Preview VC Singapuru: Vrátí se Red Bull zpět na špičku?

Preview VC Singapuru: Vrátí se Red Bull zpět na špičku?

Velká cena Singapuru je letos už třetím závodem pod umělým osvětlením. Historicky se na tamní trati nejlépe dařilo Hamiltonovi a Mercedesu. Ovšem nyní se očekává, že o vítězství se budou přetahovat zejména jezdci McLarenu a Ferrari.

Trať Marina Bay byla průkopníkem nočních závodů. Přestože premiérový závod Singapuru se konal v roce 2008, tak historie sahá mnohem dál. V letech 1966-1973 se jezdilo na okruhu Thomson Road, avšak tyto podniky se nezapočítávaly do šampionátu.

Okruh nacházející se u přístavu navrhl vrchní architekt okruhů formule 1 Hermann Tilke. Debutovou noční show vyhrál Fernando Alonso před Nicem Rosbergem na Williamsu a mclarenem Lewise Hamiltona.

Nejúspěšnějším jezdcem na této dráze je Sebastian Vettel, který dokázal triumfovat hned pětkrát, přičemž čtyři výhry zaznamenal v barvách Red Bullu a zbylé dvě ve Ferrari. Mezi týmy mají pak Red Bull, Ferrari a Mercedes po čtyřech vítězstvích.

Co na jezdce čeká?

Závod na téměř pět kilometrů dlouhém okruhu je vypsán na 62 kol a čítá celkem 19 zatáček. Díky své charakteristice a tomu, že se jede pod umělým osvětlením, se řadí k nejnáročnějším podnikům v kalendáři. Nejenže se jezdí na běžných silnicích, takže se na okruhu nacházejí poklopy od kanálů a dělící čáry, což může také stěžovat závodníkům život. Ale také kvůli vysokým teplotám a vysoké hustotě vzduchu shodí závodníci během velké ceny několik kilogramů.

FIA pro letošní vydání velké ceny Singapuru přidala ke stávajícím třem DRS zónám (cílová rovinka, mezi zatáčkami 5 až 7 a za 13. zatáčkou) další úsek, kde budou moci závodníci otevřít zadní křídlo, a to mezi 14.-16. zatáčkou.

 

Singapore_Circuit.png

 

Pirelli nominovalo pro noční show nejměkčí kombinaci gum, tedy C3-C5. Předpokládá se, že se týmy vydají strategií jednoho pitstopu, jelikož v boxech dohromady průměrně stráví 28 vteřin, což je nejdelší doba pro zastávku v boxech v celé sezoně.

18-SG24-Preview-EN

Debut noční show zahalen v mlze velké kauzy

Nejspíše ten nejkontroverznější okamžik v historii královny motorsportu se odehrál v neděli 28. září 2008 v 17. zatáčce ve 14. kole. Nelson Piquet, který v tu dobu jel na 16. místě, boural a na trať vyjel safety car, z čehož profitoval jeho týmový kolega Fernando Alonso. Španěl se kvůli brzkému pitstopu propadl až na konec startovního roštu, avšak za zpomalovacím vozem musela řada soupeřů do boxů dotankovat. Tehdy byly ale udělovány penalizace za zastávku v boxech během fáze safety caru, tím se dostal Alonso dopředu a poslední kola si už užíval vedení.

Sainzova 200. velká cena, Colapintův debut a návrat Magnussena

Carlos Sainz v Marina Bay nastoupí o víkendu do 200. závodu v kariéře. Španěl debutoval v roce 2015 a od té doby vystřídal čtyři týmy. Začínal u Toro Rosso, ve kterém byl další dva roky. Avšak sezónu 2017 s Italy nedokončil, jelikož na poslední čtyři závody přestoupil do Renaultu, se kterým absolvoval následující sezónu, než se upsal na roky 2019-20 McLarenu. Forma stáje z Wokingu však nebyla nijak oslnivá, tak se přesunul do Ferrari, jehož barvy reprezentuje do konce tohoto ročníku. Posléze musí přenechat míst Hamiltonovi, zatímco on zamíří do Williamsu. Rodák z Madridu doposud nasbíral celkem 967,5 bodů a třikrát triumfoval.

Také Hamilton vyrovnal jeden rekord. Na kontě má stejný počet startů jako Kimi Räikkönen. Po VC Singapuru se tak posune na druhé místo. Této tabulce totiž nekraluje nikdo jiný, než Fernando Alonso s 394 starty.

Počínaje Velkou cenou Itálie Williams povolal do služby Franca Colapinta, kterému sedačku musel uvolnit po neuspokojivých výkonech Logan Sargeant. Pro mladého Argentince bude tamní okruh obrovskou výzvou, jelikož nikdy před tím v Singapuru nezávodil.

Do Haasu se po jednozávodové absenci vrací Kevin Magnussen, který dostal pro Baku zákaz startu, jelikož získal maximální počet trestných bodů. Obstojně jej nahradil Ollie Bearman. Nejenže mladý závodník porazil Nica Hülkenberga, ale také dokázal bodovat. Nicméně v Singapuru se Američané vrací ke staré sestavě. Dán bodoval pod umělým osvětlením celkem třikrát, z toho jednou ještě v barvách McLarenu a dvakrát právě za Haas.

Speciální lakování pro VCARB, Mercedes a McLaren, Red Bull ho naopak ruší

Mercedes pojede v Singapuru se speciálním smaragdově zeleným lakováním, kterým oslavuje kulaté, 50. výročí svého sponzora, společnosti Petronas.

Stříbrné šípy nejsou jedinou stájí s jednorázovým designem. Stejnou cestou se vydal rovněž VCARB a McLaren, který se vrací do minulosti. Vzpomíná na éru MP4.

Red Bull na začátku roku vyhlásil soutěž, ve které fanoušci mohli navrhovat „jednorázovky“. Jedna z nich byla naplánovaná právě pro tuto noční show. Nicméně kvůli úspoře váhy nakonec budou závodit s běžným lakováním.

Pokračující souboje o vítězství mezi Ferrari a McLarenem?

Red Bull v posledních závodech relativně tápe. Poslední výhra Maxe Vestappena sahá až do Španělska. Od té doby stáli na stupínku nejvyšším oba piloti jak McLarenu, tak i Mercedesu a Charles Leclerc na italské Monze. Ve Velké Británii a v Belgii triumfoval Hamitlon, zatímco Russell ovládl Velkou cenu Rakouska. Piastri si podmanil Maďarsko a úzké uličky Baku a Norris dobyl Zandvoort.

Minulý rok byl právě Singapur závodem, kde nevyhrál Red Bull. Jejich šňůru tehdy přerušil alespoň na jednu velkou cenu Carlos Sainz na Ferrari po skvělé taktické bitvě, když za sebou dokázal udržet Norrise a Stříbrné šípy.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený SvětFormule.cz (@svetformule)

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)

Sdílejte na:
Zavřít