Bývalý technický ředitel Red Bullu Adrian Newey říká, že byl znepokojen vývojem jejich vozu již dlouho před svým odchodem.
V loňském roce vyhrál Red Bull sedm z prvních deseti velkých cen, ale ve zbytku sezóny získal jen dvě vítězství a prohrál šampionát konstruktérů s McLarenem. Max Verstappen získal všechna vítězství týmu a vybojoval titul mezi jezdci, zatímco Sergio Pérez se v pořadí jezdců propadl na osmé místo.
Tým v květnu oznámil, že Adrian Newey jej na konci roku opustí. Brzy poté se s nimi přestal objevovat na závodech. To se shodovalo s poklesem formy týmu, ale Newey řekl, že se začal obávat o jeho konkurenceschopnost již dlouho předtím.
„Samozřejmě, že nešlo jen o zhoršení formy, současně šlo také o práci McLarenu a Ferrari, kteří vyvíjeli svá auta a odváděly velmi dobrou práci,“ řekl Newey. „Ale myslím, že Red Bull, z toho, co jsem viděl, vůz pro rok 2024 a v posledních fázích monopost 2023, tak bych řekl, že začínal být obtížněji ovladatelný. Samozřejmě, že to Max zvládal. Nevyhovovalo mu to, ale on to zvládl, Checo ne. Takže jsme také začali v průběhu roku 2023 pozorovat větší rozdíl ve výkonnosti mezi týmovými kolegy, Maxem a Checem. To se přeneslo i do první poloviny roku 2024, ale auto bylo stále dostatečně rychlé, aby se s tím dokázali vyrovnat. Je to něco, co mě začalo znepokojovat, ale zdálo se, že mnoho dalších lidí v organizaci to příliš netrápí.“
Adrian Newey se domnívá, že jeho bývalí kolegové si neuvědomili, že je třeba změnit směr vývoje modelu RB20: „Z toho, co vidím zvenčí, ale nevím, neberte to jako kritiku, ale myslím si, že kluci v Red Bullu se možná kvůli nedostatku zkušeností, vydali stejným směrem. A ten problém byl čím dál palčivější, až to i Maxovi dělalo potíže řídit.“
Jak Verstappen stále hlasitěji hovořil o problémech s ovladatelností, které ho trápily, Red Bull se uchýlil k úpravám nastavení ve snaze situaci změnit.
„Nastavení může problémy do jisté míry maskovat, ale problém tu stále je Podle mě je nastavení spíše jednoduchou optimalizací vlastností vozu a samozřejmě do jisté míry i jezdce, ale myslím, že je to přehnané. Jde hlavně o doplnění charakteristik vozu a pak samozřejmě o rozdíly mezi jednotlivými okruhy v závislosti na jejich povaze,“ přiblížil Newey.
Většina týmů formule 1 utrpěla v loňském roce při vývoji svých vozů komplikace. Podle Neweyho je to důsledek současných pravidel o přízemním efektu, které týmům umožňují vytvářet výrazný přítlak tvarováním podlahy vozu, ale nedovolují lišty podél okraje podvozku, jak tomu bylo na konci sedmdesátých a začátku osmdesátých let.
„Vůz s přízemním efektem, který nemá utěsněné ochranné lišty jako staré vozy s posuvnými lištami, bude vždy velmi náchylný k aerodynamické nestabilitě. Protože pod podlahou začínáte vytvářet velmi nízké tlaky, ale z boku vám do vozu uniká všechen ten vzduch, a to vytváří potenciálně docela velké ztráty a problémy, jak se přibližujete k zemi. Ale stejně tak jsou dobrým způsobem vytváření přítlaku. Vždy se snažíte vyměnit přítlak za konzistenci, tak je to obtížné,“ popsal Newey.