Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey se obává, zda tým nebyl příliš konzervativní při procesu vývoje svého vozu ve formuli 1 pro rok 2024. Obává se, že spousta týmů se jejich konceptu loňské dominující RB19 přiblíží, a uzavře tak mezeru mezi nimi a vítězem Maxem Verstappenem.
Red Bull vyhrál 10 z posledních 11 závodů v roce 2022 a minulou sezónu zvýšil svůj náskok před konkurencí, když zvítězil ve 21 z 22 závodech a udržel si oba tituly. Šéf Red Bullu Christian Horner prozradil, že tým bude pokračovat v optimalizaci současné koncepce vozů s přízemním efektem, protože F1 vstupuje do třetí sezóny, kdy platí nové předpisy.
Stejně jako Horner i Adrian Newey předpokládá, že v nadcházejících týdnech představí řada týmů vozy, které se budou podobat loňskému vítěznému Red Bullu RB19. „RB18, první vůz podle nových předpisů, myslím, že se nám podařilo správně nastavit základ, pokud jde o to, jak jsme přistupovali k výzkumnému procesu, ke struktuře vozu z hlediska jeho rozvržení a tak dále, a podařilo se nám vytvořit slušný vůz, který jsme pak rozvíjeli až do roku 2022,“ řekl Newey nedávno v podcastu Red Bullu s názvem ‚Talking Bull‘.
„V roce 2022 jsme samozřejmě měli velmi silnou druhou polovinu sezóny. V roce 2023, v druhé sezóně s novými předpisy, jsme očekávali, že se nám většina startovního pole přiblíží, takže nás to pak všechny – mě nejvíc – naprosto zaskočilo, nečekali jsme takovou dominanci, jakou jsme měli. Letos, jak jsem pochopil, si spousta našich soupeřů tentokrát tak nějak dobře prohlédla RB19 a pravděpodobně na to také přišla… Očekávám, že bude dost vozů, které vypadají velmi podobně jako ten náš,“ popisuje dále Newey.
Ferrari a Mercedes se na začátku loňské sezóny ocitly v nesnázích, když se rozhodly zachovat víru ve svá konstrukční schémata z předchozí sezóny. Oba týmy oznámily, že hodlají v roce 2024 usilovat o modernizovaná řešení, a Newey se obává, že by Red Bull mohl být svými soupeři dostižen. „Náš vůz bude do značné míry třetí evolucí vozu z roku 22. Loňský vůz byl evolucí vozu z roku 2022. V hlavních bodech šlo o běžný zimní design hlavně pokud jde o aerodynamiku. Šlo o určité pochopení toho, co je třeba udělat s odpružením, abychom se pokusili zlepšit vůz, a také snížení hmotnosti, protože v roce 2022 jsme se nikdy nedostali na hmotnostní limity.“ vysvětlil.
„Letošní vůz je už třetí evolucí původního modelu RB18. Teď samozřejmě nevíme, jestli je třetí evoluce příliš konzervativní, zatímco ostatní udělali něco jiného. To se prostě neví. Je to těžké. Jde o to, zda bychom měli mít skupinu, která by se zabývala zcela netradičními nápady, nebo máme pokračovat v rozvíjení cesty, kterou jsme se vydali? Máme omezené zdroje. Nemůžeme tedy dělat všechno a nemůžeme se zabývat všemi možnostmi. Proto jsme zvolili přístup rozvíjet to, co máme. Doufejme, že to bude rozumné,“ dodává na konec.