Luca Badoer aneb z malé hvězdy velkou ostudou

Luca Badoer aneb z malé hvězdy velkou ostudou

V roce 2009 se ukázal Ital Luca Badoer jako náhradník za zraněného Felipeho Massu. Jeho výsledky byly velkou ostudou. Nebylo tomu tak ovšem vždycky.

Luca Badoer se narodil 25. ledna 1971 v Italském městě Montebelluna. Svojí kariéru začal ve čtrnácti letech, kdy se přihlásil do malého Italského šampionátu motokár, kde ještě ten samý rok získal dvě výhry. Následující roky vyhrál jak regionální šampionáty, tak i státní.

Už v roce 1989 se přesunul do italského mistrovství Formule 3, kde slavil v následující sezóně své první vítězství za volantem Ralt-Alfa Romeo. Následující sezónu vyhrál další tři závody a skončil celkově na třetím místě.

Pro rok 1992 se mladý Luca již přesunul do šampionátu Formule 3000. S týmem Crypton Engineering získal čtyři výhry a stal se dokonce mistrem světa! S náskokem dvanácti bodů dokázal porazit budoucí hvězdy Formule 1 jako byli Barrichello, Coulthard, Panis a McNish.

Posun do Formule 1 už byl pouze formalitou. Lucu si najal tým Tým BMS (Brescia Motor Sport) Scuderia Italia společně s bývalým jezdcem Ferrari Michelle Alboretem. Tým měl kvalitní finanční podporu a dokonce i nasadil nové motory Ferrari V12. 

Věci, které vypadají dobře na papíře nutně nemusí nic znamenat na trati. Již během předsezónních testů se ukázalo, jak špatný vůz BMS-Lola T93/30 bude. První Grand Prix v Kyalami startoval Luca na poslední pozici a po třiceti kolech se mu doslova rozsypala převodovka. Následující závod sice dokončil, ale na poslední pozici se třemi koly ztráty. Další závod se Luca dokonce nekvalifikoval!

Postupem času Badoer několikrát havaroval v kvalifikaci, jelikož se snažil dohánět čas, které Lole chyběl. Díky tomu si ale spíše vysloužil přezdívku nekvalitního pilota, který nedokáže udržet vůz na trati. Samotný tým nakonec ani nenastoupil do závěrečných podniků sezón. Sám Badoer později prohlásil: „Začátkem roku 1993 jsem mohl závodit pro Tyrrell, nebo Scuderia Italia. Bohužel jsem se nechal zlákat vidinou motorů Ferrari“.

Luca Badoer, Lola BMS – Lola T93/30 – Ferrari Tipo 040 3.5 V12. GP Donington Park 1993.#F1 pic.twitter.com/CNBiWNfLMz

— Legendary F1 (@LegenF1) 24. července 2018

Rok 1994 byl pro Badoera stopkou v kariéře, jelikož se stal pouze testovacím pilotem pro Minardi s příslibem závodní sedačky pro sezónu 1995. V novém Minardi M195-Cosworth se postupně začal zlepšovat. Dokázal dokončit osmý v Kanadě a Maďarsku a devátý v Japonsku. 

Badoerova reputace byla zlepšena, a tak mu pro následující rok nabídl sedačku malý tým Forti. Jestliže byla sezóna 1993 špatná, tak sezóna 1996 byla přímo katastrofou. Tým Forti přišel ještě před sezónou o finanční příspěvek od rodiny Dinizů, kde měl jezdit jejich pilot. Hned v prvním závodě se ani jeden vůz nekvalifikoval. Nejlepším výsledkem bylo desáté místo v Imole. Jelikož tým nedostal slíbenou finanční podporu, musel si v půlce sezóny balit věci. 

Badoer se opět ocitl na dlažbě. Pro rok 1997 měl pouze účast v pár závodech FIA GT na voze Lotus Elise týmu GBF. Malým zábleskem na lepší časy byla pozice testovacího jezdce u Ferrari, kterou mu nabídl Jean Todt.

Pro rok 1999 se Badoer opět vrátil k Minardi, které se pokoušelo vrátit na bodované příčky. První závod již tradičně nedokončil. Druhý závod v Brazílii musel vynechat, jelikož si během testování zlomil ruku.

Luca Badoer – Minardi pic.twitter.com/0sgl4iLi9Y

— Formula1 Geek (@FormulaOneGeek) 21. srpna 2018

Za vrchol kariéry můžeme určitě považovat závod na Nürburgringu. V závodě se stalo několik kolizí, bylo zde hodně deště a technických problému. Luca se držel na vynikajícím čtvrtém místě. „V dešti může jezdec nedostatky vozu kompenzovat. Jel jsem tam skutečně na limitu a deset kol před cílem jsem byl na skvělém čtvrtém místě. Vyřadil mne ale problém s převodovkou…,“ vzpomíná Badoer, který se po odstavení vozu psychicky sesypal. 

Jednou z věcí, která je dnes již dávno zapomenuta bylo, že měl Badoer nahradit zraněného Michaela Schumachera, který havaroval v Silverstone a zlomil si nohu. Badoer jako oficiální testovací pilot měl být jasným náhradníkem, ale Jean Todt se rozhodl pro finského jezdce Miku Sala. 

Následující sezóny už si Luca nikde nezazávodil, i když pro Scuderii ročně odjezdil více než 30 tisíc kilometrů během testování. 

Zajímavostí je, že v roce 2006 jel právě on s Formulí 1 při zahájení olympijských her v Turíně. 

Vrcholem tohoto smutného příběhu je rok 2009. Během tréninku na Grand Prix v Maďarsku dostal Felipe Massa pružinou do hlavy, která byla z vozu Rubense Barrichella. Massa skončil v nemocnici s vážným poraněním hlavy. 

Prvním náhradníkem byl jmenovaný Michael Schumacher, pro kterého by to byl hvězdný comeback k Ferrari, jelikož na konci roku 2006 ukončil poprvé svoji kariéru. Schumacher však po pár testech oznámil, že jeho krk není připravený na zátěž, kterou vystavuje na jezdce vůz Formule 1.

Pro Badoera to byla hozená rukavice, kterou nemohl odmítnout. Po letech dřiny a utrpení se mu konečně otevřela vysněná pozice – být jezdcem Ferrari. Ovšem zákaz testování, nová trať ve Valencii a žádné ostré závodění více než deset let si vybrali velkou daň. Podle BBC to bylo od Ferrari poděkování za veškerou testovací práci, kterou Badoer udělal během společných let.

Závod ve Valencii se dá tak shrnout jedním slovem – katastrofa. Badoer v kvalifikaci skončil poslední se ztrátou 1,5 sekundy na předposledního Alguersuariho, který byl v sezóně 2009 taky nástupcem, tentokrát však místo Bourdaise. Badoer během pátečního tréninku čtyřikrát překročil rychlost v boxech a dostal tudíž čtyři pokuty! Lewis Hamilton Badoera pochválil, že nenaboural. Deset let nezávodit je přece jen mnoho.

Když závod odstartoval, Badoer se posunul na čtrnácté místo díky systému KERS. To byl slibný začátek, jenže ještě v půlce prvního kola byl roztočený. Během zastávky v boxech vyjel před Grosjeanem, kterého se rozhodl ještě na výjezdu pustit. Závěrem dokončil poslední a během parkování vozu ještě vrazil do Force Indie Adriana Sutila. 

I přes tuto blamáž dostal Luca ještě jednu šanci v Belgickém Spa. V posledním kvalifikačním kole se Badoer roztočil a naboural zadní částí vozu do zdi. V závodě si nevedl tolik zle. Byl posledním z jezdců, které vedoucí Raikkonen nepředjel o celé kolo. Dokonce měl Badoer nejrychlejší první sektor celého závodu!

Do závodu na domácí Monze už ho nahradil Fisichella. Ferrari pod tlakem médii vzalo zkušeného Itala, který v předchozím závodě ve Spa dokončil s Force India na vynikajícím druhém místě.

Luca Badoer odjel 51 závodů bez jediného bodu. Tato smutná kapitola se uzavřela na konci roku 2010, kdy byl v roli testovacího jezdce nahrazen mladým Julesem Bianchim.

Sdílejte na:
Zavřít