Pirelli společně s Ferrari otestují nové mokré pneumatiky

Pirelli společně s Ferrari otestují nové mokré pneumatiky

Ferrari příští týden provede dvoudenní test na okruhu Paula Ricarda, který by měl pomoci Pirelli vylepšit své dosavadní pneumatiky pro formuli 1 do mokrého počasí pro rok 2025. Přijde také na inovaci směsí a pneumatik do sucha.

Dvoudenní test se bude skládat z úterního dne, kdy trať bude suchá, pro testování prototypů pneumatik do sucha pro rok 2025, a ve středu bude trať mokrá, proto italský výrobce vyzkouší novou směs do extrémního mokra. Pro tento test si Pirelli vybralo Ferrari, přičemž testovacími jezdci budou dvojice Charles Leclerc a Carlos Sainz.

Testy mokrých pneumatik jsou náročnější pro zorganizování, protože hlavním klíčem jsou mokré podmínky tratě, které nemůže každá trať nabídnout, proto Pirelli testy pneumatik provádí na okruzích, kde lze trať uměle zmáčet pomocí zavlažovacích systému. Těmito tratěmi je právě Paul Ricard nebo italské Fiorano.

Pirelli se v sezóně 2023 přišlo s inovativní pneumatikou do hustého deště s modrým označením za účelem zvýšit bezpečnost a zlepšit samotné podmínky při závodění v mokrých podmínkách. Tato sada se však stala mezi piloty méně oblíbenou, protože ve srovnáním s intermediálními pneumatikami ztrácí monopost výkon, který je klíčovým v závodním tempu. Navíc nedostatečná viditelnost v podmínkách, které využívají tyto plně mokré pneumatiky, je již za hranicí toho, co je považováno za bezpečné.

„Máme před sebou dva testovací dny. První z nich je na suchu a v tom druhém trať namočíme,“ vysvětlil šéfinženýr Pirelli Simone Berra. „Testujeme jak mokré, tak přechodné pneumatiky, ale prioritou těchto testů budou ty do hustého deště. Rádi bychom zlepšili jejich výkon.“

„Víme, že v současné době mokrá pneumatika příliš trpí přehříváním a z hlediska výkonu poměrně rychle degraduje kvůli odstranění zahřívací dečky. Pracujeme tedy na snížení pohybu dezénu a zlepšení přehřívání. Máme plán i pro přechodné pneumatiky, v podstatě používáme a testujeme nové směsi. Naším cílem je odstranit zahřívací dečky i z předzávodních příprav, stejně jako jsme to udělali u pneumatik do mokra.“

Cílem je připravit odolnější směsi pro začátek sezóny 2025, i když Pirelli zcela nevyloučilo, že v případě úspěšného testu v La Castellet zavede změny o něco dříve.

První den s Ferrari se Pirelli pokusí vyladit strukturu pneumatik pro rok 2025 a vyhodnotit prototypy měkčích směsí pro příští rok.

„U suchých pneumatik se v testu budeme soustředit na zmrazení struktury pro příští sezónu,“ řekl Berra. „Ale co je důležitější, pokusíme se otestovat C3, C4 a C5 i na úrovni směsi. Pokud jde o C5, myslím, že ji v této sezóně testujeme poprvé. Takže bude zajímavé vidět nějaké referenční výsledky pro směs nové generace.“

Před závodním víkendem v Imole již Ferrari na úkor FIA provedlo test za mokrého počasí ve Fioranu. Účel testu bylo otestovat nejnovější řešení ochranných krytů proti vodnímu spreji, který se za monoposty při vysoké rychlosti tvoří. Test byl však neúspěšný.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Česká novinářka, která aktivně působí v šampionátech F1, FIA WEC a GT World Challenge. Zaměřuje se na český motorsport v rámci ESET Cup Series, kterého se pravidelně účastní. Dále se věnuje správě sociálních sítí, které se zaměřují na motorsportový obsah a informují fanoušky o aktuálním dění a novinkách. V případě…

Další články autora →