel výkonnostní propad a Red Bull nevyhrál žádný závod od Velké ceny Španělska 23. června. Newey se během nedávného vystoupení v podcastu od problémů týmu znepokojivě distancoval a zdůraznil, že nedokáže vysvětlit, proč je tým nyní méně konkurenceschopný, protože on do toho není zapojen.

Red Bullu po minulém víkendu v Baku prodloužil svou sérii bez vítězství na sedm závodů. Tým poprvé od května 2022 ztratil vedení v Poháru konstruktérů, přičemž má ztrátu dvaceti bodů na první McLaren.

Když David Coulthard řekl, že současný Red Bull je vůz navržený Neweyem, Jordan odpověděl: „Design současného vozu McLarenu má na starosti také jedna konkrétní osoba. Navrhla monopost, který byl na začátku roku 2023 vzadu a nyní vede a vyhrává závody. Vy i já víme, že do vývoje spadá spousta malých oblastí a jako šéf týmu bych musel každý den poslouchat jak inženýry, tak aerodynamiky. Zkoumat různé typy konstrukce, jak by chtěli, aby bylo auto nastavené, a tak to nikdy není snadné.“

„Z McLarenu se vyklubalo skvělé auto. Po prvních zhruba šesti závodech jsme si v Red Bullu také mysleli, že máme neuvěřitelné auto. Ale teď už to tak není. Nicméně oba jezdci se z něj snaží získat maximum, tak na ně nebuďme zlí,“ dodal Eddie Jordan.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem s nadšením sledovala začátky kariéry Lewise Hamiltona a od té doby mě svět rychlých aut a ostrých zatáček pohltil. Zajímám se nejen o samotné závodění, ale i zákulisní aspekty, které rozhodují o úspěchu jezdců a formují jejich cestu k vítězství.

Další články autora →