Newey už před odchodem tušil, že problémy Red Bullu přijdou

Newey už před odchodem tušil, že problémy Red Bullu přijdou

Bývalý technický ředitel Red Bullu Adrian Newey říká, že byl znepokojen vývojem jejich vozu již dlouho před svým odchodem.

V loňském roce vyhrál Red Bull sedm z prvních deseti velkých cen, ale ve zbytku sezóny získal jen dvě vítězství a prohrál šampionát konstruktérů s McLarenem. Max Verstappen získal všechna vítězství týmu a vybojoval titul mezi jezdci, zatímco Sergio Pérez se v pořadí jezdců propadl na osmé místo.

Tým v květnu oznámil, že Adrian Newey jej na konci roku opustí. Brzy poté se s nimi přestal objevovat na závodech. To se shodovalo s poklesem formy týmu, ale Newey řekl, že se začal obávat o jeho konkurenceschopnost již dlouho předtím.

„Samozřejmě, že nešlo jen o zhoršení formy, současně šlo také o práci McLarenu a Ferrari, kteří vyvíjeli svá auta a odváděly velmi dobrou práci,“ řekl Newey. „Ale myslím, že Red Bull, z toho, co jsem viděl, vůz pro rok 2024 a v posledních fázích monopost 2023, tak bych řekl, že začínal být obtížněji ovladatelný. Samozřejmě, že to Max zvládal. Nevyhovovalo mu to, ale on to zvládl, Checo ne. Takže jsme také začali v průběhu roku 2023 pozorovat větší rozdíl ve výkonnosti mezi týmovými kolegy, Maxem a Checem. To se přeneslo i do první poloviny roku 2024, ale auto bylo stále dostatečně rychlé, aby se s tím dokázali vyrovnat. Je to něco, co mě začalo znepokojovat, ale zdálo se, že mnoho dalších lidí v organizaci to příliš netrápí.“

Adrian Newey se domnívá, že jeho bývalí kolegové si neuvědomili, že je třeba změnit směr vývoje modelu RB20: „Z toho, co vidím zvenčí, ale nevím, neberte to jako kritiku, ale myslím si, že kluci v Red Bullu se možná kvůli nedostatku zkušeností, vydali stejným směrem. A ten problém byl čím dál palčivější, až to i Maxovi dělalo potíže řídit.“

Jak Verstappen stále hlasitěji hovořil o problémech s ovladatelností, které ho trápily, Red Bull se uchýlil k úpravám nastavení ve snaze situaci změnit.

„Nastavení může problémy do jisté míry maskovat, ale problém tu stále je Podle mě je nastavení spíše jednoduchou optimalizací vlastností vozu a samozřejmě do jisté míry i jezdce, ale myslím, že je to přehnané. Jde hlavně o doplnění charakteristik vozu a pak samozřejmě o rozdíly mezi jednotlivými okruhy v závislosti na jejich povaze,“ přiblížil Newey.

Většina týmů formule 1 utrpěla v loňském roce při vývoji svých vozů komplikace. Podle Neweyho je to důsledek současných pravidel o přízemním efektu, které týmům umožňují vytvářet výrazný přítlak tvarováním podlahy vozu, ale nedovolují lišty podél okraje podvozku, jak tomu bylo na konci sedmdesátých a začátku osmdesátých let.

„Vůz s přízemním efektem, který nemá utěsněné ochranné lišty jako staré vozy s posuvnými lištami, bude vždy velmi náchylný k aerodynamické nestabilitě. Protože pod podlahou začínáte vytvářet velmi nízké tlaky, ale z boku vám do vozu uniká všechen ten vzduch, a to vytváří potenciálně docela velké ztráty a problémy, jak se přibližujete k zemi. Ale stejně tak jsou dobrým způsobem vytváření přítlaku. Vždy se snažíte vyměnit přítlak za konzistenci, tak je to obtížné,“ popsal Newey.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *