Pro Landa Norrise bude Velká cena USA již stým startem v jeho kariéře ve formuli 1. Od roku 2019 se stal jedním z nejoblíbenějších pilotů na startovném roštu a je také považován za jednoho z nejtalentovanějších. V rozhovoru se věnuje momentům, které utvářely jeho kariéru a utvářely jej jako člověka.
Sto startů a všechny za McLaren. Už to je samo o sobě velkým úspěchem. Mladý britský pilot se jedenáctkrát umístil na stupni vítězů, ale vítězství mu zatím uniká. Vzhledem k tomu, že McLaren je jedním z konkurenceschopných vozů, tak v jeho vítězství doufá mnoho fanoušků. Lando Norris poskytl rozhovor webu Motorsportweek o jeho pádech a vrcholech, které v kariéře zatím měl. Přidává se i k Lewisi Hamiltonovi, Alainu Prostovi, Mikovi Hakkinenovi a Davidu Coulthardovi, kteří za tým z Wokingu startovali s číslovkou sto.
„Myslím, že obecně je to se statistikami pro mě těžké, protože jsou tu takové, které mám možná radši než jiné. Pokud mají něco společného s vítězstvími a podobnými věcmi, tak je budu respektovat, až přijde čas. Respektuji je obecně, ale nejsou mým cílem.“
„Už pět let jsem nedokázal vyhrát žádný závod, protože jsem na to prostě neměl vůz. Když to srovnám s ostatními, víte, jsou v jiné situaci – Lewis Hamilton přišel do McLarenu, když vyhrávali závody. Takže kdyby se mě někdo zeptal, jestli se snažím dělat to, co Lewis, řekl bych ne, protože to nejde, prostě to není stejné. Snažím se jen dělat své vlastní věci a maximalizovat to, co dokážu sám. Až přijde ten čas, kdy se vyrovnám těmto klukům nebo budu mít třicet vítězství, tak si myslím, že to budu vnímat jako obrovský úspěch, být po boku těchto lidí, protože si vážím každého, s kým závodím, proti komu závodím a kdo závodil.“
„Samozřejmě si myslím, že někteří lidé jsou lepší než jiní a podobně, a možná si jiných pilotů vážím víc než některých, ale jet po boku jmen, která dosáhla vítězství v závodech, protože to nikdy není snadné, je skvělé. Myslím, že kdybyste se zeptali 90 % lidí ve formuli 1, jestli znají Prosta, řeknou ano, jestli znají Hakkinena, řeknou ano, možná Coultharda moc ne! Ne, s Davidem jsem velký kamarád. Myslím, že to je velký úspěch pro každého. Dokazuje to, že byli v F1 dlouho a McLaren respektovali. Takže ano, mít své jméno vedle jakéhokoli člověka, který ve formuli 1 něčeho dosáhl, je podle mě skvělá věc. Nikdy to není něco, čeho bych chtěl primárně dosáhnout, ale když už jsem toho dosáhl, tak si toho vážím.“
Vítězství a mistrovské tituly jsou statistiky, které bude chtít v příštích letech navyšovat, ale v rozhovoru se rozpovídal o momentech, které pro něj byly výzvou. „Vrcholy jsou zřejmé. Myslím, že byly různé závody, které byly extrémně dobré, ale prostě nejsou P1, P2 nebo P3. Za vrchol považuji hlavně umístění na stupních vítězů. Umístění je více než jen dobrý závod. Dobrý závod je pro mě třeba P5, a to nutně jako vrchol nevidím. Vrcholy jsou momenty, které si člověk pamatuje nejvíc, a to jsou tedy pódia a podobné závody.“
„Pády, v posledních letech jich bylo určitě méně, možná jako začátek každé sezóny je prostě takový pád, protože jednoduše nevíte, jak se sezóna vyvine, a nikdy jste nemáte nejpozitivnější pocity, že to bude lepší. Ani na začátku letošního roku to nebylo jako, že jsme si řekli, že budeme bojovat o první desítku. Věděli jsme, že přijdou nějaká vylepšení a tak dále, ale i v předchozích letech jsme si také říkali, že přijdou nějaká vylepšení, nasadíte je a jedete o něco rychleji, ale nezískáte najednou čtyři pozice.“
Zobrazit příspěvek na Instagramu
„Takže bych řekl, že ani na začátku letošního roku bych nečekal, že najednou budeme bojovat o Q3 a top 5 a všechny tyhle věci. A je těžké si to představit na začátku každé sezóny, kdy si každou sezónu skoro říkáte, že příští rok to bude rok, kdy můžeme začít lépe. Takže si myslím, že každá sezóna začala z té horší stránky, a myslím si, že to je ten nejhorší způsob, jakým můžete začít jakoukoli sezónu pro všechny, co se týče motivace a nálady. Je těžké jet do Bahrajnu a říkat, že tohle je zatím to, co máme.“
Pády a problémy na trati jsou jedna věc, ale britský pilot otevřeně mluvil o duševním zdraví a některých problémech, kterým čelil mimo okruh poté, co se do tohoto sportu dostal v tak mladém věku. „Řekl bych, že prvních pár let ve formuli 1 bylo pro mě těžkých. První rok to bylo prostě proto, že jsem byl mladší, méně jsem tomu rozuměl a psychicky jsem nebyl tak silný. Mnohem víc mě ovlivňovala sociální média a další věci. Psychicky jsem s tím hodně bojoval a byl jsem na sebe hodně přísný, takže bych řekl, že první rok byl zdaleka nejtěžší, kdy jsem se potýkal s určitými překážkami a stylem jízdy, který mi nebyl přirozený, což jsem potřeboval.“
„A právě když jste najednou v záři reflektorů, tak to nedokážete vyřešit během pár sezení, takže jsem se hodně trápil celé týdny a když jsem byl doma sám, jen jsem na to myslel, tak mě to uvnitř dost ničilo. Takže pro mě to bylo spíš prvních pár let a pak skoro na začátku většiny sezón. To byly ty pády, ale v poslední době jich už tolik nebylo!“
Pro každého devatenáctiletého mladíka, jako byl Lando Norris v době, kdy nastoupil do královny motorsportu, by bylo těžké být najednou středem pozornosti na sociálních médií a ve sportu, kde každý na všechny může vyjádřit svůj názor. On sám však prozrazuje, že za dobu svého působení v F1 se práce s touto stránkou sportu proměnila v jednu z jeho největších předností.
„Řekl bych, že když jsem začínal, příliš jsem respektoval názory všech a v životě prostě nemůžete pracovat tak, abyste respektovali názory všech. Je to jednoduché. Není to tak, že by vás to nezajímalo, ale prostě se musíte naučit opravdu jen věřit a důvěřovat těm kolem sebe, těm, kteří vědí, co se děje. Těm byste měli věřit a respektovat je nejvíc. A já jsem vždycky, ne přímo věřil, ale moc jsem poslouchal lidi, kteří neměli ponětí. Je to jen čtení článků nebo titulků, takových věcí, kde si lidé vymýšlejí, a to mě hodně ovlivňuje.“
„Takže právě řešení těchto věcí a komentářů na sociálních sítích. I teď dostávám od lidí hodně vynadáno, i o věcech, které říkám, ale já jen říkám to, čemu věřím. Častěji se stává, že řeknu nějaký fakt a lidem se to nelíbí, když to nesouhlasí s jejich názorem, tak se jim to nelíbí, a pak za to dostávám bídu. Ale prostě jsem se naučil, že se nemůžete zavděčit všem. Nemůžete se zavděčit všem, máte své věci, které se vám líbí a nelíbí, a své vlastní názory. A prostě se naučíte řešit věci po svém, tím nejlepším způsobem.“
„Mám pocit, že jsem přišel na svůj vlastní způsob, jak se s věcmi vypořádat a jak je překonat. Hlavní je prostě respektovat a naslouchat lidem, kteří jsou kolem mě a jsou tu pro mě. Pořád čtu všechno ostatní, ale prostě se o tyhle věci mnohem méně zajímám a méně jim připouštím váhu.“
Lando Norris se během své kariéry posunul jak na trati, tak i mimo ni a během let dospěl. Hovořil i o víkendu, kdy se jela Velká cena Kataru, v níž Max Verstappen získal třetí titul mistra světa v řadě. Nizozemec je bezpochyby pilotem, kterého lze v porazit a mnozí vidí potenciálního uchazeče o jeho porážku právě v Norrisovi.
Je zřejmé, že mezi oběma piloty panuje zdravý respekt a také podobný pohled na život. Verstappen, který toho nyní ve motorsportu dosáhl tolik, už nejednou prohlásil, že v životě jde o víc než o formuli 1, a naznačil, že po skončení své současné smlouvy s Red Bullem v závěru roku 2028 odejde.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Brit má vlastní pohled na věc, a i přestože má mnoho zájmů mimo motorsport, soustředí se na formuli 1. Kromě jiných sportů rád fotografuje a věnuje se hudbě jako DJ. „Moje cíle jsou stále stejné, vyhrávat závody, vyhrávat šampionáty. Až ten čas přijde, pak budu muset vše přehodnotit, ale dokud ten čas nenastane, je to můj jediný cíl. Některé věci se mnou a Maxem jsou, řekl bych, úplně odlišné, ale v některých věcech bych řekl, že jsme si dost podobní už jen tím, co nás baví dělat.“
„Třeba on nesnáší golf, tak spolu hrajeme padel. Milujeme závodění, milujeme simulátory na počítači, takže jsou tu i další podobnosti. Baví ho jiné automobilové závody a mě také. Dříve jsem rád na počítači jezdil 24h Daytonu a rád jezdím i v jiných autech, nejen ve formuli 1. Vždycky jsem si to užíval. Jsem milovník aut, nejen formule 1. Takže kdyby se mi naskytla příležitost jet i jiné závody, stoprocentně bych to rád udělal. Rád bych jel Le Mans nebo některý z těchto větších závodů.“
„I pro mě platí, že vidím život mimo formuli 1. Vím, že je to pro mě důležité. A chci ve svém životě dosáhnout věcí, které jsou mimo formuli 1, ale některé z nich budou pravděpodobně během mého působení, například s mou organizací v Esports. Snažím se zaměstnat a mít takový život, protože bych byl nerad, když se věci v F1 zastaví, aby to bylo jako by váš život skončil, protože to je všechno, co jste celý život dělali. Chci, aby mě i nadále zaměstnávaly jiné věci a abych se mohl soustředit na jiné věci.“
„Ale mojí prioritou je formule 1, všechno ostatní se točí kolem dosažení tohoto jediného cíle ve formuli 1. Ale to neznamená, že nemůžete dělat jiné věci. Víte, každý si myslí, že když jste pilotem, nemůžete dělat nic jiného, protože to je jen proto, že to někdo řekl a lidé tomu nějak chtějí věřit. Stejně jako Lewis dokazuje, že můžete dělat i jiné věci najednou. Když lidé říkají: Aha, ty se rozptyluješ, je to prostě blbost! Lidé mohou dělat více věcí. Stejně jako v každém způsobu stylu života můžete dělat různé věci najednou. A není to tak, že by byl na všechno sám, má lidi, kteří se starají o různé věci, a já mám svůj tým, který to řídí za mě, a když potřebují, abych udělal určité věci, udělám je. Ale všechno se točí kolem formule 1.“
„Takže se rád věnuji i jiným věcem. Mám i jiné zájmy. Mám svůj život a svým způsobem si můžu dělat, co chci. Ale mým cílem je F1, je mojí prioritou, a tak to bude vždycky, dokud nebudu mít pocit, že nemůžu dosáhnout toho, čeho chci.“
Je zcela zřejmé, že od jeho příchodu do formule 1 v roce 2019 se o sobě Lando Norris hodně naučil, a to jako o pilotovi, tak jako o člověku. Uvědomuje si, čeho ve svém životě dosud dosáhl a co všechno obětoval, aby se dostal tam, kde je. Také si uvědomuje, že žije privilegovaný život.
„Lidé, které na této cestě potkáte, ať už jde o sporty nebo lidi z byznysu, a příležitosti, které se díky tomu naskytnou. Také bych řekl, že mám velmi snadný život, je to snadný život ve srovnání se spoustou jiných zaměstnání. Nemám práci od devíti do pěti. Mám spoustu volných dní! Máme víc volných dnů než asi většina lidí, kteří dělají každou jinou práci.“
„Takže bych řekl, že máme jednu z nejlepších prací na světě. Právě ta lehkost života, to, že je mi dvacet tří let a, neřekl bych, že jsem ještě uspěl v tom, v čem chci, ale už jsem vydělal dost peněz na to, abych měl vlastní byt, koupil si nějaká auta. Můžu dělat tyhle věci, díky úspěchu. Víte, kdybych byl špatný pilot, nic z toho bych neměl. Kdybych tvrdě nepracoval, nic z toho bych neměl. Takže tím, že tvrdě pracuji, že vynakládám úsilí, abych se stal lepším pilotem, protože tomu se věnuji, a tím, že jako dítě ve škole jsem obětoval kamarády a školu a všechny tyhle věci, díky tomu jsem mohl dosáhnout tohoto úspěchu. Je to tak velký svět. Zpočátku se zdá tak malý, ale pak se z něj stane tak velký svět. A právě všechny ty věci, které s tím souvisejí, jsou úžasné.“