Rozhovor s Vicky Piria: W-Series byla především show

Rozhovor s Vicky Piria: W-Series byla především show

Vittoria (Vicky) Piria, v Miláně narozená závodnice anglo-italského původu, se v mezinárodním motorsportu poprvé výrazně objevila roku 2012. Startovala za špičkový tým Trident v šampionátu GP3.

Mezi top 10 se nikdy neumístila a jejím nejlepším závodem byla Monza, kde právě sahala po prvním bodíku, když ji zradila technika. V boxu Tridentu tehdy teklo hodně slz – Vicky asi věděla, že se tím v posledním závodě sezóny její sen o velké kariéře právě rozpynul. Do GP3 se už nikdy nevrátila. Při putování gridem italského šampionátu GT v Mugellu jsem na ni letos znenadání opět narazil. Závodí v tomto šampionátu za malý tým Tsunami-Porsche. Po 10 letech jsme si tedy znovu popovídali o tom co bylo a co snad ještě bude.

Když si vzpomenu na tvou kariéru, tak vidím právě onu Monzu roku 2012, kdy jsi uplakaná zmizela v boxech. Vyvinul by se tvůj sportovní osud jinak, kdyby jsi tehdy zabodovala?
Vicky Piria:
Někdy si kladu tuhle otázku také… Ale asi by ani to nepomohlo. Svět tehdy prostě nebyl připraven na děvčata v F2 nebo F1. A není to dodnes. Tehdy v GP3 jezdili i Alice Powell a Carmen Jorda – a kde jsou dnes..?

Do GP3 jsi se již nevrátila. Co jsi jezdila pak?
VP:
Další sezónu jsem startovala v Euro F3 Open, kde se mi dařilo a často jsem dojela na bodech. Skončila jsem mezi top 10. Pak jsem to zkusila i v USA. Jezdila jsem formuli Pro-Mazda. Po čtyřech závodech ale firma mého sponzora zbankrotovala a byl konec. Pak jsem 5 let skutečně nezávodila vůbec.

Před třemi lety jsi se objevila v novém projektu W-Series, formule pro děvčata…
VP:
Splnila jsem jejich výběrová kritéria, tak jsem to na dvě sezóny ráda vzala. Všechno tam zaplatili, tak proč ne?

Teď už i W-Series zanikla, co si o tom projektu myslíš?
VP:
Z čistě egoistického hlediska to pro mě byl dar z nebes. V první sezóně jsem skončila celkově 9., nejlépe 5. v Misanu. V zásadě je takové závodění děvčat mezi sebou ale na nic. Byla to především show. A dnes je vidět, že nikam nevedla…

V čem vidíš základní zlom tvé kariéry? Kde byla rozhodující chyba?
VP: Asi jsem měla dříve vsadit na vozy GT a nezkoušet to tak zarputile ve formulích… Mohu to poradit i jiným holkám, která se trápí s monoposty.

Proč je dle tvého názoru ve špičkovém sportu tak málo děvčat?
VP:
To máš pravdu – podívej se třeba na náš šampionát GT, je tu 35 aut se dvěma jezdci a jsem tu jediná žena! Myslím, že to má především fyzické důvody. Za mých časů ve formulích to ještě šlo, se zavedení systému Halo má ale jezdec méně místa k pohybu a řídit závodní auto je proto fyzicky ještě těžší. Zde by měla FIA pomoci děvčatům – na fyzickém sektoru. Je nás tak málo a proto je i pravděpodobnost našeho úspěchu o to menší. No a to zase odrazuje sponzory. Ohledně sponzoringu se toho vůbec hodně změnilo. Mám například jednoho sponzora, který vůbec nestojí o to, být zviditelněn na autě. Chce hlavně, abych byla hodně aktivní na sociálních sítích!

Letošní rok je jaksi tvým druhým útokem na velkou kariéru?
VP:
Ano, absolvovala jsem kompletní sezónu národního šampionátu GT a Mugello bylo zdařilým zakončením sezóny. S kolegou Vitem Postiglionem jsme na Porsche 991 GT3 dojeli celkově dvakrát 15. a v neděli třetí ve třídě. Myslím, že jsem si tím vybudovala dobrý základ pro jednání ohledně ročníku 2023. Mým cílem je, stát se špičkovým jezdcem GT.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Roman Klemm)
Sdílejte na:
Zavřít