Ve druhé části našeho ohlédnutí za sezónou se podíváme na famózní start v úvodních podnicích Fernanda Alonsa v novém týmu, nebo také na zmrtvýchvstání McLarenu.
Aston Martin: Kde byl Strollův syn?
Fernandu Alonsovi změna týmu bezpochyby prospěla. Ačkoliv si spoustu lidí ťukalo na hlavu, když Alonso oznámil nečekaný konec u Alpinu, aby přešel do tehdy podprůměrného Aston Martinu. Nicméně už při testech Španěl hýřil nadšením, jak skvělé auto AMR23 je. Jeho slova se potvrdila okamžitě v první Velké ceně Bahrajnu, když dojel na třetím místě. Dalších sedm závodních víkendů se zdálo, že budou zelené vozy patřit mezi špičku. Alonso totiž kromě dvou zaváhání v ulicích Baku a doma v Barceloně dojel na stupních vítězů.
Závod | Umístění |
VC Bahrajnu | 3. |
VC Saudské Arábie | 2. |
VC Austrálie | 3. |
VC Ázerbájdžánu | 4. |
VC Miami | 3. |
VC Monaka | 2. |
VC Španělska | 7. |
VC Kanady | 2. |
Zejména ve druhé polovině sezóny přišel propad formy a Aston Martin přestal konkurenci stíhat. Sice tam byly světlé momenty, jako třetí příčka v Nizozemsku a Brazílii, ale jinak to byla relativně bída.
Ovšem naprostou mizérii zažil jeho týmový kolega Lance Stroll, ten na starého mazáka značně ztrácel. Kanaďanovo maximem bylo čtvrté místo v Melbourne. Jeho slabé výkony pak podtrhávalo množství zbytečných chyb. Ke konci sezóny bylo vidět, že už mu schází motivace a nadšení. Stroll i přes slabé výkony nadále zůstává v týmu, těží zejména z toho, že jeho otec Lawrence je vlastníkem týmu. Takže dokud bude Strollovým stáj patřit, tak bude Lance pravděpodobně jezdit.
McLaren: Zmrtvýchvstání a famózní debut Piastriho
Papayové vozy měly vstup do sezóny naprosto katastrofální. Po úvodní Velké ceně Bahrajnu a Saudské Arábii byly s nula body beznadějně poslední. V Kanadě se Mika Häkkinen nechal slyšet, že s novými vylepšeními chystanými pro Rakousko by se měl posunout McLaren mezi špičku a zavařit Red Bullu.
Všichni si nejprve ťukali na čelo, protože to znělo jako sci-fi. Ovšem létající Fin měl zřejmě velmi kvalitní zákulisní informace a tradiční stáj z Wokingu vskutku měla po jejich nasazení raketový vzestup formy.
Lando Norris v následujících dvou podnicích dojel na druhém místě a do konce sezóny získal ještě pět stupňů vítězů. Jenže pod pořádný tlak ho dostával jeho nový kolega Oscar Piastri. Přesto Norris na konci bojoval o čtvrté místo v šampionátu konstruktérů, ze kterého se ve finále radoval Alonso.
Mladý Australan udělal stejně jako Alonso dobře, že unikl ze spárů Alpine. Zpočátku se jeho rozhodnutí mohlo jevit jako obrovská chyba, protože se poměrně trápil, ale postupem času si na MCL60 zvykl a začal Norrisovi zatápět. Byť výsledky mluví ve prospěch Norrise, ať už co se týká bodů nebo interního souboje, kdy byl Brit lepší v závodech v 17 případech a v kvalifikacích v 15, tak se Piastri nemusí za svůj debut vůbec stydět.
Byl jednoznačně nejlepším nováčkem nejen za uplynulou sezónu, ale také od příchodu Lewise Hamiltona do formule 1. Jeho nejlepší startovní pozicí bylo druhé místo na Suzuce, kde získal také svoje první pódium v kariéře, když skončil za Norrisem a o dva týdny později si pozice prohodili.
Alpine: Francouzská bitva
Výkony Alpine byly letos jako na houpačce, přesto se dvakrát objevily na stupních vítězů. Esteban Ocon byl třetí v Monaku a Pierre Gasly zase na Zandvoortu. Poruchovost monopostu se projevovala především u Ocona, který kvůli technice cíl neviděl celkem čtyřikrát, zatímco jeho francouzský kolega do cíle nedojel dvakrát – v obou případech doplatil na kolizi. V Austrálii dokonce došlo k vzájemnému střetu, po kterém skončili oba ve zdi. Výkonnostně však byli relativně vyrovnaní, což dokazuje i bodové konto, ve kterém vede Gasly o pouhé čtyři body.