Předposlední zastávkou kolotoče formule 1 před letní přestávkou je okruh, na který zavítá nespočet českých a slovenských fanoušků, Hungaroring neboli Monako bez zdí. Tlak na Péreze je stále vyšší a vyšší, stejně tak na Red Bull, jemuž se konkurenční pole nebezpečně zvětšuje.
Úplně první cena Maďarska se konala v roce 1936 na pětikilometrové trati v Népligétu, což je největší park v hlavním městě Budapešti. Avšak poté se zde nekonal závod dalších padesát let, než se do Maďarska vrátilo závodění díky formuli 1.
Poprvé se monoposty královny motorsportu představily na Hungaroringu v roce 1986, od té doby je tzv. ‚Mickey Mouse‘ okruh nedílnou součástí kalendáře, což jej činí osmým nejnavštěvovanějším okruhem v historii královny motorsportu. Více velkých cen hostili pouze Monako, Monza, Silverstone, Spa-Francorchamps, okruh Gillese Villeneuvea v Kanadě a Nürburgring.
Zajímavostí je, že závody na tamní dráze se odjely za sucha až do roku 2006. Tehdy poprvé jezdci okusili nástrahy mokrého Hungaroringu. Za zmínku stojí, že 36 let své existence prošla pouze dvěma drobnými kosmetickými úpravami (nepočítáme-li například nový asfalt).
Nejúspěšnějším jezdcem je Lewis Hamilton, který má na svém kontě 8 triumfů, zatímco druhý Michael Schumacher jich má o polovinu méně.
Kromě Brita má ze současného startovního pole na kontě dvě vítězství Max Verstappen. Po jednom triumfu má Fernando Alonso (2003), Daniel Ricciardo (2014) a Esteban Ocon (2021). Pro Francouze a Španěla se jednalo o premiérové vítězství v F1. Stejný milník zaznamenal v Maďarsku také Damon Hill, Jenson Button a Heikki Kovalainen.
Zároveň Alpine slavil díky Oconovi první výhru ve formuli 1 a stali se tak jedinou továrnou, která toho dosáhla právě na Hungaroringu.
Mezi týmy vede s přehledem McLaren, jehož piloti zvítězili 11x, sedm výher má Ferrari s Williamsem, o dvě méně Mercedes a čtyřikrát stál na stupínku nevyšším jeden z vozů Red Bullu.
Nový paddock, nové bariéry
Svojí charakteristikou se Hungaroring řadí k nejpomalejším stálým tratím v kalendáři. Skoro čtyři a půl kilometrů dlouhý okruh je úzký a členitý se 14 pomalými zatáčkami, což vyžaduje vysoký přítlak. Kvůli své charakteristice se řadí spolu s Monakem k nejpomalejším tratím v kalendáři F1 a jezdci zde nemají příliš příležitostí na předjíždění. Závod je vypsán na 70 kol, přičemž DRS bude možné využít na cílové rovince.
Pro letošní ročník prošel okruh drobnými úpravami. Kromě toho, že bylo zrenovováno zázemí týmů, tak v druhé zákrutě byla nahrazena svodidla betonovými zdmi. Ty přibyly také společně s oplocením v únikové zóně ve 4. a 12. zatáčce a na vjezdu do boxů po pravé straně. Na výjezdu z 5. zatáčky po levé straně byl přidán 2,5 metru široký travnatý pás.
Pirelli zvolilo pro Maďarsko nejměkčí kombinaci specifikací gum C3-C5. Očekává se vysoká degradace pneumatik, zejména za vysokých teplot. Klíčové bude udržet je ve správném pracovním okně, aby se nepřehřívaly.
Haas se loučí s Magnussenem, s Ferrari však spolupráci prodloužil
Na začátku týdne americká stáj oznámila, že bude odebírat motory z Maranella další čtyři roky, tedy do roku 2028.
Naopak se očekávalo, že po neuspokojivých výkonech, které předvádí Kevin Magnussen, se cesty Dána a Haasu rozejdou. A opravdu se tak stalo. Ve čtvrtek bylo oznámeno, že bude pro ně závodit do konce letošní sezóny.
Kam budou směřovat další kroky rodáka z Roskilde zatím není jasné. Jeho místo by měl však převzít Esteban Ocon. Francouz už by měl mít s týmem podepsanou smlouvu. Oficiálně však nic potvrzeno zatím nebylo.
Red Bull přiveze novinky, Pérez pod enormním tlakem
Zatímco Verstappen má stále pohodlný náskok 84 bodů na druhého Norrise, tak na druhé straně garáže je atmosféra zatraceně napjatá.
Sergio Pérez podává v jenom z nejrychlejších monopostů naprosto katastrofální výkony, kvůli kterým mu patří až průběžné šesté místo mezi jezdci. Údajně má mít ve smlouvě výkonnostní klauzuli. Pokud ji nesplní, tak může být nahrazen, přestože si jej tým pojistil do roku 2026.
Množí se spekulace, že by mohl o sedačku přijít dokonce v průběhu této sezóny. Nicméně, tím se otevírá další otázka: Koho místo Mexičana? Vsadili by na zkušeného Daniela Ricciarda, jenž v VCARB také zrovna dvakrát nezáří, nebo by zariskovali a posadili by vedle Maxe nováčka v podobě Liama Lawsona?
Tlak na Péreze vzniká především faktem, že konkurence se nebezpečně rychle přibližuje a Red Bull potřebuje mít zkrátka dva jezdce blízko sebe. Ti však potřebují konkurenceschopnou techniku. Proto se tým z Milton Keynes rozhodl nasadit v Maďarsku nové úpravy vozu.
Je Mercedes zpět? Ferrari bude chtít vrátit úder
Situace Mercedesu a Ferrari je jak nebe a dudy. Zatímco se Stříbrné šípy s každým závodem zlepšují, tak výkony tradiční stáje z Maranella padají.
Rapidní zlepšení formy Mercedesu přišlo počínaje Kanadou, kde Russell získal pole position, kterou získal ještě ve Velké Británii. Ferrari na okruhu Gillese Villeneuva zaznamenalo naopak doposavad nejhorší kvalifikaci sezony, když Leclerc startoval 11. a Sainz po jeho boku z 12. místa.
Že W15 začíná konečně fungovat podtrhují výsledky závodů, ze kterých si přivezli celkem čtyři pódia, přičemž jednou triumfoval Russell a jednou Hamilton. Pro Ferrari skončil víkend v Montrealu katastrofou poté, co nedokončil ani jeden červený vůz.
Body | Pódia | |
Ferrari | 44 | 1 |
Mercedes | 117 | 4 |
Přestupový kolotoč zasekl Sainz
Carlos Sainz prohlašuje, že má z čeho vybírat a další nabídky se stále hrnou. Zpočátku byl nejvíce spojován s Audi. V současnosti se však zdá, že budoucí nováček nemá u Španěla příliš velké šance. Nové dveře se mu nedávno otevřely u Alpine, který o něj projevil zájem. Jeho jméno je rovněž skloňováno se sedačkou u Williamsu a znovu s Mercedesem, ale tam s největší pravděpodobností dostane šanci nadějný talent z Itálie, Andrea Kimi Antonelli.
Španěl by se měl co nejdříve rozhodnout, jelikož se fronta čekatelů zvětšuje. Na jeho verdikt čeká kromě Valtteriho Bottase nově i Magnussen, k nimž se za nedlouho může přidat také Pérez.
Samozřejmě, že nepotvrzení stále zůstávají Kuan-jü Čou, Logan Sargeant, kteří prozatím nejsou kandidáty na žádnou ze zbývajících volných sedaček. Daniel Ricciardo by mohl zamířit zpět do Red Bullu, nebo setrvat ve VCARBu a Ocon by měl předávat své zkušenosti v Haasu Olliemu Bearmanovi.
Zobrazit příspěvek na Instagramu