McLaren zatím ztrácí. Kde jsou slabiny monopostu MCL38?

McLaren zatím ztrácí. Kde jsou slabiny monopostu MCL38?

McLaren se s MCL38 trápí, odstup od Red Bullu je větší, než se před sezónou čekalo a Lando Norris i Oscar Piastri si stěžují na obtížnější řízení monopostu. Kde jsou největší slabiny letošního vozu McLarenu? A proč tolik ztrácí na Red Bull a Ferrari?

McLaren v loňské sezóně vyvinul svůj vůz lépe než kdokoli jiný a od katastrofálního prvního závodu v Bahrajnu se v některých závěrečných kolech dostal na pozici druhého nejrychlejšího monopostu. Jejich cílem v zimě bylo udržet odstup od Red Bullu a získat pět desetin. Na udržení odstupu od úřadujících šampionů to však nestačilo. Pro tým z Wokingu budou opět klíčové upgrady, které jsou v průběhu sezóny naplánovány.

Sezónu 2024 zahájil McLaren s průměrem 14 bodů na závod, přičemž nejlepším umístěním bylo 4. místo Oscara Piastriho v Saúdské Arábii. Vzhledem k tomu, že odstup McLarenu od Verstappena činil na konci minulé sezony „pouhé“ tři desetiny, mnozí očekávali lepší start. Vývoj Red Bullu během zimy však náskok o několik desetin zvětšil. Navíc některé nežádoucí vlastnosti vozu MCL38 byly odvozeny od vozu MCL60.

V Džiddě byl deficit z hlediska maximální rychlosti ve srovnání například s Mercedesem zřetelný. McLaren se trvale pohybuje na konci v tabulkách maximální rychlosti. Zároveň se MCL38 stále potýká s problémy v zatáčkách s nízkou rychlostí.  Ztráty McLarenu na Red Bull v kvalifikaci pocházejí především z pomalejších úseků trati. Cílem jejich aerodynamických a mechanických aktualizací bude vyřešit a omezit některé z těchto nedostatků s cílem dohnat Ferrari a Red Bull.

V prvních dvou letošních kvalifikacích činil rozdíl mezi MCL38 a RB20 v zatáčkách přibližně tři desetiny. Tento rozdíl pocházel výhradně ze zatáček, kde minimální rychlost klesá pod 120 km/h, kde je rozdíl v průměru téměř čtyři desetiny. Vzhledem k tomu, že v Džiddě je jen několik pomalejších zatáček, je to alarmující statistika. Přitom ve středně rychlých a rychlých zatáčkách je rozdíl minimální, dokonce mírně ve prospěch týmu z Wokingu.

Problém je mechanického rázu a Norris si stále stěžuje na špatné ovládání vozu. „V těchto oblastech, které nám dělají problém, musíme ještě hodně zapracovat. Vím, že zlepšení v těchto oblastech mi udělá radost, když budu s vozem jezdit. To mi umožní vytěžit z vozu více času, tedy budu moct být konzistentnější.“

Norris a Piastri používali v Saúdské Arábii různá nastavení, i když jejich tempo bylo velmi podobné. Z těchto různých přístupů mohl tým Andrey Stelly posoudit MCL38 a jeho slabiny. Zatímco výkon v zatáčkách střední a vysoké rychlosti stačí k udržení kroku s Ferrari a Red Bullem, na rovinkách ztrácí vůz příliš mnoho času. Tento problém je zvláště patrný, když je DRS otevřené.

V loňském McLaren dokázal, že umí svůj monopost rapidně zlepšit. Podobný výkon všech lidí v továrně potřebuje britský tým i letos. První závody po zimní přestávce ukazují, že je stále na čem pracovat.

Minulý týden byli Norris i Piastri v technologickém centru McLarenu ve Wokingu, aby spolupracovali s inženýry a zhodnotili první dva závody sezóny s cílem maximalizovat výkon ve Velké ceně Austrálie. Pomoci k dobrým výkonům jim musí i tým v garáži. V loňském ročníku papájový tým pokořil rekord zastávky v boxech, letos se jim tato disciplína příliš nedaří a z šesti zastávek byly pouze dvě kratší než tři vteřiny.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →