Nejměkčí z letos dostupných směsí – pneumatika C5, se objeví během Velké ceny Austrálie. Byly nominovány i pneumatiky C4, které byly použity v Džiddě, a pneumatiky C3, které jsou k vidění na každém závodě.
Oproti loňskému roku, kdy byly vybrány pneumatiky C2, C3 a C4, jde o měkčí volbu. Nicméně to není poprvé, kdy byla v Melbourne nejměkčí směs k vidění. Společnost Pirelli pneumatiky C5 do Albert Parku přivezla již v roce 2022, a to jako měkkou variantu. Pneumatiky C3 nominovala jako střední a pneumatiky C2 jako tvrdé, přičemž pneumatiky C4 vynechala.
Rozhodnutí vybrat měkčí variantu padlo po analýze loňského závodu, kdy pilozi volili právě především směs C2. Použilo ji 10 pilotů na 47 z 58 kol, přičemž tři s ní ujeli více než 50 kol. Velká cena Austrálie 2023 byla charakteristická četnými zastávkami, včetně tří safety carů a tří vyvěšení červených vlajek.
Okruh v Albert Parku má 14 zatáček, které byly nedávno upraveny pro plynulejší průjezd. Nicméně i přesto zůstává okruh obtížným pro předjíždění, i když již ne tak náročný jako v minulosti. Historicky se upřednostňovala strategie s jednou zastávkou, ale přechod na měkčí pneumatiky by to mohl změnit – stejně jako vytváření situací, při kterých různé úrovně výkonu pneumatik ovlivňují rychlost vozu, a napomáhají tak předjíždění.
Pneumatika C5 zůstává od roku 2023 nezměněna, ale je to směs, která se dosud na současné generaci vozů používala nejméně. Nebyla nominována ani do jednoho ze dvou letošních úvodních závodů a během jediného předsezónního testu v Bahrajnu ve dnech 21.–23. února bylo na nejměkčí směsi z řady 2024 najeto pouhých 140 kilometrů. Lewis Hamilton byl jediným pilotem, který s ní absolvoval skutečně dlouhou jízdu, zatímco piloti Williamsu ji používali hlavně pro sérii nájezdů a výjezdů. Pouze dva další týmy, Ferrari a Stake F1, zvolily pro bahrajnský test pneumatiku C5 – abrazivní trať, která není pro nejměkčí směs příliš vhodná. Před víkendovou Velkou cenou Austrálie tak zůstává něčím neznámým.
Víkend v Albert Parku je ve světě formule 1 velmi oblíbený díky nádherné poloze a rušné atmosféře hostitelského města Melbourne. Samotná trať není pro pneumatiky příliš náročná, přičemž degradace je větším faktorem než opotřebení. V Austrálii je nyní začátek podzimu, což může přinést několik překvapení souvisejících s počasím – v minulosti se na závodním víkendu podepsaly teplotní výkyvy a déšť. Od čtvrtka je připraven nabitý program doprovodných závodů: kromě formule 2 a formule 3 se zde koná také Porsche Carrera Cup a australský šampionát Supercars, což znamená, že na trať bude položeno velké množství pneumatik, které ovlivní úroveň přilnavosti.