S letošními pravidly zmizí T-křídla. Skutečně?

27. ledna 2018, 22:05 | Pavel Fabry
Ilustrační fotografie - S letošními pravidly zmizí T-křídla. Skutečně?

Technická pravidla pro sezónu 2018 doznala několika kosmetických změn, které budou mít vliv na vnější vzhled monopostů. Zmizet by měla neoblíbená T-křídla na krytech motorů. Bude tomu ale skutečně tak?

Sezóna 2017 přinesla výrazně agresivněji vypadající vozy formule 1. Jedním z charakteristických rysů, který se však nesetkal s příliš pozitivními reakcemi, byla tzv. "žraločí ploutev" na krytu motoru, kterou kvůli díře v technických regulích doplnilo také malé T-křídlo. Jeho úkolem bylo především usměrnit proud vzduchu na hlavní zadní křídlo a zvýšit tak jeho aerodynamickou účinnost, některá řešení přitom mohla v drobné míře pomoci i s celkovým přítlakem.

Jak naznačuje kresba, týmy nesměly umístit žádné aerodynamické prvky do oblastí vyznačených červeně. Místo však zbylo v bezprostřední blízkosti krytu motoru, což vedlo k zavedení žraločích ploutví a T-křídel.

Mezinárodní automobilová federace v návaznosti na spíše negativní reakce zareagovala úpravou znění pravidel, což povede ke zmizení T-křídel v loňské podobě stejně jako malých křidélek pod hlavním zadním křídlem, nazývaných pro svůj tvar "monkey seat" (opičí sedátko). Zdá se však, že prostor pro kreativitu v této oblasti stále zůstal.

Článek 3.5.1 Technických regulí F1 nyní vylučuje dosavadní žraločí ploutve a T-křídla, když specifikuje trojúhelníkovou oblast nad krytem motoru (oranžová na obrázku), kde se žádný díl nesmí objevit.

V článku se píše: "Při pohledu zboku nesmí před osou zadních kol žádná část vozu ležet nad čárou paralelní s diagonální hranicí definovanou v bodě a) (pravidlo definující rozměry krytu motoru - pozn. redakce) a protínající svislici vedoucí osou zadních kol 650 mm nad referenční rovinou."

Zbývá však malá oblast pod zmíněným trojúhelníkem, kterou týmy stále mohou využít. Už v loňském roce v ní Williams zkoušel malá křidélka, která by mohla naznačovat trend pro sezónu 2018.

T-křidélko blízko nad osou zadních kol může sehrát podobnou roli jako to loňské ve snaze usměrnit proud vzduchu k zadnímu křídlu a pomoci jeho výkonnosti, zároveň však může podpořit také účinnost difuzoru. Pro fanoušky, kterým se T-křidélko nelíbilo, může být navíc letošní varianta přijatelnější, neboť není tolik na očích.

Štítky:

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.