Preview VC Rakouska: Ukončí Ferrari vítěznou šňůru Red Bullu na jeho domácí půdě?

Preview VC Rakouska: Ukončí Ferrari vítěznou šňůru Red Bullu na jeho domácí půdě?

Na oblíbené trati ve Spielbergu se závodí od roku 1997, přičemž nejvíce vítězství má na kontě Max Verstappen z domácího Red Bullu, který je také favoritem pro tento víkend. Ovšem také Charles Leclerc bude chtít navázat na úspěch z minulého roku.

Okruh byl postaven v roce 1969, avšak vozy královny motorsportu na něj zavítaly až o rok později. Tehdy trať dlouhá šest kilometrů nesla název Österreichring a závody se na ní konaly pod hlavičkou Velké ceny Rakouska v Zeltwegu. Premiérový podnik vyhrál Belgičan Jacky Ickx.

I na této trati bohužel zavlál černý praporek. 17. srpna 1975 v zahřívacím kole tragicky havaroval Mark Donohue. Po defektu pneumatiky se několikrát přetočil a jeho monopost skončil v reklamní tabuli. Právě jeho nehoda zapříčinila to, že o dva roky později na místě, kde k inkriminovanému momentu došlo, byla přidána šikana.

1977–1995 Streckenführung vor dem Umbau, grau die Hella-Kurve – Streckenführung 1969–1977

Österrechring byl nejrychlejším okruhem v kalendáři, avšak po dvou velkých kolizích během VC Rakouska 1987 trať z kalendáře zmizela.

Druhou šanci dostala dráha o deset let později, prošla však drastickým zkrácením. Namísto šesti kilometrů se jezdilo na čtyřkilometrové verzi. Kromě úpravy délky došlo i ke změně jména na A1 Ring. Nejvíce vítězství si připsal Michael Schumacher.

1996–2004 Streckenführung als A1-Ring

Nicméně v roce 2003 dostihly Velkou cenu Rakouska finanční problémy, kvůli kterým fanoušci znovu přišly o akci na trati. Dietrich Mateschitz chtěl plochu využít na výstavbu letecké a motoristické akademie, přičemž náklady byly odhadovány přibližně na 750 milionů euro. Své plány však musel odpískat, jelikož s tím nesouhlasili místní obyvatelé.

Výstavba ale započala ještě před zamítnutím, tudíž trať byla posléze nepoužitelná. Štýrsko nechtělo o prestižní závody přijít, proto tamní vláda začala investovat do oprav. Do rekonstrukce, která měla odstartovat v roce 2007, se měli zapojit kromě Red Bullu také KTM, Volkwagen a Magna. Avšak koncern Volkswagen z projektu vycouval, čímž se celý projekt zastavil.

Světlo na konci tunelu přišlo v dubnu nadcházejícího roku, když Red Bull oznámil své snahy o obnovu, která měla zdárný konec. Zrenovovaný okruh byl pak pojmenován jako Red Bull Ring. První „ochutnávku“ diváci dostali díky německému šampionátu cestovních vozů DTM, když zde odstartovala sezona 2011.

Formule 1 si ale na návrat musela počkat o tři roky déle, tedy do roku 2014, kdy zvítězil Nico Rosberg. Němec ovládl velkou cenu i následující rok. Nejúspěšnějším pilotem zůstává Max Verstappen z domácího týmu Red Bull, který má na kontě čtyři triumfy z 18 konaných velkých cen. Přičemž první dva získal v sezonách 2018 a 2019 a posléze vyhrál oba závody v sezoně 2021 – první pod hlavičkou VC Štýrska a druhou tradičně jako VC Rakouska. Minulý rok triumfoval  Charles Leclerc.

Co na jezdce čeká?

Trať dlouhá 4,3 km se skládá ze sedmi pravotočivých a třech levotočivých zatáček. Ihned po startu jezdce čeká stoupání do první ostré pravotočivé zatáčky, které pokračuje do další ostré zatáčky, která nabízí nejlepší možnosti pro předjíždění. Zde musejí jezdci brzdit z 320 km/h na 70 km/h. DRS bude možno využít hned třikrát, a to na cílové rovince a na rovinkách mezi zatáčkami 1-3 a 3-4.

Austria_Circuit.png

 

Druhý sprint sezony

V Rakousku se odehraje třetí sprint sezony, a to v sobotu, kdy se odjede shootout a následný sprint.  Pirelli opět přiveze do Štýrska nejměkčí specifikace gum C3-C5, přičemž v každé části rozstřelu musí být využita povinná sada – v Q1 a Q2 střední směs a v Q3 měkká.

10-AT23-Preview-EN

Red Bull, Ferrari nebo někdo jiný?

Rakouská stáj má momentálně absolutní převahu, avšak za ním se dějí poměrně zajímavé věci. Vítěz loňské velké ceny Charles Leclerc bude beze sporu chtít to zopakovat, ale nejenže bude mít oříšek v podobě extrémně rychlého Red Bullu, ale také Aston Martinu a Mercedesu, který se v posledních závodech rapidně zlepšil.

 

Pátek 30.6.. 1. trénink 13:30-14:30
kvalifikace 17:00-18:00
Sobota 1.7. sprintový rozstřel 12:00-12:44
sprint 16:30-17:00
Neděle 2.7. závod 15:00

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít