Hlavní představitelé formule 1 se dnes ve čtvrtek 11. 2. 2021 sešli, aby hlasovali o řadě změn. Mezi hlavní body patří sobotní sprint, pozastavení vývoje motoru a další.
Komise F1, kterou tvoří zástupci všech deseti týmů, FIA, generální ředitel F1 Stefano Domenicali a sportovní ředitel Ross Brawn, budou hlasovat o řadě změn, které ovlivní nejen sezonu 2021, ale i budoucnost celého sportu.
Sobotní sprint
Jedním z klíčových bodů bude diskuse ohledně zavedení sobotních sprint závodů na vybraných akcích této sezony. Brawn a Domenicali mají zájem upravit formát závodů, který by mohl okořenit závodní víkend a pomoci při vytváření nepředvídatelnějších výsledků.
Plán závodů s obraceným startovním roštem byl zrušen poté, co se týmy postavily proti tomuto návrhu. Na programu však zůstává diskuse o sobotních sprint závodech na třech velkých cenách – v Kanadě, Itálii a Brazílii.
V praxi by to pak vypadalo následovně: V pátek by proběhla kvalifikace, která by určila startovní rošt sobotního sprintu. Ten by měl podobu závodu na 100 km – což se rovná 23 kolům na okruhu Gillese Villeneuva v Kanadě – pořadí jezdců na konci tohoto závodu by pak určilo startovní rošt nedělní hlavní události.
Myšlenka obráceného startovního roštu neprošla poté, co Mercedes hlasoval proti. Daná pravidla tehdy vyžadovala jednotný výsledek hlasování všech zúčastněných stran.
Podle nové Concordské dohody však taková jednostranná podpora již není nutná. Nyní platí pravidlo „super-většiny“, což znamená, že je zapotřebí 28 hlasů z 30. F1 a FIA má každá deset hlasů, přičemž každý z týmů má jeden hlas.
Portugalsko a Bahrajn
Očekává se, že zařazení Portugalska do kalendáře závodů pro rok 2021 dostane zelenou. Zaplnilo by tak poslední nepotvrzené místo v kalendáři o 23 akcích.
Nastává tady však problém v tom, že Portugalsko je momentálně uvedeno na červené listině zemí Spojeného království. Pokud se lidé vrátí ze zemí uvedené na tomto seznamu, čeká je desetidenní karanténa, a jelikož elitním sportům nebyla udělena výjimka jako v loňském roce, týmy by musely toto pravidlo dodržovat.
Pro většinu týmů F1 se sídlem ve Velké Británii by to poté znamenalo odletět z Portugalska přímo do Španělska, kde se bude konat další týden Velká cena Španělska. Tím, že Španělsko není na oné červené listině, znamenalo by to, že by týmy mohly odcestovat po VC Španělska ihned domů.
Projednávat se taktéž bude i možný druhý závod v Bahrajnu, ten by se mohl uskutečnit týden po VC Bahrajnu, opět na vnějším oválu jako v minulé sezoně.
Zmrazení vývoje motoru
Red Bull bude doufat, že získá podporu v hlasování o dohodě, která zastaví vývoj motoru na konci roku 2021. Doufá, že převezme vlastnictví společnosti Honda, což by mu umožnilo pokračovat v provozu motorů Hondy poté, co japonský výrobce na konci této sezony ukončí své působení v tomto sportu.
Red Bull by však neměl potřebný rozpočet ani prostředky, aby mohl pokračovat ve vývoji samotné pohonné jednotky, a proto prosazuje zmrazení vývoje motorů, což by znamenalo, že vývoj a úpravy budou povoleny pouze z důvodu spolehlivosti.
Pokud k zamrznutí nedojde, je pravděpodobné, že by pohonná jednotka Hondy zaostávala za svými soupeři, což by mohlo vést po odchodu Hondy také k odchodu samotné stáje Red Bull.
F1 i FIA tento krok podporují, protože by to nejen ušetřilo náklady, ale umožnilo by to začít plánovat novou pohonnou jednotku na rok 2025.
Projednávání by se mohlo zkomplikovat kvůli snaze využití paliv z obnovitelných zdrojů. Výrobci motorů, kteří by se po zmrazení vývoje ocitli na chvostu závodního pole, by trpěli, dokud by nebyl představen nový motor v roce 2025.
Toto bude především jeden z hlavních sporných bodů, proti kterému by mohli výrobci motorů Mercedes, Renault a Ferrari projevit určitý odpor.