Nedávno skončený ročník 2018 byl plný zajímavých a dramatických momentů. Vybrat ty nejlepší je velmi náročné, každý má navíc bezpochyby svá vlastní měřítka a náhled. Stejně tak samotní závodníci. Které momenty vypíchli oni?
Lewis Hamilton
Pátým titulem se vyrovnal legendárnímu Juanu Manuelu Fangiovi. A možná je to Hamiltonův dosud nejsladší titul, přišel totiž v sezóně velmi silné rivality ze strany Sebastiana Vettela a Ferrari, která pilota Mercedesu přiměla vyždímat ze sebe až nevídanou výkonnost.
„Podávat letos takové výkony, byla to pro mě ta nejtěžší sezóna. Neustále zvedat laťku a závodit proti čtyřnásobnému šampionovi ve skutečně skvělém týmu, když byli letos tak rychlí, většinou dokonce rychlejší než my, semknout se jako celý tým a ten vývoj obrátit, bylo to velké kolektivní úsilí.
Celkově jsem zkrátka spokojený. Nic nepotřebuji. Chci si prostě užít a vychutnat si ten pocit. Když pomyslíte na Fangia, který je pro mě kmotrem závodních jezdců, získal pět mistrovských titulů a já jich mám teď taky pět. Připadá mi to neskutečné.“
Sebastian Vettel
Ferrari vstoupilo do ročníku 2018 v dosud nejsilnější pozici coby konkurent dominantního Mercedesu, Němec spolu se svým týmem po většinu času nutili Hamiltona a Mercedes chodit až na limit. Vítězství v úvodních dvou závodech v Austrálii a Bahrajnu spolu s triumfy v Kanadě a Velké Británii dostaly Vettela do čela, v dešti doma v Německu ale přišla chyba a havárie z prvního místa, která odstartovala postupný propad.
„Člověk nevzpomíná jen na jeden moment, ale na celý rok. Ta odvedená práce, to vynaložené úsilí už od konce loňského roku až sem. Myslím, že jsme měli svoje šance. Většinu z nich jsme využili, některé ne. Nakonec to ale nestačilo.
Pro mě (byl klíčovým bodem) Singapur. Od té doby už jsme prostě nebyli dost rychlí, abychom v následujících závodech drželi krok s Mercedesem. Další věci, které se udály ještě k tomu, také nepomohly a také jsme nebodovali kvůli chybám, které jsme udělali, které já jsem udělal.“
Pierre Gasly
Francouzský závodník se stal letos v Bahrajnu teprve čtvrtým pilotem v historii týmu Toro Rosso, který dokázal dosáhnout na umístění mezi nejlepšími čtyřmi (před ním Sebastian Vettel, Max Verstappen a Carlos Sainz). Když pak v létě Daniel Ricciardo šokoval oznámením o odchodu k Renaultu, sáhl hlavní tým Red Bullu právě po něm. To však nebyl jediný vrchol Gaslyho sezóny.
„Čtvrté místo v Bahrajnu bylo pro všechny neskutečné, pro tým, pro Hondu i pro mě. Teprve spolu začínat ve Formuli 1 a okamžitě dosáhnout tak skvělého výsledku bylo pro všechny obrovskou vzpruhou a povzbuzením.
Samozřejmě, osobním vrcholem byl telefonát od Dr. (Helmuta) Marka, když mi řekl, že budu v roce 2019 závodit pro Red Bull. Tenhle pocit nic nepřekoná.“
Charles Leclerc
V letošní sezóně vysvitla ve Formuli 1 nová hvězda. K týmu Sauber přišel loňský šampion Formule 2 Charles Leclerc. Po problematičtějším úvodu ale přišly skvělé průběžné výkony a mladý Monačan si vysloužil něco, co před ním dlouhou dobu nikdo. Už v roce 2019 totiž povýší k týmu Ferrari. A jeho vrcholy?
„Pro mě to jsou závody v Baku a Soči. První tři víkendy sezóny pro mě byly těžké, takže přijet do Ázerbájdžánu a konečně zajet celkově dobrý víkend bylo důležité.
Měl jsem dobrý pocit ze Šanghaje, což mi pomohlo získat v Baku moje první body. Vždycky jsme měl rád velmi přetáčivé auto, ve Formuli 1 je pak ale kvůli tomu nepředvídatelné. Když jsme auto nastavili trochu nedotáčivější, malinko jsme zrychlili, a to nám umožnilo tlačit až na hranu.
V Soči, což bylo mnohem později, to bylo poprvé, co jsem byl nejlepší ze zbytku světa. Díky tomu mám na Soči dobrou vzpomínku, byl to velice pozitivní víkend.“
Daniel Ricciardo
Australan má za sebou sezónu doslova protkanou technickými problémy, které ho často srazily ze slibných pozic. V úvodní třetině roku přesto posbíral dvě cenná vítězství, nejprve po chytré taktice a sérii působivých předjetí v Číně, později si podrobil Monako. Nicméně, poté, co pilota Red Bullu už o dva roky dříve o triumf v knížectví připravila zpackaná zastávka, se zdálo, že by jej letos mohla zradit technika, Ricciardo se však nenechal zaskočit ani ztrátou výkonu hybridní části pohonné jednotky, přehřívajícími se brzdami a převodovkou vynechávají sedmou a osmou rychlost a pro triumf si dojel.
„Pocit, který jsem měl v Monaku po projetí cílem, byl převážně úlevou než čímkoliv jiným, protože na to vítězství jsem čekal už dva roky. Abyste mě nepochopili špatně, byl jsem nadšený, ale při všem, co se s autem dělo, jsem především cítil úlevu.
Auto se už v úvodu závodu začalo potýkat s problémy a já jsem si zprvu myslel, že to neudržím. Viděl jsem, jak je Seb (Vettel) připravený zaútočit a říkal jsem si, ‚to snad ne‘. Hrozně jsem ztrácel na rovinkách, jediná možnost, jak se udržet před ním, bylo jezdit velice rychle v zatáčkách, což zase žralo pneumatiky. Domníval jsem se, že ke konci závodu už nebudou dost dobré na to, abych se ubránil.
Po nějaké chvíli jsem se ale dostal do rytmu a začal jsem věřit, že to můžu udržet a v polovině závodu už jsem věřil, že to zvládnu. V tu chvíli začaly vadnout brzdy! Během fáze virtuálního safety caru byly na kritické úrovni a tým si myslel, že při restartu budeme muset odstoupit, raději mi to ale neřekli!“
Fernando Alonso
Dvojnásobný mistr světa během letošní letní přestávky oznámil, že příští rok nebude ve Formuli 1 závodit. Návrat v budoucnu nevyloučil, pro tuto chvíli ale poslal svoji kariéru v F1 k ledu. Navzdory tomu, že letos podával jedny ze svých nejlepších výkonů vůbec, jeho mclaren často výkonnostně nestačil. A někdy mu chyběla i spolehlivost.
„Baku je asi tím závodem, který byl pro mě nejlepší, co se týče pocitu. Po prvním kole jsme byli poslední a auto bylo rozbité. Neměli jsme moc nadějí, takže dojet sedmý bylo pro tým skvělou odměnou.“