Toyota dvojitě doplatila na chybu, BMW je první

Toyota dvojitě doplatila na chybu, BMW je první

Závodění na ikonické trati La Sarthe je oficiálně zahájeno a již v tento moment se na trati prohání vozy kategorie WEC, které se společně připravují na start 24hodinového závodu. V tréninkových jízdách došlo k chybám, v kvalifikaci do Hyperpole zase na pořádné drama o první příčku.

Kategorie vytrvalostních závodů vyjela na trať v rámci prvního tréninku v odpoledních hodinách středečního dne, kde si mohli vyzkoušet nastavení vozu , které zvolili pro závodní víkend do Le Mans po dvoudenních intenzivních testech. Někteří si jej chválí, jiní stále hledají řešení, to podstatné ale zůstává – pole je mimořádně vyrovnané.

První volný trénink ukázal, že Toyota to má dobře rozehrané a je jedním z favoritů na závod, ale také na blížící se kvalifikaci. Právě tam se ukázala jako velmi silná a objevila se mezi favority o první příčku, avšak kvůli chybě Brendona Hartleyho, při které se roztočil a zpomalil druhý týmový vůz, obě Toyoty nepostoupily do Hyperpole.  V tréninkových jízdách se dařilo týmu Herz Team JOTA, který vyhrál předchozí 6h závod ve Spa. Callum Ilott v úvodní části nastavil velmi rychlé časy, které jej nějakou dobu udržely na první pozici. V LMGT3 úvodní trénink ovládl Lexus týmu Akkodis, ten nastavil čas 3:57.808, přičemž jej nikdo nepřekonal. Top 3 doplnily dva McLareny týmů Inception Racing a United Autosports.

Samotná kvalifikace je klíčem k postoupení do osmičky nejlepších, která se utká v Hyperpole. V LMGT3 do něj postupuje hostující JMW Motorsport s vozem Ferrari, Heart of Racing s Aston Martinem nebo Manthey pureRxcing s Porsche 911. Proton Competition s Fordem Mustang získal pole position, druhá pozice patří týmu Inception s vozem McLaren, trojici doplnil vůz další americké automobilky týmu TF Sport. Dařilo se také týmu Iron Lynx, který se svým Lamborghini ulovil 4. příčku, přičemž sesterský tým Iron Dames skončil na nepostupující 9. místě.

V kategorii Hypercar se však odehrával krásný souboj o první pozici. Této napínavé bitky s časem se účastnily týmy Ferrari, Cadillac, BMW a domácí Alpine. Dries Vanthoor, závodící v BMW s číslem 15, nastavil kolo, které soupeři nemohli překonat, avšak později se to povedlo Antoniu Fuocovi z Ferrari. Reagoval také Cadillac číslo 3, který Ferrari krátce na to potenciální pole position sebral. Domácí Alpine se souboje zúčastnil také a ukázal, že Le Mans mu není neznámé, a s vozem číslo 35 dojel na 4. příčce. Kvalifikace se neobešla bez červené vlajky, která byla vyvěšena po nehodě Cadillacu, přičemž po restartu kvalifikace vrátil útok Vanthoor v BMW. Ten poskládal kvalitní rychlé kolo, které jej přesunulo zpět na první příčku, a to nezvládl nikdo překonat, čímž si zajistil první místo a postup do zítřejšího Hyperpole.  Nejbližším vyzyvatelem se stal právě Cadillac, který na BMW ztrácel 0.177 s.

Přidruženou kategorií, která se účastní startu Le Mans, je LMP2. 16 vozů Oreca 07 – Gibson soupeřili o účast v zítřejším Hyperpole, do kterého se dostaly tyto týmy: Cool Racing, AO by TF, United Autosports USA, Panis Racing, IDEC Sport, Vector Sport, DKR Engineering, United Autosports.

Závodní den byl zakončen večerním tréninkem – druhým ze čtyř, kterých se piloti v Le Mans zúčastní. V těchto podmínkách si mohou natrénovat jízdu v noci. Ta je pro mnoho z nich klíčová, jelikož snížená viditelnost, může dělat potíže v přesnosti a samotné ovladatelnosti vozu.

Program pokračuje zítra, kdy nás čekají 2 volné tréninky a velkolepý Hyperpole, který rozhodne o pořadí první osmičky do startu 24hodinového závodu v Le Mans.  Třetí volný trénink začíná v 15:00 a můžete jej sledovat na Eurosport 2 nebo MAX.

 

POZICE ČÍSLO TÝM JEZDCI ČAS
HYPERCAR
1 15 BMW M TEAM WRT D. VANTHOOR / R. MARCIELLO / M. WITTMANN 3:24.465
2 3 CADILLAC RACING S. BOURDAIS / R. VAN DER ZANDE / S. DIXON +0.177
3 50 FERRARI AF CORSE A. FUOCO / M. MOLINA / N. NIELSEN +0.266
4 35 ALPINE ENDURANCE TEAM P. CHATIN / F. HABSBURG / C. MILESI +0.407
5 2 CADILLAC RACING E. BAMBER / A. LYNN / A. PALOU +0.528
6 51 FERRARI AF CORSE A. PIER GUIDI / J. CALADO / A. GIOVINAZZI +0.584
7 6 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT K. ESTRE / A. LOTTERER / L. VANTHOOR +0.586
8 12 HERTZ TEAM JOTA W. STEVENS / N. NATO / C. ILOTT +0.680
LMGT3
1 77 PROTON COMPETITION R. HARDWICK / Z. ROBICHON / B. BARKER 3:55.263
2 70 INCEPTION RACING B. IRIBE / O. MILLROY / F. SCHANDORFF +0.143
3 82 TF SPORT H. KOIZUMI / S. BAUD / D. JUNCADELLA +0.842
4 60 IRON LYNX C. SCHIAVONI / M. CRESSONI / F. PERERA +0.890
5 92 MANTHEY PURERXCING A. MALYKHIN / J. STURM / K. BACHLER +0.926
6 27 HEART OF RACING TEAM I. JAMES / D. MANCINELLI / A. RIBERAS +0.980
7 66 JMW MOTORSPORT G. PETROBELLI / L. TEN VOORDE / S. YOLUC +1.180
8 777 D´STATION RACING S. HOSHINO / E. BASTARD / M. SØRENSEN +1.237
LMP2
1 37 COOL RACING L. FLUXA / M. JAKOBSEN / R. MIYATA 3:32.827
2 14 AO BY TF P. HYETT / L. DELÉTRAZ / A. QUINN +0.307
3 23 UNITED AUTOSPORTS USA B. KEATING / F. ALBUQUERQUE / B. HANLEY +0.603
4 65 PANIS RACING R. SALES / M. BECHE / S. HUFFAKER +1.000
5 28 IDEC SPORT P. LAFARGUE / J. VAN UITERT / R. DE GÉRUS +1.388
6 10 VECTOR SPORT R. CULLEN / P. PILET / S. RICHELMI +1.435
7 33 DKR ENGINEERING A. MATTSCHULL / R. BINDER / L. HÖRR +1.503
8 22 UNITED AUTOSPORTS O. JARVIS / B. GARG / N. SIEGEL +1.653

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Tereza Chvílíčková)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Česká novinářka, která aktivně působí v šampionátech F1, FIA WEC a GT World Challenge. Zaměřuje se na český motorsport v rámci ESET Cup Series, kterého se pravidelně účastní. Dále se věnuje správě sociálních sítí, které se zaměřují na motorsportový obsah a informují fanoušky o aktuálním dění a novinkách. V případě…

Další články autora →