Tento víkend nás čeká poslední zastávka triple-headeru na domácí půdě Ferrari v italské Monze. Ferrari po dalším pitstopovém fiasku z Nizozemska nesmí před Tifosi pohořet. Byť má Leclerc ještě matematickou šanci na zisk titulu, tak jeho naděje se pomalu a jistě rozplývají, jelikož Verstappen si už vybudoval solidní náskok.
Velká cena Itálie je po Rusku, Francii, Americe a Španělsku pátou nejstarší Grand Prix vůbec, přičemž premiérový závod se konal ještě v předválečném období, a to v roce 1921. Navíc je jedním ze dvou podniků, které se konají bez přestávky. Letos se v Itálii bude startovat již po 92. Vyjma sezony 1980, kdy formule 1 zavítala do Imoly (v roce 2020-2022 byla Imola také součástí kalendáře, avšak pod hlavičkou Velké ceny Emilia Romagna), hostí italskou velkou cenu okruh na Monze.
Přeborníkem na tamní okruh byl Michael Schumacher, který zde triumfoval celkem pětkrát. Stejný počet vítězství má na svém kontě ze současného startovního pole Lewis Hamilton. O dvě méně má Sebastian Vettel. Tifosi mohli slavit ve 21 případech, přičemž poslední výhra se datuje k 8. září 2019, kdy závod opanoval Charles Leclerc.
Co na jezdce čeká?
Okruh skládající se z 11. zatáček má délku 5,7 km, přičemž DRS bude možné využít na rovince mezi zatáčkami 7 a 8 a na cílové rovince. Zejména v pomalých zatáčkách se budou muset jezdci poprat s nedotáčivostí a aby dostáhli dobrého vyvážení v rychlých sekcích, bude se klást velký důraz na zadní část vozu. Naopak dobré nastavení trakce bude klíčové na rovinkách, kde se jede na plný plyn, a v technických částech okruhu.
Pirelli nominovalo pro 16. podnik sezony specifikace gum C2-C4.
Ferrari ve žlutém
Ferrari změní v Monze barvu, alespoň jeho jezdci, jejichž oblečení bude mít místo tradiční červené barvy žlutou barvu. Žlutá je „druhou“ duší Ferrari, jelikož je to barva města Modena, ze kterého pocházel válečný hrdina, letec Francesco Baraccy.
💛 𝒢𝒾𝒶𝓁𝓁𝑜 💛
A first glimpse at our exclusive “Giallo Modena Special Edition” t-shirt, for the #ItalianGP. #essereFerrari 🟡 @pumamotorsport @ferraristore pic.twitter.com/2V6UHG2RbK
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) September 6, 2022
Nyck de Vries v Aston Martinu, Giovinazzi v Haasu
Aston Martin dá šanci v prvním tréninku Nicku de Vriesovi, pro kterého to bude letos už třetí účast v prvním tréninku. Ve Španělsku si vypůjčil Albonův Williams a ve Francii si vyzkoušel Mercedes Lewise Hamiltona. Úřadující šampion formule E bude tak prvním jezdcem od Johnyho Herberta, který v jednom roce vystřídá hned tři týmy.
Nyck de Vries se posadí v prvním tréninku do vozu Aston Martin.#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/DlOliUqnk9
— Barča Goldmannová (@BaruGoldmann) September 6, 2022
V Haasu si pravděpodobně připravují půdu pod nohama pro případnou náhradu za Micka Schumachera, jelikož v pátek do jeho vozu usedne Ital Antonio Giovinazzi.
Verstappen s Red Bullem lídři s pohodlným náskokem
Ferrari se v Nizozemsku opět „blýsklo“, když zase v boxech zpackali závod Carlosovi Sainzovi, pro kterého neměli pořádně připravenou čerstvou sadu pneumatik. Připravili se tím o solidní porci bodů, kterou si rozdělil Mercedes s Red Bullem.
Rakouská stáj se zdá být momentálně neohrožená. Na Italy má pohodlný náskok 135 bodů, zatímco Ferrari se bude muset bránit třetímu Mercedesu. V Poháru jezdců je mezi lídrem Maxem Verstappenem a druhým Charlesem Leclercem, potažmo třetím Sergiem Pérezem (oba mají stejný počet bodů), markantní bodová propast – 109 bodů. Oba se naopak budou muset velmi snažit, aby si TOP3 pohlídali, neboť jim na záda dýchá George Russell, který byť nevítězí, tak podává konstantní výkony.
Nadále je to těsné taky mezi Alpine a McLarenem, který se přetahují o pozici „best of the rest“. Aktuálně je na tom o kapku lépe Alpine, ale to se všechno může ještě změnit…