Tento víkend nás čeká úvodní závodní víkend sezony formule E, a to, jak je již tradicí, v Saúdské Arábii. Letos budou debutovat hned tři jezdci – u týmu NIO Dan Ticktum, Oliver Askew v barvách Andretti a Dragon povolal do služby Antonia Giovinazziho.
Saúdská Arábie se pyšní jedním prvenstvím, a sice, že hostila vůbec první ePrix pod umělým LED osvětlením, které je poháněno obnovitelnou energií. Trať proplétající se mezi památkami UNESCO je dlouhá 2 495 metrů, přičemž na jezdce čeká 21 zatáček. Žádný jiný okruh nemá tolik zatáček. První sektor, který připomíná první část okruhu v Suzuce, na kterém se prohánějí vozy formule 1, mohou jezdci projet prakticky na plný plyn. Největší možnost pro předjíždění pak nabízí 18. zatáčka, která leží na konci dlouhé rovinky.
Poslední sezona pro Mercedes, který ovládl premiérový noční závod
Minulý rok si nejlépe s tamními nástrahami poradil Nyck de Vries, který si stylem start-cíl dojel pro premiérový triumf, přičemž druhý Edoardo Mortara na něj ztratil 4,1 vteřiny. Úřadující mistr světa jede do Rijádu s jasným cílem, a to potvrdit svoji sílu. Nicméně jak ukázaly předsezonní testy ve Valencii, musí se počítat i s „dceřiným“ týmem Venturi, za nějž nadále bude závodit Edoardo Mortara. Jeho týmovým kolegou bude však šampion ze sezony 2016-17 Lucas di Grassi, který musel po odchodu Audi z formule E hledat nové útočiště.
Na startovním roštu už neuvidíme kromě Audi ani BMW, které rovněž ze šampionátu odešlo. Jeho místo zaujalo Andretti, v jehož útrobách ale stále pracuje motor od mnichovské značky. Stejně tak Audi stále dodává pohonné jednotky týmu Envision.
Tři debutanti, z toho jeden z formule 1
Do formule E přichází tři nová jména. Začneme asi tím nejzvučnějším. Řady týmu Dragon rozšíří bývalý pilot formule 1 Antonio Giovinazzi. Ital strávil tři sezony u Alfy Romeo, přičemž jeho maximem bylo páté místo ve Velké ceně Brazílie 2019. Celkem za svou kariéru v královně motorsportu nasbíral 21 bodů. U „Draků“ obsadí místo po Nicu Müllerovi, který se bude plně soustředit na své angažmá v DTM.
Abbiamo un solo pianeta, che sfruttiamo al di là delle sue risorse. Crisi climatica, scomparsa delle foreste, oceani invasi dai rifiuti e perdita della biodiversità… sono problemi che riguardano tutti.
I più giovani l’hanno capito e continuano a chiedere di fare qualcosa 🌍❤️ pic.twitter.com/JQkqi0Oc2I— Antonio Giovinazzi (@Anto_Giovinazzi) January 24, 2022
Tým z chvostu pole NIO nahradilo Toma Blomqvista Danem Ticktumem, který je známý svou „horkou“ hlavou. Právě jeho nerozvážnost jej v roce 2019 připravila i o členství v juniorském programu Red Bullu. O dva roky později byl přijat do jezdecké akademie Williamsu, ze které byl ovšem také následně vyhozen po svém přešlapu během streamu. Tehdy si utahoval z Nicolase Latifiho. Tím zahodil i svou druhou šanci na potenciální angažmá ve formuli 1.
Rodák z Londýna v loňské sezoně závodil pro tým Carlin v přestupové stanici – formuli 2. Se dvěma triumfy, dvěma druhými a dvěma třetími místy skončil na čtvrtém místě, s 95 body ztráty na mistra Oscara Piastriho. Nyní dostává svoji další šanci v elektrické odnoži F1, formuli E. Zda se prosadí proti ostřílenému mazákovi Oliveru Turveyemu ukáže čas.
Very grateful for the opportunities i’ve had in my career as always, and this is definitely going to be an exciting change!
Looking forward to getting started in Valencia next week! @NIO333FormulaE @FIAFormulaE pic.twitter.com/At2vk839LP
— Dan Ticktum (@DanTicktum) November 25, 2021
A třetím nováčkem je Američan Oliver Askew, jehož do služby povolal domácí tým Andretti, jehož barvy již reprezentoval. Pětadvacetiletý rodák z floridského Melbourne započal svoji kariéru v osmi letech jako většina závodníků na motokárách. Poprvé se do monopostu posadil v roce 2016 v rámci programu Mazdy „Road to Indy Shootout“, ve kterém si díky vítězství na okruhu Laguna Seca vydělal na pozdější angažmá v americké F2000. Ročník 2017 ovládl, čímž si otevřel dveře do šampionátu Mazda Pro a o dva roky později už závodil pro Andretti v Indy Lights, s nímž získal titul. V uplynulé sezoně kromě šampionátu prototypů IMSA si připsal pět startů v sérii Indy pro týmy Arrow McLaren SP, Ed Carpenter Racing a Rahal Letterman Laningan Racing.
Jaké bude přesné rozložení sil a jak si povedou nováčci se dozvíme v pátek 28.1.2022. Červená světla poprvé zhasnout v 18:00. Přenos lze sledovat na stanici Eurosport2.
Pá 28.1.2022 | 15:55 – 16:40 | 1. trénink | Eurosport Player/ Youtube / oficiální web |
11:25 – 12:10 | 2. trénink | Eurosport Player/ Youtube / oficiální web | |
13:30 – 15:15 | kvalifikace | Eurosport 2 | |
17:30 – 19:30 | závod | Eurosport 2 | |
So 29.1.2022 | 11:25 – 12:10 | 3. trénink | Eurosport Player / Youtube / oficiální web |
13:30 – 15:15 | kvalifikace | Eurosport 2 | |
17:55 – 19:30 | závod | Eurosport 2 |