Když se ve světě velkých cen nadobro prosadily vozy s motory za zády pilota, nastalo období 60. let a takzvaných „doutníků“. V Monaku se jich přihlásilo senzačních 36. Většina jich byla vybavena motory Climax a nejpočetněji zastoupeny byly značky britských „garažistů“ Cooper, Lotus a Brabham – prostě tak, jak tomu před 60 lety na Nürburgringu, v Monze, ve Spa a v Monaku skutečně bývalo.
Kvalifikace: Prosadil se tovární jezdec Cliva Chapmana
Poté, co Cooper-Climax T73 Costase Michaela ztratil před tunelem všechen svůj olej, musela být kvalifikace dlouho přerušena. Po tvrdém souboji výrobků Colina chapmana se pak prosadil „tovární jezdec“ stáje Classic Team Lotus, Andy Middlehurst (Lotus 25) před Markem Shawem (Lotus 21). Kvůli Shawově nehodě s pomalým Julianem Ellisem (Assegai-Alfa Romeo) byla session předčasně ukončena. Druhou řadu vytvořili Joseph Colasacco (Ferrari 1512) s Lukasem Halusou (Brabham BT7), třetí Philipp Buhofer (Lotus 24) s Christopherem Drakem (Cooper T71/73).
Závod: Lotus porazil Ferrari
Fandové se právem těšili na velký klasický duel Lotusu proti Ferrari. Middlehurst s Colasaccem je nezklamali a Angličan měl Američanův rudý vůz po Lorenzovi Bandinim celý závod ve zpětném zrcátku! Middlehurst ovšem ví, jak v Monaku vítězit. Neudělal chybu a dojel Clive Chapmanovi těsně pro vavřnový věnec. Další „bodovaná“ místa obsadily jaksepatří značky Brabham, Cooper a Lotus.
Výsledek Monaco GP Historique – Série B:
- Andy Middlehurst, Lotus 25
- Joseph Colasacco, Ferrari 1512
- Mark Shaw, Lotus 21
- Lukas Halusa, Brabham BT7
- Christopher Drake, Cooper T71/T73
- Andrea Stortoni, Lotus 18