10 let GP Singapuru, část první

10 let GP Singapuru, část první

Velká cena Singapuru je v kalendáři Formule 1 už od roku 2008. Zajímavostí je, že v každém ročníku vyjel na trať minimálně jednou safety car. V tomto článku si projdeme každou Velkou cenu zvlášť.

2008 – Massova černá hodinka a Alonsův zázrak

První Velká cena Singapuru byla prvním nočním závodem Formule 1. Zároveň to byl osmistý závod v historii. Singapur tak zároveň hostil první závod od roku 1973, kde se odjela takzvaná Formula Libre.

Hned první ročník přinesl obrovskou kontroverzi, která je v podstatě dodnes černou skvrnou na duši Formule 1. Závod ovládl Fernando Alonso, jelikož boural jeho týmový kolega Nelson Piquet jr. za tým Renault.

Kvalifikace patřila Felipemu Massovi s Ferrari. Massa vedl závod až do čtrnáctého kola, kde havaroval právě zmíněný Piquet. Na trať vyjel safety car, jelikož byl Piquetův vůz na špatně dostupném místě pro odtah. Fernando Alonso stavěl v boxech ještě před safety carem. Ostatní, včetně Massy ale museli do boxů. Během zastávek v boxech se ale Massovi brzo rozsvítilo zelené světlo, a tak odjel z boxů i s tankovacím zařízením. Massa zůstal stát na konci boxů, a čekal, než mechanici z vozu hadici vyndají. Výsledkem bylo, že brazilský pilot skončil poslední. Rosberg a Kubica dostali penalizaci, jelikož byli v boxech během safety caru. Ostatní jezdci museli opět stavět, protože měli rozdílnou strategii, takže se rázem dostal Alonso do čela. Španělský pilot tak z patnáctého místa dokázal díky strategii zvítězit. Druhý skončil i po penalizaci Nico Rosberg a třetí Lewis Hamilton, který tak navýšil vedení v šampionátu.

O rok později Nelson Piquet jr. odhalil, že byl součástí takzvané „crashgate“, kde záměrně naboural, aby mohl Fernando Alonso vyhrát závod. Flavio Briatore, který v té době byl šéfem týmu Renault dostal zákaz účasti ve Formuli 1 a Renault dostal tučnou pokutu. Výsledky ale nebyly změněny.

2009 – Lewis Hamilton v plné formě

Shodou okolností vygradovala situace ohledně „crashgate“ téměř rok poté, co se stala. Šedý stín tak aféra vrhla na závod roku 2009. Od týmu Renault s okamžitou platností odstoupil hlavní partner ING.

Vtipná situace nastala během volného tréninku, kdy nováček Romain Grosjean havaroval s Renaultem ve stejné zatáčce, jako o rok dříve Piquet.

Kvalifikace patřila Lewisu Hamiltonovi s McLarenem, i když ten rok rozhodně McLaren na výhru neměl.

Hamilton měl dobrý start a držel se před Nicem Rosbergem na Williamsu. Při pokusu předjet Sebastiana Vettela se Fernando Alonso propadl za Marka Webbera. Kvůli nehodě Sutila a Heidfelda musel na trať safety car. Většina jezdců zamířila do boxů. Druhý Rosberg při výjezdu na trať přejel bílou čáru, a tak dostal penalizaci průjezd boxy, což ho stálo pódiové umístění. Během boxů zopakoval Alguersuari Massův výkon z předchozího roku, když odjel s tankovací hadicí.

Vettel si při pokusu o předjetí poškodil bočnici vozu a utrhl pravé zrcátko, následně dostal penalizaci průjezd boxy za rychlost v boxech. Druhý Red Bull Marka Webbera odstoupil pro poruchu brzd, přičemž narazil do bariéry. Na trať vyjel podruhé safety car, což hrálo do karet Timu Glockovi s Toyotou. Vozy Brawn GP, které ten rok bojovali o titul, byli v závodě v Singapuru absolutně nevýrazní, a body tým získal jen díky strategii.

Výhru si i přes veškerý zmatek zajistil Lewis Hamilton. Druhý byl Timo Glock a třetí fantasticky Fernando Alonso, který poděkoval týmu za podporu, i v těžkých chvílích.

2010 – Alonsův Grand Slam

Asi největší změnou pro rok 2010 byl příchod Fernanda Alonsa do Ferrari. Ferrari, Red Bull a McLaren bojovali v sezóně 2010 o titul. V Singapuru to ovšem byla Alonsova „one man show“.

Díky chybě Sebastiana Vettela v kvalifikaci si Alonso vyjel pole position. Vettel ztratil na Alonsa pouhých 0,067s.

Hned po startu si Alonso agresivně zabral vnitřní stopu, aby Vettel neměl šanci jej překonat. Španělský pilot si první pozici udržoval. Liuzzi havaroval, protože poškodil zavěšení svého kola. Většina jezdců včetně Vettela a Alonsa zamířila do boxů. Vettel měl při výjezdu z boxů co dělat, aby mu nezhasl motor, naštěstí neztratil pozici.

Kobayashi se pokusil o útok na Schumachera. Kobayashi Schumachera sestřelil a poslal ho do bariéry. Japonec se pokoušel dojet s vozem bez předního křídla, ale skončil ve zdi před tunelem. Bruno Senna z týmu HRT zazmatkoval, a do Kobayashiho naboural. Na trať tak vyjel safety car.

Webber se po restartování závodu pokusil dostat vnitřkem před Lewise Hamiltona, který ztratil čas za vozem o kolo zpět. Oba jezdci se srazili. Hamilton musel odstoupit se zlomeným zavěšením zadního kola a defektem musel odstoupit, ale Webber pokračoval dál. Pro Hamiltona to bylo druhé odstoupení ve dvou závodech.

Při pokusu Buemiho o předjetí Kovalainena se Kovalainen roztočil. Jelikož se nemohl rozjet, tak přehřál motor, který začal hořet. Kovalainen se rozhodl nezajet do boxů, ale zůstat stát na cílové rovince, kde vznikl mohutný požár. Vůz musel uhasit sám pilot v posledním kole.

Mezitim se Vettel kvůli žlutým vlajkám dotáhl na Alonsa a snažil se zaútočit. To se mu nepovedlo, a tak si Alonso připsal druhé vítězství ze tří Velkých cen. Pilot Ferrari zvítězil o pouhých 0,293s. Pro Fernanda Alonsa to byl tak Grand Slam, jelikož startoval první, vedl každé kolo, zajel nejrychlejší čas, a zároveň vyhrál.

2011 – Vettelova zářivá noc

Rok 2011 už byl rozhodně klidnějším, než ty předchozí. Sebastian Vettel si tentokrát pole position už vzít nenechal. Druhá pozice na startu patřila Marku Webberovi, třetí pak byl druhý McLaren Jensona Buttona.

Vettel si po startu s přehledem udržel vedení, zatímco týmový kolega Webber se propadl za Buttona a Alonsa.

Hamilton a Massa společně stavěli v boxech, hned po výjezdu se Hamilton pokusil zaútočit stejným stylem, jako Webber na něj o rok dříve. To se ovšem nepovedlo. Britský pilot si poškodil přední křídlo a Massovi způsobil defekt. Oba tak museli znovu do boxů, navíc Hamilton dostal penalizaci průjezd boxy za kolizi s Massou.

Rosberg byl ve dvacátém devátém kole širší, což pomohlo se dotáhnout Pérezovi a Schumacherovi. Schumacher uklouzl na nečistotách na trati a v plné rychlosti vrazil do Péreze. Oba naštěstí vyvázli bez zranění, ale na trať musel safety car.

Po restartu si Vettel budoval dále ztracený náskok před druhým Buttonem. Button ztratil čas za Jarnem Trullim, který byl se svým Caterhamem o kolo zpět.

Alonso se díky zastávce v boxech dostal před Webbera, který ho o několik kol předtím na trati předjel. Nicméně ne na dlouho. Kvůli Alguersuarimu, který byl o kolo zpět, se Webber před Alonsa znovu dostal.

Vettel si tak neohroženě dojel pro vítězství od startu do cíle. Na druhé pozici skončil Button, který ke konci závodu Vettela výrazně stahoval. Webber dokončil na posledním pódiovém stupínku před Alonsem.

2012 – Hamilton daroval Vettelovi druhé noční vítězství

Kvalifikace tentokrát patřila Lewisu Hamiltonovi. Neuvěřitelnou druhou pozici v kvalifikaci získal Pastor Maldonado s Williamsem. Sebastian Vettel, který dominoval volným tréninkům, skončil až třetí.

Start se nejlépe povedl Hamiltonovi, zatímco Maldonado se propadl na čtvrtou pozici za Vettela a Buttona.

Ve dvacátém třetím kole však selhala Lewisu Hamiltonovi převodovka, a tak se do vedení závodu dostal Sebastian Vettel.

Karthikeyan s vozem HRT skončil ve zdi u tunelu, na tradičním místě pro Singapur. Na trať tak jako každý rok opět vyjel safety car. Během žlutých vlajek musel do boxů Pastor Maldonado, kterému se rozbila na voze hydraulika.

Stejně jako v předchozích dvou letech, tak i tentokrát kolidoval Schumacher, když nedobrzdil ve stejné zatáčce, jako rok předtím a naboural zezadu do Vergneho s Toro Rosso.

Závod musel být o dvě kola kratší, jelikož přesáhl hranici dvou hodin, což je maximální limit pro dálku závodu Formule 1.

Vítězství si tak s poklidem přivezl Sebastian Vettel, který stáhl vedoucího Fernanda Alonsa v celkovém hodnocení jezdců. Button dojel stejně jako rok předtím na druhé pozici, a Alonso byl třetí. Paul di Resta si připsal nejlepší výsledek v kariéře Formule 1, když skončil jako čtvrtý.

Další závody budou v druhé části, která vyjde již v úterý

Sdílejte na:
Zavřít