Osobnosti F1: Nezlomný Sir Frank Williams

Osobnosti F1: Nezlomný Sir Frank Williams

Sir Frank Williams, muž, kterému se povedlo z ničeho vytvořit čtvrtý nejúspěšnější tým v historii formule 1. Dnes to jsou přesně dva roky, co nás opustil jeden z velikánů královny motorsportu a také člověk, kterého jen tak něco nezlomilo. Pojďme si připomenout, jak si Frank našel cestu k formuli 1.

Francis Owen Garbett Williams se narodil 16. dubna 1942 v South Shields. Jeho otec pracoval u Královského letectva a jeho matka byla učitelkou. Po rozvodu rodičů byl Frank částečně vychován jeho tetou a strýcem v Jarrow. Jeho láska k autům vzkvétala už od dětství, ovšem osudný moment přišel na konci 50. let, když ho jeho kamarád nechal projet ve svém Jaguaru XK150 a Frank tak našel novou vášeň, která mu vydržela až do konce života.

Frank Williams z počátku zkoušel uspět jako závodník, ale jak sám uvedl, v závodění byl spíše podprůměrný a jeho kariéra v tomto směru nebyla úspěšná. Později se stal mechanikem Jochena Rindta, ovšem ani na této pozici nesetrval dlouho. Po nějaký čas prodával závodní auta a poté ho jeho kamarád Piers Courage přesvědčil, aby mu dělal manažera.

V roce 1966 založil společnost Frank Williams Racing Cars a staral se o Piersovu kariéru v F2 a v F3. Frank se rozhodl, že povýší na vyšší úroveň a v roce 1969 společně přešli z formule 2 do F1, kde závodili pod stejným jménem Frank Williams Racing Cars s vozem, který Frank odkoupil od Brabhama. Hned ve své první sezóně nově vytvořený tým vystoupal na stupně vítězů, a to hned ve dvou závodech – Courage obsadil druhou příčku na VC Monaka a taktéž na VC USA.

V následujícím roce navázal krátké partnerství s Tomasem, který týmu přinesl nové šasi, které bylo nespolehlivé a mělo velkou nadváhu. Spolupráce však skončila tragicky roku 1970 – Piers Courage ve Velké ceně Zaandvortu smrtelně havaroval a uhořel. Frank tak ztratil nejen nejlepšího přítele, ale i pilota.

Následovaly finanční problémy a tým přežíval ze závodu na závod. Frank někdy zařizoval věci z telefonní budky, jelikož domácí telefon měl odpojený kvůli velkým dluhům. Brit musel stáj v roce 1976 prodat podnikateli Walterovi Wolfovi a sám nakonec tým opoustil.

I přes nezdary se Frank Williams nikdy nevzdával a šel si za svým snem. V roce 1977 založil společně s Patrickem Headem nový tým, který nesl název Williams Grand Prix Racing. Jelikož opět začínali od nuly, továrna sídlila v bývalém skladu koberců a vybavení neměli mnoho. Povedlo se jim ale zajistit sponzory z Blízkého východu.

První vítězství přišlo v sezóně 1979, kdy Clay Regazzoni vyhrál Velkou cenu Velké Británie a stáj Williams Grand Prix Racing slavila první větší úspěch. O rok později, tedy v roce 1980, získal Alan Jones první titul v Poháru jezdců, a také společnými silami získali i konstruktérský titul.

Z týmu, který neměl ani pořádnou továrnu, se najednou stal úspěšný a to potvrdil i další titul konstruktérů v roce 1981 a další mistrovský titul Kekeho Rosberga z roku 1982.

Nešťastná autonehoda

8. března 1986 se Frankovi Williamsovi obrátil život vzhůru nohama. Při cestě z francouzského okruhu Paul Ricard, kde Williams testoval nový vůz Williams FW11, na letiště v Nice měl společně s Peterem Windsorem autonehodu. Frank potřeboval stihnout letadlo do Londýna, jelikož se následující den chtěl zúčastnit půlmaratonu. Při rychlé jízdě v pronajatém Fordu Sierra nedokázal udržet kontrolu nad vozem a vyletěl ze silnice. Spolujezdec byl až na pár odřenin v pořádku, ovšem Frank byl po nárazu zaklíněn mezi sedačkou a střechou automobilu. Přestože byl při vědomí, cítil, že nemůže hýbat ani jednou končetinou. Peter ho z vozu vytáhl a posléze byl odvezen do nemocnice. Frank byl ochrnutý na všechny čtyři končetiny a doktoři mu moc naděje na přežití nedávali. Dokonce se s jeho manželkou Ginny radili, zda nemají Franka od přístrojů odpojit. To však odmítla a její manžel boj o život zvládl a vrátil se do čela svého týmu.

Tým pokračoval i nadále v úspěšné šňůře a sbíral jeden titul za druhým – konstruktérský titul v letech 1986, 1987 a Nelson Piguet se taktéž v roce 1987 stal mistrem světa. Závodníci měli o sedačku v úspěšném Williamsu velký zájem. Mezi zájemce patřily pozdější velká jména jako Nigel Mansell, Alain Prost či Ayrton Senna.

V sezóně 1994 Ayron Senna přestoupil do Williamsu, odjezdil za ně ani ne tři závody, když během VC San Marina havaroval a na následky zranění zemřel. Z jeho smrti bylo obviněno několik lidí, včetně Franka Williamse. Nikdo však nebyl potrestán. Dodnes se spekuluje, zda nehodu zavinila závada na řízení nebo něco jiného.

Od roku 2004 začíná Williams lehce ztrácet a přestávají také vyhrávat. Mezi lety 2006 a 2014 vystoupali na pódiové umístění pouze 8x. Poslední vítězství zajistil týmu Pastor Maldonado, který protnul cílovou pásku jako první na Velké ceně Španělska v roce 2012.

V roce 2012 Frank odstoupil z představenstva týmu kvůli zdravotním důvodům a tým předal své dceři Claire. V pozici šéfa byl přes 35 let, to je zatím nejdelší doba, po kterou jakýkoliv šéf stáje kdy sloužil.

I přesto, že Claire často se svým otcem konzultovala svá rozhodnutí, stáji se přesto až tak moc nedařilo, a většinou se nacházeli v druhé polovině startovního pole. Začaly přicházet i finanční problémy a ani výkonnostně na tom Williams nebyl nejlépe.

V roce 2020 byla Claire Williams nucena prodat celý tým americké finanční společnosti Dorilton Capital a celá rodina od formule 1 odstoupila. Po 43 letech tak skončila rodinná éra jedné z nejúspěšnějších stájí F1.

Američtí investoři se rozhodli ponechat jméno Williams a stále nesou odkaz, který Frank dokázal vybudovat. I monoposty nadále nesou iniciály FW.

Frank Williams se v posledních letech svého života hodně trápil se zdravotními problémy. Přes 35 let byl upoután na vozíku a to ho řadí mezi nejdelšího žijícího tetraplegika na světě.

28. listopadu 2021 ve věku 79 let umírá v nemocnici obklopen rodinou. Před dvěma lety jsme tak ztratili osobnost, která motorsportu a především formuli 1, věnovala velkou část svého života. Frank Williams dokázal, že i z nuly se dá postavit úspěšný tým, ovšem hlavní je se nevzdávat a jít si za svým snem.

Frank si připsal i několik vyznamenání – v roce 1986 získal vyznamenání Řádu britského impéria, v roce 1999 se stal rytířem francouzského Řádu čestné legie a v roce 2021 se stal členem Síně slávy motorsportu.

Úspěchy týmu

Williams se řadí na třetí pozici mezi týmy s nejvíce starty ve formuli 1. Více startů má pouze Ferrari a McLaren. Může se také pyšnit devíti konstruktérskými tituly a sedmi tituly jezdců. Logo stáje Williams se na pódiových umístění vyskytlo celkem 313x a pole position si tato britská stáj zajistila celkem 126krát.

Titul konstruktérů: 1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997

Titul jezdců: Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996), Jacques Villeneuve (1997)

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Anna Gregarová)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 začala pravidelně sledovat v roce 2020. V únoru 2022 se připojila k redakci SvětFormule.cz a kromě psaní článků se stará i o sociální sítě. Nevěnuje se jen F1, ale i nižším sériím.

Další články autora →