Verstappen unikl penalizaci díky pohotové reakci osazenstva boxové zdi Red Bullu

Verstappen unikl penalizaci díky pohotové reakci osazenstva boxové zdi Red Bullu

Max Verstappen při standardním posuzování incidentů ze strany ředitelství závodu vůbec nemusel v Austálii dokončit závod na 6. místě.

Max Verstappen včera neprožil zrovna ideální vstup do nové sezony F1. Na trati se snažil prodrat startovním polem co nejvíce dopředu a případně se pokusit stíhat Hamiltona a oba piloty Ferrari na samotném čele, jenže si celý závod zkomplikoval v jeho počáteční fázi hodinami v druhé zatáčce, při kterých si poškodil svůj vůz. Mohlo být ale ještě hůř, protože ve 26. kole během virtuálního safety caru pohotově přezouval pneumatiky nejen Vettel a Ricciardo, ale také Alonso.

Celý prohřešek Verstappena spočíval v tom, že předjel Alonsa vracejícího se na trať z boxů. Za takový prohřešek se běžně uděluje penalizace, jenže tentokrát se tak nestalo.

Místo penalizace následovala intenzivní rádiová komunikace, pak také gestikulace samotného Verstappena v kokpitu, kterou jsme mohli vidět během samotného přenosu a nakonec po dlouhých čtyřech kolech uvolnění cesty Alonsovi. Mezi fanoušky se hned zvedla vlna nevole, že kdyby to byl nějaký jezdec středu, trest by ho určitě nekompromisně neminul.

Video incidentu mezi Verstappenem a Alonsem

Vedení závodu vědělo, že zvolilo při posouzení incidentu nestandardní řešení a proto ředitel Charlie Whiting přišel s vysvětlením, proč Verstappen za předjíždění pod žlutými vlajkami penalizován nebyl. Incident se stal v momentě, kdy byl uplatněn virtuální zpomalovací vůz kvůli stojícímu vozu Haas Romaina Grosjeana na trati. Verstappen se při nájezdu do první zatáčky posunul na páté místo na úkor Alonsa, který vyjel z boxů. Osazenstvo boxové zdi Red Bullu si však uvědomilo, že byl Alonso u žlutého praporku první, i když jen o nepatrný kousek a dotázalo se na řešení přestupku vedení závodu.

Přestože Verstappen prokazatelně předjel Alonsa během signalizování žlutými vlajkami, Whiting uplatnil své diskreční právo (rozhodnout podle vlastního uvážení), protože to bylo velmi těsné. Souhlasil s tím, že by si jezdci měli během žluté fáze místa v pořadí prohodit zpět a vše by tím mohlo být vyřešeno. Toto rozhodnutí vyvolalo Verstappenovu naléhavou gestikulaci v kokpitu směrem k Alonsovi. Alonso ale nejdříve netušil, že by se mohl posunout zpátky dopředu a z toho důvodu vše trvalo déle. Prohození míst nakonec rozhodlo boj o páté místo, které Alonso udržel před Verstappenem s poškozeným vozem až do cíle závodu.

„Red Bull uznal, že byl Alonso vpředu,“ prohlásil Whiting.

„Chtěl jsem to ale prověřit, protože to nebylo úplně jasné. Požádal jsem tedy časoměřiče, aby potvrdili, které auto bylo první a oni odpověděli, že Alonso o desetinu vteřiny. Proto bylo složité to určit pouhým okem. Šlo to jen pomocí techniky umožňující zpomalený záběr. Potřebovali jsme mít jistotu. Jakmile jsme ji měli, oznámil jsem to Red Bullu a ten informoval Maxe,“ uzavřel Whiting.

Sdílejte na: