Rekordní sezóna formule 1 způsobila, že Red Bull čelí obrovskému vstupnímu poplatků ve výši 7,4 milionů dolarů, který musí zaplatit Mezinárodní automobilové federaci (FIA), aby mohl závodit i příští rok.
Tým z Milton Keynes předvedl v letošní sezóně jeden z nejdominantnějších výkonů v historii formule 1, jeho jezdci vyhráli 21 z 22 závodů a poměrně brzy si zajistili oba tituly. Počtem 860 bodů výrazně překonal dosavadní rekordní zisk ze sezony, který držel Mercedes, když během sezóny 2016 nasbíral 765 bodů. Takový úspěch se však neobejde bez bolesti a v podmínkách formule 1 to znamená, že Red Bull čeká nejvyšší oficiální startovné, jaké kdy nějaký tým zaplatil.
Od roku 2013, v rámci upravené Concordské dohody, která vstoupila v platnost v daném roce, FIA stanovuje výši startovného pro každého soutěžícího od počtu bodů získaných v předchozí sezóně. Původně se začínalo se základním poplatkem 500 000 dolarů (11,1 miliónů korun) plus 5000 dolarů (111 tisíc korun) za každý získaný bod, přičemž šampion mezi konstruktéry platil 6000 dolarů (133 tisíc korun).
Tato částka se v důsledku inflace postupně zvyšovala a pro rok 2024 nyní základní poplatek činí 657 837 dolarů (14,6 miliónů korun) plus 6575 dolarů (146 tisíc korun) za každý získaný bod pro všechny týmy kromě šampiona konstruktérů, který musí zaplatit 7893 dolarů (175 tisíc korun).
Po letošním obrovském zisku Red Bullu to znamená, že musí do 10. prosince zaplatit FIA 7 445 817 dolarů (165,8 milionů korun), aby byla potvrzena jeho účast v roce 2024. Rozsah jeho dominance je zřejmý, protože Mercedes na druhém místě, který získal 409 bodů, musí zaplatit pouze 3 347 012 dolarů (74,5 milionů korun) a Ferrari na třetím místě se 406 body musí zaplatit 3 327 287 dolarů (74,1 milionů korun).
Šéf Red Bullu Christian Horner připustil, že rekordní poplatek, který jeho tým platí, je do očí bijící, ale řekl, že je nevyhnutelným důsledkem úspěchu, kterého tým dosáhl v roce 2023. „Chci říct, že je to luxusní problém, protože jsme museli získat ty body, aby mohla být vystavena taková faktura. Naštěstí je to mimo rozpočtový strop. Ale ano, je to velký šek, který musíme vypsat FIA,“ řekl pro Motorsport.com.
Red Bull mohl zaplatit ještě vyšší částku, kdyby Sergio Pérez v průběhu sezóny předvedl lepší výkony a kdyby tým nepřišel o vítězství ve Velké ceně Singapuru. Tento singapurský výsledek se ukázal být jediným závodem, který zabránil tomu, aby Red Bull letos vyhrál všechny závody, ale podle Hornera se kvůli tomu tým nemusel rozčilovat.
Na otázku, jestli ho mrzelo, že se mu nepodařilo vyhrát všechny závody, Brit odpověděl: „Je to užitečná lekce, že se věci mohou rychle změnit. Singapur byl výjimečný víkend.“
„Nikdy jsem o tom [o vítězství ve všech závodech] ani nesnil a vy [média] jste se mě zhruba od třetího závodu ptali: Myslíš, že letos můžeš vyhrát všechny závody?“.
„Vyhrát 21 z 22 závodů je šílenství. Na to, že Max (Verstappen – pozn. red.) vedl přes 1000 kol, že vyhrál 19 závodů, že překonal rekord McLarenu z roku 1988, že překonal rekord Seba (Sebastiana Vettela – pozn. red.) z roku 2013 – poměry vítězství, všechna procenta, kterých dosáhl…“
„To je pro mě obrovský úspěch. Tento vůz se určitě na dlouhou dobu zapíše do historie jako nejúspěšnější vůz v historii formule 1.“
Tabulku se startovními poplatky, které musí týmy zaplatit pro příští rok, najdete níže:
Tým | Získané body | Základní poplatek ( v dolarech) | Poplatek za bod (v dolarech) | Výsledná částka ( v dolarech) |
Red Bull | 860 | 657 837 | 7 893 | 7 445 817 |
Mercedes | 409 | 657 837 | 6 575 | 3 347 012 |
Ferrari | 406 | 657 837 | 6 575 | 3 327 287 |
McLaren | 302 | 657 837 | 6 575 | 2 643 487 |
Aston Martin | 280 | 657 837 | 6 575 | 2 498 837 |
Alpine | 120 | 657 837 | 6 575 | 1 446 837 |
Williams | 28 | 657 837 | 6 575 | 841 937 |
AlphaTauri | 25 | 657 837 | 6 575 | 822 212 |
Alfa Romeo | 16 | 657 837 | 6 575 | 763 037 |
Haas | 12 | 657 837 | 6 575 | 736 737 |