Tento víkend nás čeká velké finále pod umělým osvětlením na okruhu Yas Marina. O titulech už je rozhodnuto, nicméně těsný boj o lepší umístění probíhá za šampionem Maxem Verstappenem. Kromě toho se bude jednat o rozlučkový závod hned čtyř jezdců – Sebastiana Vettela, Daniela Ricciarda, Nicholase Latifiho a Micka Schumachera.
Poprvé se v hlavním městě Spojených arabských emirátů závodilo v roce 2009. Od té doby je nedílnou součástí kalendáře, přičemž v něm setrvá minimálně do roku 2030. Okruh Yas Marina Circuit je součástí zabavního komlexu, ve kterém mimo jiné lze najít také Ferrari World.
Historicky první noční závod na okruhu, jenž navrhl architekt tratí F1 Hermann Tilke, opanoval Sebastian Vettel před týmovým kolegou Markem Webberem, avšak nejvíce vítězství tam nasbíral Hamilton (5).
Poslední dvě klání na tamní trati vyhrál Max Verstappen, ovšem poslední vítězství je zastíněno jednou velkou kontroverzí – v samotném závěru závodu po nehodě Nicholase Latifiho na trať vyjel safety car. Verstappen toho využil a zajel do boxů, zatímco Hamilton zůstal venku. Poté přišlo podivné rozhodnutí tehdejšího ředitele závodů Michaela Masiho, který povolil pouze pár jezdcům okolo předjet zpomalovací vůz. Ještě těsně před restartem se Verstappen objevil na úrovni Hamiltona, kterého posléze předjel. To vyvolalo horlivé diskuze o tom, zda je Nizozemec zaslouženým mistrem světa F1.
Co na jezdce čeká?
Okruh dlouhý 5,3 kilometrů čítá 16 zatáček, přičemž hlavní dominantou je 1,2 km dlouhá rovinka mezi zatáčkami 5 a 6, na které budou moci závodníci využít DRS, stejně tak pak mezi 8. a 9. zatáčkou. Náročná je sekce zatáček 10 – 12, kde musí piloti tvrdě dupnout na brzdy.
Jelikož povrch trati není nijak zvlášť náročný na pneumatiky, tak Pirelli zvolilo nejměkčí kombinaci sad C3-C5. Důležitou roli také budou hrát klesající teploty, a to zejména během nedělního závodu, protože se začíná za soumraku a do cíle jezdci už vjíždí po tmě.
Emotivní loučení: Danke Seb!
V Abú Zabí se s formulí 1 pravděpodobně rozloučí hned čtyři jezdci. Dva jsou nyní jistí, a to čtyřnásobný mistr světa F1 Sebastian Vettel, jenž pověsí po 15 letech helmu na hřebík. Nutno podotknout, že je jediným závodníkem končícím dobrovolně.
Tím druhým je Nicholas Latifi. U Kanaďana je to až s podivem, že si sedačku udržel tři sezony. George Rusell i Alexander Albon ho rozdrtili a především v letošním roce je jeho počínání alarmující. Nejenže je extrémně pomalý, ale také hodně chybuje. Statistiky mluví za sebe – ještě před Velkou cenou Brazílie byl v průběžném pořadí šampionátu jezdců za Nyckem de Vriesem, který absolvoval pouze jeden jediný závod za Williamsem.
Další tváří, kterou jsme mohli v paddocku vídat 12 let a získal si sympatie mnohých fanoušků svým úsměvem a smyslem pro humor, je Daniel Ricciardo. Zpočátku se mu přepovídala zářná budoucnost, avšak příchodem Maxe Verstappena do Red Bullu začala Australanova forma upadat. Red Bull vše stavěl okolo Verstappena a vozy Riciardovo jízdnímu stylu zkrátka neseděly. Drobné záblesky zlepšení přišly během dvouletého působení u Renaultu, když v porazil jak Nica Hülkenberga, tak Estebana Ocona. Poté přijal novou výzvu v podobě McLarenu, ale ta byla absolutním propadákem. Mladičký Lando Norris jej převálcoval na plné čáře. Tradiční stáj z Wokingu se proto rozhodla s Ricciardem předasně ukončit spolupráci. Momentálně se spekuluje, že by mohl zamířit k Mercedesu nebo Red Bullu na pozici testovacího jezdce.
Mick Schumcher. Zvučné jméno, avšak výkony zůstaly za očekáváním. Němec sice vloni měl nad Nikitou Mazepinou značnou převahu, ale po nečekaném příchodu Kevina Magnussena se ukázalo, jak na tom Schumacher doopravdy je. Zejména v první polovině sezony dělal obrovské chyby, které tým stály nemalé peníze. Ovšem po letní pauze začal Magnussena stahovat, přesto jeho počínání nestačilo na to přesvědčit vedení Haasu, aby s ním prodloužili. Byť už všechna místa jsou obsazená, tak o jeho služby projevil zájem Mercedes, který by jej rád vzal na pozici rezervního jezdce.
Boj o druhé místo mezi Leclercem a Pérezem
Mezi Red Bullem a Ferrari probíhá nadále souboj o druhé, resp. třetí místo – přesněji mezi Charlesem Leclercem a Sergiem Pérezem. Oba mají identický počet bodů, a to 290. Zajímavé bude sledovat, jak budou ochotni vypomáhat týmový kolegové Max Verstappen s Carlosem Sainzem. Nizozemec se nechal slyšet, že bude Checovi k ruce.
Pátý Lewis Hamilton musí dokončit na lepší pozici než Sainz, který na něj ztrácí čtyři body. Těsné to je i mezi piloty Alpine. Esteban Ocon má pětibodový náskok na Fernanda Alonsa. Bod je mezi 11. Sebastian Vettelem a 12. Danielem Ricciardem.
Pierre Gasly má šanci posunout se na 13. pozici, když Magnussena překoná o dva body. V ohrožení je i 15. příčka Lance Strolla, na kterou útočí Mick Schumacher a Júki Cunoda, kteří na Kanaďana ztrácí rovněž dva body.
Co se týká Poháru konstruktérů, tak tam stále není rozhodnuté, kdo získá stříbro. Třetí Mercedes má reálnou šanci stát se vicemistrem, jelikož je mezi ním a Ferrari rozdíl 19 bodů. Stejně na tom je i Alpine s McLarenem. V posledních závodech se forma Aston Martinu zvedla a ztrátu na šestou Alfu Romeo dokázali smazat na rozdíl pěti bodů.