Šéf týmu Mercedes potvrdil, že proběhla jednání se společností Alpine o dodávkách pohonných jednotek v roce 2026. Šéfové zákaznických týmů přiznali, jaké dopady toto rozhodnutí může mít pro francouzský tým.
Minulý měsíc začaly kolovat světem formule 1 zprávy, že Alpine plánuje zrušit provozování pohonných jednotek Viry F1 a chce se stát zákaznickým odběratelem pohonných jednotek, které budou v souladu s novými předpisy, jež přijdou v platnost v roce 2026.
„Co se týče fám týkajících se týmu, my je prostě nekomentujeme,“ řekl šéf týmu Alpine Bruno Famin na tiskové konferenci při Velké ceně Španělska. „Dlužíme velký respekt všem ve Viry, kteří na tomto projektu pracují.“
Absence komentáře však neznamenala popření, čehož využil Toto Wolff během páteční tiskové konference, na které byl požádán, aby se vyjádřil, zda proběhla jakákoliv jednání mezi Mercedesem a Alpine.
„Víte, je to komplikovaná situace, protože se nám líbí myšlenka nahradit Aston Martin jiným týmem, kvůli již samotným datům a informacím,“ řekl Wolff. „Myslím, že jsme jako organizace nastaveni tak, že čím více pohonných jednotek používáte, tím je to lepší z hlediska urychlení některých vývojových kroků nebo spolehlivosti. Takže jednání je z naší strany na místě.“
„Rozhovory však nepřekročily rámec výměny názorů. Jsou to zatím průzkumné diskuse, které k tomu vždy patří. Alpine se nejprve musí rozhodnout, zda chce pokračovat ve svém programu motorů pro formuli 1, nebo ne. Až toto strategické rozhodnutí učiní, bude možné zvážit, zda má cenu vrhnout se do společné dohody, ale z naší strany jsme tomuto kroku otevření,“ dodal Rakušan.
Wolff sdílel páteční tiskovou konferenci s generálním ředitelem McLarenu Zakem Brownem a šéfem týmu Williams Jamesem Vowlesem, přičemž oba týmy jsou součástí dlouhodobé spolupráce s Mercedes High Performance Powertrains (HPP).
Na otázku, co si myslí o tom, že se Alpine stane zákazníkem Mercedesu pro motory F1, odpověděl Brown pozitivně: „Pokud je to dobré pro HPP, je to stejně dobré pro tým McLaren. Spolupráce s nimi byla vždy úžasná. Pokud to tedy přidá hodnotu jejich nabídce pohonných jednotek, pak jsme značně pro.“
Brown argumentoval, že společnost Alpine by potřebovala učinit rozhodnutí před letní přestávkou, aby se mohla náležitě připravit na sezónu 2026. Wolff však řekl, že je to příliš komplikované a jedná se o rozhodnutí, na které tým potřebuje více času, protože je velmi radikální.
Vowles se na situaci dívá také velmi pozitivně a zároveň s konkurenčním nadhledem, když poznamenal, že pokročilá spolupráce Williamsu s Mercedesem na pohonné jednotce pro rok 2026 znamená, že Alpine bude dohánět, pokud se připojí jako čtvrtý zákaznický tým k německé značce.
„Čím více pohonných jednotek máte v oběhu, tím více se učíte,“ řekl šéf týmu Williams. „Ale myslím, že je také fér říci, že si nejsem jistý, jak jsou na tom McLaren a Mercedes, ale z našeho pohledu jsme pracovali společně s HPP, abychom správně nastavili koncepci pro rok 2026, již mnoho měsíců zpátky.“
„Takže ať uděláte cokoliv, budete šest až dvanáct měsíců za ostatními třemi zákaznickými týmy. To je celkem znevýhodňující. Neznamená to, že je to nedosažitelné, ale budou oblasti, ve kterých budete dělat kompromisy.“
„Je za tím obrovské množství práce, aby bylo auto na rok 2026 správně nastavené, a sebemenší rozhodnutí o jiném uspořádání může mít ve skutečnosti velký dopad,“ dodal Vowles.
Do sezóny 2026 zbývají necelé dva roky, a tak Alpine bude muset dospět k rychlému rozhodnutí, aby si připravil buď svou vlastní pohonnou jednotku, nebo se přizpůsobil nabídce Mercedesu tak, aby vůz byl dostatečně konkurenceschopný.