Do konce sezóny zbývá šest velkých cen a tři sprintové závody. Lando Norris nyní ztrácí na prvního Maxe Verstappena 52 bodů a stále je tu šance na titul mistra světa. Jaké jsou ale pocity britského pilota, který letos vyhrál svoji první velkou cenu?
McLaren se od minulé sezóny přesunul do popředí a nyní disponuje jedním z nejkonkurenceschopnějších monopostů na startovním roštu. Se změnami se ale musí vypořádat i Lando Norris, který je v ikonickém týmu od roku 2019, kdy byl sen o titulu vzdálený. Dnes není nemožný.
Mladý pilot ale popřel, že by se jeho život změnil od doby, co se dostal do boje o titul mistra světa. „Mnoho lidí si možná myslí, že ano, ale není tomu tak. O víkendech pořád pracuji.“ Skvělý výkon vozu je ale něco, na co si i on sám musí zvyknout. Je na něj navíc vyvíjen úplně jiný tlak, než donedávna byl. Musí být dokonalý. „Rozhodně mi to pomohlo stát se lepším a komplexnějším pilotem.“
McLaren na titul v Poháru konstruktérů čeká již 26 let, momentálně vedou tabulku, ale sezóna ještě neskončila. Také nikdo nepochyboval o tom, že je Lando Norris jedním z nejzářivějších mladých talentů na startovním roštu F1. Ale teprve v letošní sezóně mohl naplno předvést své schopnosti.
Na začátku roku většina lidí oba šampionáty odepsala. Max Verstappen si udržoval svou dominantní, rekordní formu z roku 2023 a náskok Red Bullu jen rostl. McLaren se snažil udržet svůj vzestup z konce roku 2023, ale Miami vše změnilo. Načasování safety caru pomohlo Landu Norrisovi získat vítězství, na které od začátku kariéry čekal a díky balíčku vylepšení se z McLarenu stal jeden z nejrychlejších týmů.
Problémy vozu Red Bull se prohloubily a britský pilot byl schopný porazit Maxe Verstappena na jeho domácí půdě s náskokem 20 sekund. Podobný výkon přišel i v Singapuru. Vše je ale pro Landa Norrise novinkou. „Vzhledem k mé pozici v šampionátu teď zažívám spoustu věcí, které jsem předtím nezažil.“
„Pracuji pravděpodobně víc na každé oblasti, abych se pokusil zlepšit a odstranit co nejvíce slabin. Mám pocit, že jsem se dostal do bodu, kdy jsem byl velmi pohodlný, a teď jsem si jistý v 99 % věcí a jen si říkám, kdy přijde další velká věc. Život se nezměnil. Jen pracuji různými způsoby, abych se pokusil odemknout větší výkonnost.“
To vedlo k většímu zaměření na malé, ale zásadní detaily jako jsou starty. Před Singapurem v sedmi případech, kdy v startoval z pole position, pokaždé ztratil vedení v úvodním kole. S týmem analyzoval své starty a první kola, aby pochopil, proč se při absenci zjevných chyb stále propadal dozadu. I šéf McLarenu Andrea Stella potvrdil, že Lando Norris po analýze svých chyb získal větší sebedůvěru při startech.
OP81 🤝 LN4.
Celebrations are always better as a team. 🧡#SingaporeGP 🇸🇬 pic.twitter.com/818U6coM7Q
— McLaren (@McLarenF1) September 22, 2024
On sám také cítil, že mu prospívá, když pravidelněji bojuje s elitními piloty F1, a jmenoval Maxe Verstappena nebo Lewise Hamiltona. Z jejich stylu závodění se může lépe učit, jak s nimi bojovat.
„Zažili toho mnohem víc. Ale je to spíš jen o tom, že zažívají situace a řeší situace, které jsem já nezažil. Není to ani tak o tom, že jezdí déle nebo že by uměli jezdit lépe. Jde spíš o určité situace, kdy závodíte nebo se musíte rozhodovat.“
On a Max Verstappen jsou přáteli, ale po jejich kolizi ve Velké ceně Rakouska se spustilo drama. Po závodě byl Brit na současného mistra světa naštvaný, i když frustrace během několika dní ochladla.
„Max je ten, se kterým se na trati nejobtížněji závodí. Je pravděpodobně jedním z nejlépe informovaných, co se týče situací. A pomohlo mu i to, že je v této pozici už čtyři nebo pět let. Pro mě je to stále ještě docela nové. V Rakousku to nedopadlo tak, jak jsem si přál. A pořád mám pocit, že jsem v tu neděli pravděpodobně vyhrál bitvu. Že jsem se s ním utkal, i když jsem nevyhrál.“
Oba také vyvrátili, že by kolize narušila jejich přátelství, i když se situace dost dlouho řešila na sociálních sítích. Lando Norris však trvá na tom, že jejich přátelství neovlivní jeho přístup za volantem. „Jakmile si nasadím helmu, všechny nenávidím. To se nemění. Spousta lidí si myslí, že když si tady s někým rozumím, nebo že jste prostě nejlepší kamarádi v životě, tak na to dáváte váhu.“
„Máme podobné zájmy. Hrajeme spolu padel a tak. A Maxe mám rád jako člověka, myslím, že je to velmi upřímný chlap. Ale to nic při závodění nemění.“
„Myslím, že lidi, se kterými si rozumíte více mimo závody, chcete více porazit, což je opačný názor, než má většina. Myslí si, že když jste kamarádi, jste v závodě moc hodní. Já si myslím, že je to přesně naopak.“
Lando Norris myšlence bojovat o titul šampiona nedává příliš velkou pozornost. Po svém dvacetivteřinovém vítězství v Zandvoortu prohlásil, že je dost hloupé přemýšlet o titulu a že to není otázka, kterou by mu měli pokládat každý víkend. Titul v Poháru jezdců je sice možný, ale pilot necítí žádný extra tlak na výkon. „Nemám pocit, že bych musel jezdit stylem, že musím udělat určitou věc, protože bojuji o šampionát. Vůbec o tom takhle nepřemýšlím.“
„Je to spíš o něco větší tlak na to, abych občas dělal správná rozhodnutí, a věděl, že některá rozhodnutí mají možná trochu větší význam nebo mohou mít větší význam.“
McLaren si také zvyká na to, že je vedoucím týmem šampionátu. Skvělé výsledky obou pilotů ale doprovázela i série scénářů, o kterých se dříve neuvažovalo, jako například upřednostňování jednoho z pilotů. Lando Norris, který je notoricky sebekritický, si také uvědomuje, že se musí bodově zlepšit. Při vstupu do letní přestávky měl pocit, že se dopustil příliš mnoha chyb, které znamenaly, že nejezdí na úrovni, která se očekává od někoho, kdo bojuje o titul mistra světa. V Singapuru byl téměř dokonalý, až na několik chyb.