Domenicali: S udržitelnými palivy se můžeme zbavit hybridních motorů

Domenicali: S udržitelnými palivy se můžeme zbavit hybridních motorů

Stefano Domenicali, generální ředitel formule 1, se v rozhovoru pro Auto Motor und Sport rozhovořil o příštích technických pravidlech, která budou následovat po těch od roku 2026. Podle něho by se formule 1 mohla zbavit hybridních motorů.


Podle nových pravidel budou formule 1 více závislé na elektrické energii. Stefano Domenicali si ale nemyslí, že to je budoucnost královny motorsportu a doufá, že se v další sadě technických pravidel formule 1 vrátí ke spalovacím motorům.

Můj osobní názor je, že by stačilo používat klimaticky neutrální paliva. Museli jsme ale vzít v potaz přání výrobců. Vše se tak rychle vyvíjí, že co rozhodneme dnes může být jiné než před dvěma lety. Nejsem inženýr, ale musím mít představu o tom, jak bude tento sport v budoucnosti vypadat,“ rozhovořil se Domenicali. Jak sám přiznal, rozhodnutí zvýšit podíl elektriky, které pohání motory, bylo přijato na základě tlaku od výrobců.

„Dovedu si představit, že s příštími předpisy bychom se mohli omezit na udržitelná paliva. Pokud budeme schopni prokázat, že s ním máme nulové emise, tak se můžeme zaměřit na další důležité aspekty udržitelnosti.“

„Vždy musíte sledovat politické klima dané doby. Byly chvíle, kdy nás žádali, abychom šli cestou úplné elektriky. Zůstali jsme u hybridního řešení a pak jsme si uvědomili, že s udržitelným palivem můžeme světu ukázat, že existují i jiné technologie. Ale v tu dobu, kdy se dělaly předpisy pro motory na rok 2026, jsme se bez hybridu neobešli.“

„V té době bylo pro výrobce důležité zvýšit podíl elektrické energie. Dnes by nad tím mohli přemýšlet jinak, protože celý svět si uvědomil, že existuje mnoho způsobů, jak dosáhnout udržitelnosti. Dnes si uvědomují, že náš přístup k palivu by jim mohl být přínosný.“

„Není náhoda, že se o formuli 1 zajímá více a více výrobců. Víme, že vývoj ve formuli 1 si najde řešení na vše. Pokud je cíl ambiciózní, inženýři ho dosáhnou už zítra. Jen se podívejte, jak se dnešní vozy a hybridní pohony od roku 2014 vyvinuly.“

Od roku 2026 budou týmy povinny používat pro motory syntetické palivo, které pochází z uhlíkově neutrálního zdroje. To zatím nejde vyrábět v takovém množství, aby po celém světě nahradilo fosilní paliva. Formule 1 však podle Domenicaliho vývoj paliv a motorů po celém světě popožene.

Lidé musí pochopit, že palivo, které budeme používat, bude nejen udržitelné, ale bude jej možné dát do jakéhokoliv silničního vozu, jakmile bude trh schopný toto palivo nabídnout za přijatelnou cenu. Momentálně je tento cíl ještě daleko, ale formule 1 je známá tím, že dokáže dosáhnout mnohého v krátkém čase. To musí být naším poselstvím. Nechceme bojovat proti elektromobilům, ale spíše chceme otevřít lidem oči, že existují i jiné technologie, jak cíle dosáhnout. A musíme propagovat náš sport tím, že ukážeme, že formule 1 je ve vývoji těchto paliv napřed před všemi ostatními.“

„Automobily a motory by pak byly opět lehčí a méně složité. A motory by opět hezky zněly. To je pro fanoušky důležité. Ale zatím se musíme soustředit na další krok, a ne na ten, co bude následovat potom,“ zakončil Domenicali.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny a člověk s tisícero koníčky. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →