Tento víkend nás čeká velké rozuzlení nejnapínavější sezony posledních pár let, kdy se o titul přetahují jezdci stáje Red Bull a Mercedes – Lewis Hamilton a Max Verstappen, přičemž do Abú Zabí jedou s naprosto stejným počtem bodů.
V posledních letech se sice také bojovalo několikrát o titul do posledního závodu, ale jednalo se spíše o „one team show“, jelikož o korunku bojovali zpravidla pouze jezdci Mercedesu. Proto se letošní ročník bezpochyby zapíše do historie mezi nejnapínavější sezony vůbec. Do finálového víkendu na okruhu Yas Marina totiž oba aspiranti na titul Lewis Hamilton a Max Vestappen vstoupí s naprosto identickým počtem bodů – 369,5. Se stejným počtem bodů naposledy startovali do posledního závodu Clay Regazzoni a Emerson Fittipaldi v roce 1974. Tehdy jeli do Ameriky každý s 52 body.
Není poprvé, co bude Abú Zabí hostit „title decider“. O titulu se na tamní trati rozhodovalo celkem třikrát, a to v sezoně 2010 mezi Sebastianem Vettelem, který tehdy hájil barvy Red Bullu a Fernandem Alonsem na Ferrari. Titul nakonec ukořistil Němec, který se stal nejmladším mistrem světa. Poté se na Yas Marině bojovalo do posledních metrů v sezoně 2014 a 2016 mezi piloty Mercedesu Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem, přičemž ten první vyhrál Hamilton a druhý Rosberg, pro kterého to byla zároveň i poslední trofej v královně motorsportu, jelikož záhy oznámil konec kariéry.
Trať po „faceliftu“
Poprvé se v hlavním městě Spojených arabských emirátů závodilo v roce 2009. Historicky první noční závod na okruhu, jenž navrhl architekt tratí F1 Hermann Tilke, opanoval Sebastian Vettel před týmovým kolegou Markem Webberem, avšak nejvíce vítězství tam nasbíral Hamilton (5).
The Yas Marina circuit map differences from 2020 – 2021 with Mercedes data #F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/CaWLKzChQz
— Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) December 8, 2021
Pro letošní rok prošla trať relativně velkým počtem úprav. Nejen, že byly na okruhu položeny nové obrubníky, ale byl také zkrácen o šikanu (zatáčky 5/6) a vlásenka za ní byla rozšířena, aby se tam aktuální monoposty vešly. Rovněž byly odstraněny zatáčky 11-14, které nahradila klopenka, kde budou dosahovat formule vyšší rychlosti a úpravou prošla i 20. zatáčka, kterou budou moci jezdci projet na plný plyn. DRS pak budou moci aktivovat dvakrát – na rovince mezi zatáčkami 5 a 6 a mezi 7. zatáčkou a nově vzniklou klopenkou (9. zatáčka). Velká cena je vypsána na 58 kol.