Mezinárodní automobilová federace FIA se brání obviněním ředitele Asociace jezdců Grand Prix (GDPA) George Russella ohledně způsobu rozdělování peněz vybraných z pokut od jezdců formule 1.
V roce 2024 došlo v F1 k výraznému nárůstu sankcí pro řidiče, které zahrnovaly pokuty, přičemž celková částka přesáhla čtvrt milionu liber za více než 50 přestupků. Asociace jezdců Grand Prix se po Velké ceně Sao Paula obrátila na FIA s veřejným otevřeným dopisem, v němž vyjádřila své obavy.
Prohlášení přišlo po komentářích prezidenta FIA Mohammeda Bena Sulayema ohledně nadávek jezdců v rádiích a po zacházení s Maxem Verstappenem poté, co nadával na tiskové konferenci. George Russell vyjádřil své znepokojení poté, co se FIA dopisem nezabývala, a stěžoval si na nedostatek transparentnosti ohledně toho, kam jdou peníze z pokut.
Nikolas Tombazis, šéf FIA pro monoposty, reagoval na kritiku Russella a jeho kolegů v nedávném rozhovoru.„FIA není ziskovou organizací,“ řekl Tombazis serveru Motorsport.com. „Nemáme akcionáře, kteří se dívají na nějaká čísla na burze a doufají, že cena akcií stoupne nebo že dostanou více dividend nebo něco podobného. Myslím, že tato otázka je někdy trochu ovlivněna momentálními emocemi, jakoukoli pokutou, o které se diskutuje, a tak dále.“
„Uvědomuji si, že každý, kdo platí pokutu, je z toho vždycky mírně rozladěný a může se cítit poněkud ukřivděný, ale je tolik projektů na různých úrovních, že nikdy nemůžete dojít k závěru, že ty peníze jsou nějakým způsobem utraceny za vánoční večírky a tak dále,“ popírá Tombazis. „Objem peněz vynaložených na nižší kategorie motosportu (obecně tzv. grassroots, pozn. red.) výrazně převyšuje nashromážděné pokuty, což si myslím, že svědčí o tom, že cokoliv, co tam jde, bude mít pozitivní dopad.“
Russell se ve svém komentáři vrátil ke slibům, které zazněly během prezidentských voleb FIA, že řídící orgán bude podporovat amatérské závody. Tombazis však zdůraznil, že peníze získané ze sankcí pro jezdce jdou pouze do iniciativ, jako je podpora nižších kategorií motorsportu, například motokár. „S naprostou jistotou mohu říci, že pokuty jezdců v jednom sportu nedotují jiný sport nebo jinou kategorii nebo něco podobného,“dodal.
„Když se podíváte na jiné iniciativy, ať už jsou to naše kampaně, jako je ta o zneužívání na internetu a všechny ty grassroots, o kterých jsme mluvili předtím, nebo bezpečnostní projekty, tak si myslím, že jsou to ušlechtilé způsoby, jak takové peníze utratit. A tyto peníze k tomu přispívají,“ vysvětluje.
„Na nižší kategorie a odvětví motosportu je vynaloženo asi 10,3 milionu eur, pro mnoho klubů, pro mnoho zemí, jen na podporu řady projektů rané motoristické činnosti, a to si myslím, že je velmi důležité.“
Bývalý konstruktér vozů F1 dále dodal, že všechny tyto investice jsou nezbytné pro výchovu budoucích talentů tohoto sportu. „V konečném důsledku si myslím, že zdraví F1 do značné míry závisí na celkové atraktivitě motoristického sportu,“ vysvětlil.
„Nejde jen o to mít vzrušující Velké ceny, ale také o to mít více lidí, kteří obecně dělají i nějakou relativně nízkou úroveň motoristického sportu ve své zemi. Myslím, že to bude pro formuli 1 nakonec přínosné. Druhá část je samozřejmě v tom, aby se vybrali jezdci pro budoucnost. Důležité je i to, jak mohou jezdci růst v žebříčku a mít k tomu příležitost, i když třeba nepocházejí z bohaté rodiny. To je to, co je nakonec hlavním cílem.“