Pirelli a FIA zabránili katastrofě, tři pitstopy povinné

Pirelli a FIA zabránili katastrofě, tři pitstopy povinné

Málem se znovu opakovala historie a mohli jsme být svědky katastrofy s pneumatikami jako v roce 2005 během Velké ceny USA. Pirelli naštěstí problém objevilo a společně s FIA přišli na plán, aby tento problém nenarušil hlavní závod.

Prohlášení Mezinárodní automobilové federace (FIA) v sobotu v Kataru upozornilo svět na největší drama související s pneumatikami, které se odehrálo ve formuli 1 od nechvalně známé Velké ceny USA 2005 v Indianapolis. Tehdy po nehodách v tréninku, tak v zaváděcím kole zajeli do boxů závodníci, kteří měli pneumatiky od Michelinu a do závodu odstartovalo jen šest monopostů na pneumatikách Bridgestone (dvě Ferrari, dva Jordany a dvě Minardy).

Po včerejším programu se žádné viditelné problémy nevyskytly, ani týmy po FP1 a hlavní kvalifikaci nic nehlásily. Problém však vyšel najevo poté, co společnost Pirelli provedla v pátek večer rutinní analýzu použitých pneumatik, v tomto případě těch, které týmy odevzdaly po prvním tréninku, a které již nebyly potřeba. Obvyklý proces zahrnuje rozřezání vzorku pneumatik pro podrobnější zkoumání. Obvykle se neobjeví nic nežádoucího, ale v tomto případě Pirelli zjistilo problémy s několika pneumatikami, které měly najeto 20 a více kol.

Okamžitě byla upozorněna FIA a řediteli monopostů formule 1, Nikolasi Tombazisovi, byly poškozené pneumatiky ukázány a byl vypracován plán, jak reagovat na tuto vzniklou situaci. V dnešním prohlášení řídícího orgánu se uvádí, že u mnoha kontrolovaných pneumatik byla zjištěna separace v bočnici mezi vrchní části směsi a výztuhami, které drží tvar pneumatiky.

Nebylo to úplné překvapení. V Losailu v roce 2021 se také objevily problémy s pneumatikami a upravené obrubníky, zejména v zatáčkách 12 a 13, vyvolaly mnoho připomínek týmů a jezdců ještě před pátečním programem.

Jak potvrdilo prohlášení FIA: „Tento problém byl pravděpodobně způsoben vysokofrekvenční interferencí mezi bočnicí pneumatiky a 50 mm ‚pyramidovými obrubníky‘,  které se na tomto okruhu hojně používají, což se ještě zhoršilo sklonem k jízdě po těchto obrubnících.“

Poškození bylo zjištěno převážně na předních pneumatikách, ale také na zadních, a to hlavně na levých, ale také na pravých. Zajímavé je, že se objevilo také na vnitřních i vnějších bočnicích. Problém v podstatě způsobují neustálé tvrdé nárazy do bočnic v průběhu několika kol.

Reakcí FIA je úprava limitů trati v zatáčkách 12 a 13, kde se předpokládá, že dochází k většině poškození, aby vozy nevyjížděly tak doširoka jako doposud. Tato změna je důvodem, proč byl do programu před Sprintovým rozstřelem přidán dodatečný desetiminutový seznamovací trénink, aby si jezdci mohli na změnu zvyknout.

Podle předběžného plánu, který bude potvrzen po dnešním sprintu, musí každý jezdec v nedělním hlavním závodě absolvovat nejméně tři zastávky, přičemž na nových pneumatikách nesmí ujet více než 20 kol a na pneumatikách použitých v kvalifikaci 22 kol.

Dnešní sprint se jede na 19 kol a samozřejmě se doufá, že krátká vzdálenost umožní jezdcům bez problémů absolvovat celý závod. Pro Pirelli je to dobrý test, protože bude moci prozkoumat všechny sady použité v závodě a poté společně s FIA rozhodnout, jaký dopad to bude mít na nedělní hlavní závod.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formule 1 mě upoutala, když jsem jako malý sledoval souboje Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa. Od té doby jsem se začal o královnu motorsportu více zajímat a propadl jsem tomu. Baví mě čtení knih o historii tohoto sportu a biografie bývalých jezdců F1.

Další články autora →