VC Saúdské Arábie byla jedním z nejkontroverznějších závodů posledních let. Nemohli za to jen protagonisti v boji o mistrovský titul, ale také samotné ředitelství závodu. A právě na to by měly dopadnout ty nejtvrdší následky – jelikož oni jsou ti, kteří pravidelně zprostředkovávají motoristickou show všem fanouškům světa.
Ještě než se rozepíšu, musím vás, vážené čtenáře, informovat, že v následujících řádcích budete číst jen můj osobní názor částečně opřený o fakta. Nadále se nebudu vyjadřovat k samotným jezdcům a k jejich chování, to by mohlo dát na další článek. Dnes si posvítíme jen na chování ředitelství závodu během samotné velké ceny.
Zmatený Masi
Ústřední postavou, jako každý závodní víkend, je ředitel závodu Michael Masi. Má pod sebou tým lidí, který se stará o chod velké ceny, aby vše fungovalo tak, jak má. Jako samostatná jednotka pak funguje tým komisařů, který hodnotí různé prohřešky a případně uděluje tresty. Tohle Michael Masi NEDĚLÁ (a tady je potřeba to tučně zvýraznit).
Pokud dojde k nehodě, úkol Michaela Masiho je zhodnotit celou situaci a určit, zda je vhodné na trať poslat safety car, nebo jestli postačí aktivovat virtuální safety car, či jestli se vše stihne odklidit do dalšího průjezdu závodních monopostů. Proto ne všechny incidenty z prvních kol, kdy je pole celistvé, potřebují zpomalovací zásah.
Následně je incident přidělen sportovním komisařům, kteří zváží, zda je potřeba někoho potrestat. Masi je v tomto případě jen pouhým prostředníkem, kterého bombardují šéfové týmů a zároveň přijímá informace od komisařů, která musí aplikovat – je takovým formulovým dispečerem.
Na začátek je třeba připomenout, že trať v Džiddě je nová, traťoví maršálové nezkušení, a hlavně je trať brutálně rychlá a ke zdem to není daleko. Nemůžeme tedy očekávat rychlost zásahů jako v Monaku, o čemž jsme se přesvědčili už během závodů F2, a tak má tedy ředitelství závodu mnohem více práce.
Když tedy byla vyhlášena červená vlajka po nehodě Micka Schumachera, nedivil jsem se. Naopak jsem ji očekával dříve. Komentáře Lewise Hamiltona, který letmým pohledem v průjezdu úsekem zanalyzoval, že Tecpro bariéry jsou v pořádku, se vyjadřovat nebudu – vše bylo řečeno v zápalu boje. Navíc právě přišel o vedení.
My si teď ale posvítíme hlavně na události po restartu závodu. Max Verstappen pokazil start a v nájezdu do první zatáčky byl druhý a skončil mimo trať – načež se vrátil a zpomalil Lewise Hamiltona a celý kolos jezdců za ním. Troufnu si říct, že Verstappen byl motorem celé té karambolové kaskády, která se odehrála v následujících sekundách. Verstappen se vrátil do vedení, ačkoliv by měl Hamiltona správně pustit před sebe – to se ale nestihlo vyřešit, vzápětí havaroval Charles Leclerc se Sergiem Pérezem a mimo hru skončil i Nikita Mazepin.
Závod byl opět pozastaven a vše se začalo prošetřovat. Mercedes byl pochopitelně naštvaný, přišli přeci o vedení a zároveň o druhé místo, které ukořistil Esteban Ocon. Bylo zřejmé, že nejspíše dojde k Verstappenově potrestání. To měli zhodnotit komisaři a následně vznést verdikt. Co ale bylo nepochopitelné – Verstappen dostal na výběr! Zprávu Red Bullu doručil přímo ředitel závodu Michael Masi – buďto se posune při dalším restartu za Hamiltona na třetí místo, nebo bude celá věc předána k přešetření komisařům.
Něco takového jsem za ty roky, co formuli 1 sleduji, nezažil. A pochybuji, že bych něco podobného zažil za doby Charlieho Whitinga (ať je mu země lehká). Michael Masi ohnul pravidla a ještě ke všemu dal Red Bullu na výběr. Amatérský, nepochopitelný čin.
U dalších incidentů bylo vedení závodu čitelnější – Verstappen měl vrátit pozici, když Hamiltona vytlačil mimo trať a nejspíše došlo ke komunikačnímu šumu, jinak si Hamiltonovo najetí do Verstappenova difuzoru nedovedu představit. Následně mě zaráží, že Masi ihned neupozornil na fakt, že k předání pozice musí i po kontaktu dojít, načež komisaři Verstappena penalizovali pětisekundovým trestem. A ihned poté Verstappen Hamiltona pustil před sebe. Takže byl penalizován, ale zároveň svou pozici přepustil.
Je důležité dodat, že by Verstappen závod nejspíše prohrál i tak. Strategické rozhodnutí obout středně tvrdou směs nebylo nejšťastnější. Stejně jako nebyl šťastný jeho první restart, který Maxe a celý jeho tým k tomuto strategickému rozhodnutí nejspíše dohnal.
A hádejte co – Max Verstappen a Lewis Hamilton byli po závodě přizváni ke sportovním komisařům! Důvod? Onen kontakt, který stál Hamiltona část předního křídla a Verstappena pochroumaný difuzor.
Závěrem bych rád podotknul, že letošní sezona formule 1 je úchvatnou reklamou pro celý sport. Co ji ale znevažuje, je rozhodování ředitelství závodu. Ať už se bavíme o belgickém (ne)závodě, frašce z Brazílie nebo o dnešním arabském chaosu. Jednoduše řečeno – reklamou by mělo být samo závodění, ne amatérské rozhodování zpoza komisařských lavic. Takže vyveďte Masiho ven, ať se celému motoristickému světu zodpovídá za svá rozhodnutí.