Velká cena Saúdské Arábie 2025: Co nás čeká?

Velká cena Saúdské Arábie 2025: Co nás čeká?

Kolotoč formule 1 se na konec prvního letošního triple headeru přesouvá do Saúdské Arábie, a to na okruh v Džiddě. Oscar Piastri dotáhl na lídra šampionátu Landa Norrise, který se trápí s vozem i sám se sebou. Red Bull je stále v problémech a George Russell zatím drží stabilní formu, se kterou brzy dotáhne i na Maxe Verstappena. Promíchal se nám i střed pole. V Bahrajnu jeden z Alpinů dojel v první desítce a výbornou formu ukazují i Haasy.

Jeddah Corniche Circuit

Zadání znělo jasně: Chceme vidět závodní okruh. Nic, co vypadá jako Mickey Mouse. Nechceme žádný starý okruh se zatáčkami o 90 stupních. Chceme rychlý, rozsáhlý okruh, který jezdce vyzve – a ti to budou milovat.“ Tuto městskou trať, a to nejrychlejší na světě, má na svědomí Hermann Tilke se svým synem Carstenem a vystavěna byla podél Rudého moře v rekreační oblasti Jeddah Corniche 30 kilometrů od Džiddy, hlavního města Saúdské Arábie. Tento okruh bere pomyslné stříbro ve dvou kategoriích – s délkou 6 174 m se jedná o druhou nejdelší trať v kalendáří a navíc je i druhou nejrychlejší tratí s průměrnou rychlostí 250 km/h. První Velká cena se zde konala roku 2021, což jej řadí mezi novější okruhy.

Džidda_trať
Zdroj obrázku: formula1.com

Závod je vypsán na 50 kol a celkový počet zatáček je 27, většina z nich si ale nežádá nějaké vyrazné brzdění. Trať kombinuje jak vysokorychlostní úseky, tak pár ostrých zatáček, kvůli kterým zde týmy musí volit o něco větší přítlak. Jezdci budou moci třikrát využít DRS, a to mezi zatáčkami 19 až 21, 25 až 27 a samozřejmě na cílové rovince.

I zde může jezdce potrápit písek navátý na trať, a také vysoké teploty, ačkoliv oproti Bahrajnu zůstanou podobné napříč tréninky, kvalifikací i závodem. Teplota vzduchu se zde většinou pohybuje kolem 30 °C. Pirelli sem zvolilo měkčí směsi, kdy nejtvrdší bude C3 a a nejměkčí C5. Kromě Valtteriho Bottase jeli minulý rok všichni strategii jedné zastávky.

Kvalifikace na Velkou cenu Saúdské Arábie 2024
Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

Vítězové z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 Max Verstappen Max Verstappen
2023 Sergio Pérez Sergio Pérez
2022 Sergio Pérez Max Verstappen
2021 Lewis Hamilton Lewis Hamilton

Rekordy

Nejrychlejší kolo: 1:30.734 Lewis Hamilton (2021)
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Max Verstappen (2x)
Tým:  Red Bull (3x)
Nejvíce pole positions: Sergio Pérez (2x)
Nejvíce pódiových umístění: Max Verstappen (4x)

 

Zdroj obrázku: Ferrari

Kdo povede šampionát?

Ačkoliv Lando Norris naskočil do sezóny s výhrou v Austrálii a prozatím si držel pohodlný náskok, Oscar Piastri na něho rychle dotáhl a nyní ztrácí pouhé 3 body. Piastri má za sebou pár dobrých víkendů, Norris ale poněkud plave. Přiznal, že mu na voze něco úplně nesedí a kvůli tomu v Bahrajnu ztrácel v kvalifikaci. V závodě se dokázal i napříč penalizaci za start mimo startovní box vyškrábat až na třetí pódiovou příčku.

Loni se Piastrimu Velká cena Saúdské Arábie podařila lépe než Norrisovi a umístil se čtvrtý, zatímco Brit pouze osmý. Je jasné, že McLaren bude na tomto vysokorychlostním okruhu favoritem, podaří se ale Piastrimu zopakovat výsledek z loňského roku a převzít vedení v šampionátu, nebo si jej Norris udrží?

Jak to bude s Red Bullem?

Se stájí z Milton Keynes to jde pomalu ale jistě z kopce. Po Velké ceně Bahrajnu prohlásil Max Verstappen, že vše, co mohlo jít špatně, taky špatně šlo. Dojel pouze šestý, jeho nový týmový kolega Júki Cunoda ale nezůstal o moc pozadu a dojel si pro dva body na devátém místě. Problémy ale nebyly pouze s vozem – během pitstopu nefungovala týmu světla a ještě se jim nedařilo sundat pneumatiku. V Džiddě by se jim mělo dařit lépe, protože tamní trať by neměla tolik degradovat pneumatiky, podaří se jim ale vyřešit problém se stabilitou vozu?

Pátek První trénink 15:30
Druhý trénink 19:00
Sobota Třetí trénink 15:30
Kvalifikace 19:00
Neděle Hlavní závod 19:00

 

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka korejštiny. Koně ji baví nejen pod kapotou. Jako malá fandila o nedělích po obídku Alonsovi, protože měl nejbarevnější auto, cestu k formulím si znovu našla i později v životě. Na Svět Formule publikuje od roku 2023.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *